طراحی هواپیمای مافوق صوت هستهای با قابلیت حمل ۵۰۰ مسافر
نشریه سان انگلیس از طراحی هواپیمایی لاکچری و مافوق صوت خبر داد که قادر است با سوخت هستهای کار کند.
نشریه سان انگلیس در گزارشی اختصاصی از طراحی هواپیمایی غول پیکر و لاکچری، شبیه به فضاپیما خبر داد که سرعتی مافوق صوت دارد و با سوخت هستهای کار میکند.
به نوشته این نشریه، طراحی این هواپیما که «HSP Magnavem» نام دارد (در زبان لاتین به معنای پرنده بزرگ است) به شکل دو طبقه بوده و با سرعت مافوق صوتی که انتظار میرود به ۱۱۵۰ مایل بر ساعت (معادل حدود ۱۸۵۰ کیلومتر بر ساعت) برسد، قادر است تا ۵۰۰ مسافر را حمل کند و اندازهای بزرگتر از هواپیمای ۷۴۷ دارد. این بدان معناست که این هواپیما قادر است فاصله میان لندن تا نیویورک را که تقریبا ۵۵۷۰ کیلومتر فاصله هوایی دارد، در مدت زمانی ۳ ساعته طی کند.
بر پایه این گزارش، این هواپیمای غول پیکر بیش از آنکه شبیه به هواپیما باشد، شبیه فضاپیماست و میتواند آینده سفرهای هوایی را رقم بزند؛ به طوری که بوسیله یک رآکتور کوچک هستهای میتواند سرعت خود را به سرعتی مافوق صوت برساند.
پایگاه نشریه سان انگلیس مینویسد: پیش از پروازی کوتاه بر فراز اقیانوس اطلس، زمانی که شما سوار این هواپیما میشوید، متوجه میشوید این هواپیمای غول پیکری که شبیه به نوک تیر پیکان میماند، دارای دو طبقه است؛ طبقه بالایی که شامل مسافران «فرست کلاس» (درجه یک) و بیزنس کلاس (درجه تجاری) شده و طبقه پایین نیز شامل «سوپر توریست» (توریستهای ویژه) میشود.
انتظار میرود این هواپیما به راحتی بتواند ۵۰۰ مسافر را در خود جای دهد که این، بدان معناست که این هواپیما، از بزرگترین هواپیماهای مسافربری کنونی مانند بوئینگ ۷۴۷-۸ و نیز ایرباس A-۳۸۰ نیز وزن بیشتری دارد.
طبق این گزارش، طبقه بالایی این هواپیما احتمالا دارای تمامی وسایل لوکس قابل تصور از جمله سوئیتهای خصوصی و حتی جکوزی خواهد بود. همچنین مسافران بخش «فرست کلاس» این هواپیما که در طبقه بالایی قرار دارند، با داشتن پنجرههایی در سقف هواپیما که در بالای صندلی هایشان قرار گرفته و قابلیت کم نور و یا روشنتر شدن را نیز داراست، منظرهای فوق العاده را شاهد خواهند بود.
این هواپیما که طول آن به ۷۰ متر و وزن آن به ۵۹۰ تن خواهد رسید، قرار است ۴ موتور بزرگ را که در پشت بدنه هواپیما جای گرفته، بوسیله همجوشی هستهای و یک «مینی رآکتور» روشن کند. سپس انرژی الکتریکی تولید شده از طریق باتریهای هواپیما عبور کرده و قادر است تا هواپیما را از زمین بلند کرده و به ارتفاعی معادل ۱۵۴۰۰ متر (معادل ۵۰ هزار و ۵۲۴ پایی) برساند.
پس از آن «رم جت ها» (نوعی موتور جت تنفس هوایی) وارد عمل شده و سرعت این هواپیمای غول پیکر را به سرعت مافوق صوت میرسانند. این هواپیمای غول پیکر همچنین دارای خلبانهایی با هوش مصنوعی مجهز به سامانههای هدایت لیزی است که به خدمه هواپیما کمک کرده تا بتوانند موتورها را رصد و این هواپیما را هدایت کنند.
همچنین بالهای این هواپیمای به نوعی طراحی شده است که دارای پنلهای خورشیدی است و به هنگام پرواز، باتریهای آن شارژ میشوند و همین امر نیز سبب صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.
این هواپیما که همانطور که در بالا بیان شد «HSP Magnavem» نام دارد، اندکی از هواپیمایی رؤیایی کنکورد که میتوانست سرعت خود را به ۱۳۵۳ مایل بر ساعت (معادل ۲۱۷۷ کیلومتر بر ساعت) برساند، سرعتش کمتر است؛ زیرا قرار است مسافران را از اروپا به شکلی لاکچری بر فراز اقیانوس اطلس به آمریکا برساند.
در حالی که هواپیماهای کنکورد به دلیل سر و صدا، هزینه و ظرفیت اندک مسافران کنار گذاشته شدند، «اسکار وینالز» (Oscar Vinals) طراح این هواپیما به نشریه سان انگلیس گفت امید است در صورت ساخت، این هواپیما بتواند جهان را به عصر طلایی سفرهای مافوق صوت برگرداند.
ارسال نظر