ابداع دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون: دوچرخهای که به آسمان میرود
دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون پروژه خاصی را کلید زدند که سالها با هم روی آن کار کردهاند. آنها پرواز را تنها با استفاده از نیروی عضلانی انسان ممکن کردهاند. سازه آنها موسوم به لازاروس (Lazarus) از نظر فنی به عنوان هواپیمای با نیروی انسانی (HPA) شناخته میشود و در اوایل سال جاری در یک مسابقه طراحی به نام فرمولا فلایت (Formula Flight) برنده شده است. فرمولا فلایت مسابقهای است که توسط گروه پرواز با نیروی انسانی انجمن سلطنتی هوانوردی بریتانیا سازماندهی میشود و بنا بر اعلام صفحه وبسایت آن، پرواز با نیروی انسانی ورزشی است که ترکیبی از "ورزشکاری شدید با مهندسی تقریبا غیرممکن" است.
لازاروس" نام سازه عجیبی است که توسط دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون ساخته شده و یک هواپیما است که اصطلاحا با مهندسی غیرممکن و با نیروی انسانی به صورت بدون موتور به پرواز درمیآید.
دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون پروژه خاصی را کلید زدند که سالها با هم روی آن کار کردهاند. آنها پرواز را تنها با استفاده از نیروی عضلانی انسان ممکن کردهاند.
سازه آنها موسوم به لازاروس(Lazarus) از نظر فنی به عنوان هواپیمای با نیروی انسانی(HPA) شناخته میشود و در اوایل سال جاری در یک مسابقه طراحی به نام فرمولا فلایت(Formula Flight) برنده شده است.
فرمولا فلایت مسابقهای است که توسط گروه پرواز با نیروی انسانی انجمن سلطنتی هوانوردی بریتانیا سازماندهی میشود و بنا بر اعلام صفحه وبسایت آن، پرواز با نیروی انسانی ورزشی است که ترکیبی از "ورزشکاری شدید با مهندسی تقریبا غیرممکن" است.
از آنجایی که بدن انسان تنها برای چند ثانیه میتواند حداکثر توان لازم را تولید کند، هواپیمای مورد استفاده در این ورزش باید از سرعت کروز پایین و ساختار سبک برخوردار باشد. این به سازهها اجازه میدهد فقط در بادهای کمقدرت پرواز کنند و به پرواز درآمدن میتواند سخت باشد اما غیرممکن نیست.
لازاروس: هواپیمایی که با نیروی انسان به پرواز درمیآید
قدمت تلاشها برای ساخت HPA در دانشگاه ساوتهمپتون به سال ۲۰۱۹ بازمیگردد، زمانی که گروهی از دانشجویان، سازه Lazarus Mk۱ را طراحی کردند و کار ساخت و ساز آن را از اواخر اکتبر همان سال آغاز کردند و تا مارس ۲۰۲۰ تکمیل شد.
این هواپیما با استفاده از فوم XPA، فیبر کربن و چوب بالسا ساخته شده است و طول بالهای آن ۷۸ فوت(۲۴ متر) و وزن خالص آن ۱۱۲ پوند(۵۱ کیلوگرم) است. همچنین یک پروانه با عرض تقریباً ۱۰ فوت(۳ متر) در عقب هواپیما میتواند برای ارائه ۴۰۰ وات قدرت که برای به پرواز درآمدن آن کافی است، تعبیه شده است.
در نهایت، همهگیری بیماری کووید-۱۹ برنامههای این گروه را تحت تاثیر قرار داد و اولین پرواز این هواپیما در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد.
لازاروس با کمک چند نفر که به آن کمک میکند تا برخیزد و فرود آید، پرواز میکند و بالهای آن هنگام به پرواز درآمدن به سمت بالا خم میشوند تا ثبات آن افزایش یابد.
کار روی سوپر لازاروس
دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون یک انجمن به نام انجمن هواپیما با نیروی انسانی دانشگاه ساوتهمپتون(SUHPA) راهاندازی کردهاند تا پیشرفت در این پروژه حتی پس از آن که دیگر در آن حضور ندارند، ادامه یابد.
پروژه جدید این انجمن سوپر لازاروس(Super Lazarus) نام دارد که دارای طول بالهای مشابه(۲۴ متر) با نمونه کنونی است، اما وزن آن به ۸۳ پوند(۳۸ کیلوگرم) کاهش یافته است.
این گروه در اوایل سال جاری در یک رویداد HPA دیگر به نام جام ایکاروس(Icarus) که توسط باشگاه پرواز با نیروی انسانی بریتانیا(BHPFC) برگزار شد، شرکت کرد. اگرچه آنها این بار موفق به کسب جایزه نشدند، اما به یک شاهکار بزرگ دست یافتند و سوپر لازاروس موفق شد ۳۱ ثانیه پرواز کند.
این پرواز توسط کیت بوکانان که عضو SUHPA نیست، اما در واقع خلبان یک HPA دیگر در این مسابقه بود، انجام شد و پتانسیل سوپر لازاروس توسط همه مشاهده شد.
اکنون انجمن SUHPA مشتاق است با افرادی با تجربیات مختلف کار کند تا بتوانند به آنها در طراحی، ساخت و یا حتی پرواز این نوع هواپیما کمک کنند.
ارسال نظر