اعتراض مسافران از کاهش فاصله صندلی هواپیماها
معاون وزیر: از استانداردهای سازنده هواپیما عدول نکردیم
عکسهای ارسال شده از سوی مسافران به طور واضح نشان میدهد، مسافران به سختی در ردیفهای صندلی جا گرفتهاند. این در حالی است که تغییر ردیف صندلیهای هواپیما از یک استاندارد مشخص تبعیت میکند و نباید آن استانداردها نادیده گرفته شود.
کاهش فاصله صندلی در بخش اکونومی در هواپیما یکی از مشکلات و اعتراضات مسافران بوده است اما این اعتراض در دوران کرونا و اعمال پروتکل فاصله اجتماعی و پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت مسافر به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و این شائبه ایجاد شد که مدیران شرکتهای هواپیمایی برای جبران کاهش پذیرش مسافر با توجه به ظرفیت خود، اقدام به اضافه کردن ردیفهای صندلی کردهاند.
عکسهای ارسالی از سوی مسافران به طور واضح نشان میدهد، مسافران به سختی در ردیفهای صندلی جا گرفتهاند. این در حالی است که تغییر ردیف صندلیهای هواپیما از یک استاندارد مشخص تبعیت میکند و نباید آن استانداردها نادیده گرفته شود.
درباره کاهش فاصله صندلیهای مسافران در هواپیماها، یک مقام صنفی در این حوزه در گفت وگو با بیان اینکه هیچ شرکتی نمیتواند خودسرانه به تغییر تعداد صندلیهای هواپیما اقدام کند، گفت: استاندارد بین صندلیها معمولا بین 28 تا 32 اینچ در نظر گرفته میشود اما اغلب شرکتهای سازنده هواپیما، براساس نوع هواپیما فاصله استانداردی برای صندلیها تعریف میکند و گاها این فاصلهها و نوع چیدمان صندلی براساس سفارش مشتری تعیین میشود .
وی با بیان اینکه تغییر ردیف و تعداد صندلیها میتواند بر روی وزن و بالانس هواپیما اثر بگذارد، ادامه داد: هر شرکتی میتواند نسبت به تغییر چیدمان صندلی اقدام کند اما هر تغییر باید با موافقت و تایید سازمان هواپیمایی کشور باشد.
همچنین «محمد محمدیبخش» رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره امکان کاهش فاصله صندلیهای هواپیما و افزایش تعداد صندلیها و اعتراض مسافران دراین باره اظهار داشت: صندلی هواپیما و نصب آن استاندارد و ریل مشخصی دارد. تعداد صندلی و نحوه چیدمان آن در هر هواپیما با توجه به مدل هواپیما از لحاظ بدنه باریک و بدنه پهن متفاوت است اما هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی از استانداردهای کارخانه سازنده این هواپیماها عدول نکرده است.
وی ادامه داد: در هر شرکت و هواپیمایی که احساس کردیم، خلافی صورت گرفته بازدید و کنترل فنی دقیق را انجام دادهایم و میدهیم. همچنین بارزسهای سازمان هواپیمایی روزانه هواپیماهای فعال را مورد کنترل و بازرسی فنی قرار میدهند.
ارسال نظر