صدای ضبط شده کابین خلبان هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا «پاک شده است»
مقامات آمریکایی میگویند که دادههای مربوط به صدای کابین خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس۹ خطوط هوایی آلاسکا که روز جمعه در حین پرواز یک تکه از بدنه خود را از دست داده بود، پاک شده است.
جنیفر هومندی، رئیس هیئت ملی ایمنی حمل و نقل سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، روز یکشنبه ۷ ژانویه (۱۷ دی) گفت هیچ دادهای از دستگاه ضبط کننده صدای کابین خلبان به دست نیامده است، زیرا این اطلاعات ظرف ۲ ساعت بعد از گذشت از زمان حادثه بازیابی نشده و در نتیجه اطلاعات جدید روی آن بازنویسی شدهاند.
وی گفت اطلاعات ضبط شده روز یکشنبه برای خوانده شدن به آزمایشگاه فرستاده شد، اما هیچ داده صوتیای به دست نیامد.
خانم هومندی گفت: «در کابین پرواز و داخل هواپیما اتفاقات زیادی افتاد و وضعیت آنجا بسیار آشفته بوده است. بعد از حادثه محتویات ضبط کننده صدای کابین خلبان (CVR) برداشته نشده بود. تیم تعمیر و نگهداری برای آوردن آن رفتند، اما درست در حدود دو ساعت بعد.»
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس۹ که ۱۷۱ مسافر و ۶ خدمه داشت شش دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه پورتلند به مقصد انتاریو در ایالت کالیفرنیا دچار سانحه شد.
در حالی که این هواپیما بیش از ۷۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت و به ارتفاع ۱۶ هزار پایی از سطح زمین رسیده بود، به دلیل آنچه مشکل «اختلاف فشار» گفته شده است بخشی از در هواپیما در نزدیکی صندلی مسافران از جا درآمد و حفرهای بزرگ در بدنه هواپیما پدیدار شد.
مطابق قوانین ایالات متحده، ضبط کنندههای صدای کابین خلبان باید اطلاعات دو ساعت آخر را داشته باشند. این در حالی است که اتحادیه اروپا برای هواپیماهایی که پس از سال ۲۰۲۱ ساخته شدهاند، ضبط ۲۵ ساعت صدای کابین را الزامی میداند.
سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) از سال ۲۰۱۶ خواستار ضبط ۲۵ ساعته در هواپیماهای تولید شده از سال ۲۰۲۱ بدین سو شده است.
رئیس هیئت ملی ایمنی حمل و نقل سازمان هوانوردی فدرال ضبط صدای کابین برای مدت بیشتر را برای «بهبود ایمنی هوانوردی» کلیدی خواند و از مقامات خواست قوانین را تغییر دهند.
پیشتر اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده چنین درخواستی را رد کرده و علت آن را اختلاف هزینه بالای حدود ۵۰۰ میلیون دلاری خوانده بود.
خلبانان نیز به نوبه خود با این اقدام مخالفت کردهاند. اتحادیه خلبانان شرکت حمل و نقل هوایی اطلسایر گفته است ضبط طولانیتر، تجاوز به حریم خصوصی خدمه پرواز خواهد بود.
ارسال نظر