صدور موافقت اصولی فرودگاه قم پس از ۱۳ سال
موافقت اصولی فرودگاه قم پس از ۱۳ سال وقفه بعنوان بزرگترین حلقه گمشده این طرح شاخص عمرانی در دولت سیزدهم صادر شد و هم اینک با صدور قریب الوقوع مجوز احداث، عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.
پس از پیگیری های انجام شده توسط مسوولان وقت استان قم در سال ۸۹، مصوبه احداث فرودگاه بین المللی در این استان تصویب شده و موافقت اولیه آن از سوی سازمان هواپیمایی کشور صادر میشود. البته همان زمان نیز سازمان هواپیمایی اعلام داشته که فرودگاه قم باید از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی احداث شود که در همان سالهای اولیه با انتخاب یک سرمایهگذار روند ساخت فرودگاه قم وارد فاز عملیاتی میگردد.
با انتخاب سرمایهگذار، بنابر تکلیف سازمان هواپیمایی کشور باید امر واگذاری زمین، احداث زیرساختها، تهیه طرح توجیه اقتصادی، مسائل زیست محیطی و غیره باید توسط سرمایه گذار انجام میگرفت که سرمایهگذار به جای طی کردن این روال، شروع به فروش سهام به بیش از یکهزار و ۲۵۰ نفر از مردم میکند. با این مقدمات و عدم طی شدن تشریفات قانونی و ابلاغی؛ فرودگاه قم از سال ۹۵ عملا وارد دعاوی حقوقی میشود بنحوی که در یک مقطعی حکم قلع و قمع برای این طرح صادر میشود که بعدها این حکم با تغییراتی وارد سیر حقوقی میشود.
سرمایهگذار در سالهای ابتدایی دهه نود، بخشی از دیوارکشی و احداث باند فرودگاه را انجام داده بود که به باور کارشناسان هیچکدام از این اقدامات به خصوص مباحث تخصصی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور قرار نگرفت.
البته ترک فعلهای احتمالی و عدم طی شدن روال اصولی و تشریفات قانونی در خصوص توقف بیش از ۱۰ ساله این طرح، نیازمند بررسیهای بیشتری است که از حوصله این بحث خارج است.
فرودگاه قم در کنار مونوریل دو طرح شاخص نیمه کاره و البته با بار و تبعات سنگین اجتماعی در استان قم بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در سفر نخست آیت الله رییسی به قم، تعیین تکلیف این طرح بصورت ویژه در سخنان رییس جمهوری نمود داشت و مصوبهای جهت بررسی وضعیت و به سرانجام رساندن آنها در سفر دی ماه سال ۱۴۰۰ وی به قم، گذرانده شد.
معاون اجرایی رییس جمهور نیز در سفر اخیر خود به قم و در خلال جلسه بررسی مشکلات و موانع فرودگاه قم، تاکید داشت که فرودگاه قم نیازمند نگاه واقع بیانیه، تصمیم جدیدی و اقدامی قاطع است.
محسن منصوری ادامه داد که دولت در راه اندازی فرودگاه قم عزم جدی دارد و با صدور موافقت اصولی قدم اولیه خود را نیز برداشته است. موضع دولت در خصوص این طرح روشن است و باید توسط سرمایه گذار تکمیل و راه اندازی شود.
وی اضافه کرد که با صدور موافقت اصولی، مسوولان استان قم باید هر چه سریعتر نسبت به دریافت مجوز ساخت و تامین منابع مالی آن اقدام کنند تا عملیات عمرانی آن، آغاز شود.
معاون اجرایی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رییس جمهوری به صورت مستمر پیگیر تکمیل فرودگاه قم است، گفت: گره کار فرودگاه قم با پیگیری جدی مسوولان استانی قابل باز شدن است.
ارسال نظر