گزارش سقوط پرواز آموزشی در فرودگاه پیام منتشر شد
سازمان هواپیمایی گزارش مربوط به سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در فرودگاه پیامکه منجر به جان باختن معلم خلبان و دانشجوی این پرواز شد را منتشر کرد.
هواپیما در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ (۶ روز قبل) بدون مشکل انجام شده و به دلیل برنامه نکردن مرکز بهدلیل تعطیلات ماه محرم و انجام تعمیرات روی رادیاتور روغن ، هواپیما زمینگیر بوده و پس از رفع عیب، در صبح روز سانحه توسط پرسنل فنی مجاز روشن شده و به حالت طبیعی در اختیار خلبانان قرار گرفته است. پرواز سانحه دیده ، اولین پرواز هواپیما در این روز بوده است.
فعالیتهای تیم بررسی سانحه ادامه داشته و پس از تکمیل اطلاعات، مستندات و مدارک لازم ،متعاقبا گزارش نهایی بررسی سانحه منتشر خواهد شد.
شایان ذکر است با عنایت به لزوم حصول اطمینان از ایمنی پروازهای هواپیماهای آموزشی، یک جلسه فوری با حضور مشاورانی از مراکز آموزش خلبانی تشکیل شده که مطالب زیر برای اجرا در فرودگاهها و مراکز آموزش هوانوردی توصیه میشود؛
۱- با توجه به وقوع حوادث و بروز مشکلاتی در مراکز آموزش خلبانی ، قبلاً سازمان هواپیمایی کشوری طی بخشنامه ایمنی نامه شماره ۱۸۷۰۹ در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲ توصیهها و محدودیتهایی برای درجه حرارت محیط فرودگاهها برای پرواز آموزشی اعمال کرده که کماکان ادامه داشته و عنداللزوم دفاتر نظارتی سازمان بازنگری در آنرا انجام دهند:
* حداکثر دمای مجاز محیط برای انجام پرواز (Take off) در فرودگاهها با ارتفاع بالای ۴۵۰۰ پا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده و دمای محیط مجاز برای سایر فرودگاهها ۳۲ درجه سانتیگراد است.
چنانچه کتب هواپیما و استانداردهای مربوطه شامل محدودیتهای بیشتر محدودیت تعیین شده در این نامه باشد، آن محدودیتها نیز باید رعایت شود.
۲-شرکتها و مراکز هوانوردی کشور حکایت از گزارشکنندگان عیوب هواپیما را سرمشی خود قرار داده تا عیوب هواپیما ها بهموقع گزارش، بررسی و ثبت شده تا اقدام اصلاحی متناسب انجام شود.
چرا هواپیمایی که تحت آموزش هست، چتر نجات ندارد، لااقل مربی و دانشجو از بین نروند؟؟علت نداشتن چتر نجات چیه؟؟