گزارش "کن نیوز" از نابرابری جنسیتی در صنعت هوانوردی
تنها ۵ درصد خلبانان، زن هستند

بر اساس گزارشها و تحقیقات اخیر، زنان تنها حدود ۵ تا ۷ درصد از خلبانان جهان را تشکیل میدهند و با توجه به اینکه تعداد کل خلبانان جهان حدود ۱.۵ میلیون نفر تخمین زده میشود، تعداد خلبانان زن در سراسر جهان حدود ۷۵ تا ۱۰۰ هزار نفر است. در این بین، برخی کشورها مانند هند و ایرلند درصد بالاتری از خلبانان زن دارند (به ترتیب حدود ۱۲-۱۵ درصد).
به گزارش کن نیوز، آخرین آمار دقیق و بهروز درباره تعداد خلبانان و مهمانداران زن در جهان به طور عمومی در دسترس نیست، زیرا این دادهها به طور مداوم در حال تغییر هستند و توسط منابع مختلف به صورت متفاوت گزارش میشوند. با این حال، بر اساس گزارشها و تحقیقات اخیر، میتوان به برخی تخمینها اشاره کرد. بر اساس این گزارش ها، زنان سهم بسیار بیشتری در نقش مهمانداران پرواز دارند و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مهمانداران جهان را تشکیل میدهند. با توجه به تعداد کل مهمانداران (حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون نفر)، تعداد مهمانداران زن در سراسر جهان حدود ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر تخمین زده میشود.
این آمار بر اساس گزارشهای سازمانهایی مانند انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA)، سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و برخی پژوهشهای مستقل است.
البته کشورهای توسعه یافته اقدامات قابل ملاحظه ای برای تغییر این آمار به نفع زنان داشته اند. برای مثال، تقریباً ۷۰ هزار زن توانا و قوی در نیروی هوایی ایالات متحده (#USAF) خدمت میکنند.
توزیع جنسیتی در صنعت هواپیمایی
شغل مهمانداری هواپیما، از گذشته بیشتر با زنان مرتبط بوده، بخشی به دلیل کلیشههای اجتماعی و بخشی دیگر به دلیل استراتژیهای بازاریابی در قرن بیستم که بر زنانگی و مهماننوازی تأکید داشتند اما خلبانی به طور سنتی یک حرفه مردانه محسوب میشده و عواملی مانند هنجارهای فرهنگی، موانع ورود برای زنان و کمبود الگوهای زنانه در این زمینه نقش داشتهاند.
عوامل تاریخی و فرهنگی
در ابتدا، شغل مهمانداران پرواز، به عنوان یک حرفه جذاب و پرزرق و برق معرفی شد و بیشتر به زنان جوان پیشنهاد میشد. با گذشت زمان، این شغل به یک حرفه زنانه تبدیل شد، هرچند تلاشهایی برای تشویق مردان به این حوزه نیز انجام شده است.
اما صنعت هواپیمایی در حوزه خلبانی، همیشه به عنوان یک حوزه "مردانه" شناخته شده است. موانع اولیه مانند پیشینه نظامی (که زنان در آن حضور نداشتند) و انتظارات اجتماعی باعث شدند زنان کمتری به سمت خلبانی جذب شوند.
چالشهای زنان در صنعت هواپیمایی
در صنعت هواپیمایی، زنان با چالشهایی مانند تبعیض جنسیتی، کمبود مربی و الگوهای زنانه در کابین خلبان مواجه هستند. این عوامل باعث میشود درصد زنان خلبان کم باشد. در حوزه مهمانداران پرواز نیز، اگرچه زنان در این شغل غالب هستند، اما با مسائلی مانند تبعیض سنی، تبعیض بر اساس ظاهر و آزار و اذیت در محیط کار روبرو میشوند.
تلاشها برای کاهش نابرابری
در این میان، سازمانهایی مانند زنان در هواپیمایی بینالمللی (WAI) و The Ninety-Nines برای حمایت و تشویق زنان در صنعت هواپیمایی فعالیت میکنند. شرکتهای هواپیمایی و برنامههای آموزشی نیز به طور فزایندهای در حال ترویج تنوع و شمول هستند تا زنان بیشتری را به سمت خلبانی و مردان بیشتری را به سمت مهمانداری جذب کنند.
تفاوتهای منطقهای
بر اساس این گزارش، توزیع جنسیتی صنعت هواپیمایی در مناطق مختلف نیز متفاوت است. به عنوان مثال، در برخی کشورها مانند هند، درصد زنان خلبان بیشتر از میانگین جهانی است، زیرا نگرشهای فرهنگی و سیاستهای دولتی نقش مهمی در شکلگیری این آمار دارند.
البته با تغییر نگرشهای اجتماعی و تأکید بیشتر بر برابری جنسیتی، صنعت هواپیمایی به آرامی در حال متعادلتر شدن است، چرا که افزایش آگاهی، بورسیههای تحصیلی و برنامههای مربیگری به کاهش موانع برای زنان در خلبانی و مردان در مهمانداری کمک میکند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره تعداد خلبانان و مهمانداران زن ایرانی در دسترس نیست، زیرا آمار رسمی و بهروز در این زمینه منتشر نشده است. با این حال، در سالهای اخیر شاهد افزایش حضور زنان در صنعت هوانوردی ایران بودهایم. برخی از زنان ایرانی به عنوان خلبان در هواپیماییهای داخلی و بینالمللی فعالیت میکنند و تعداد مهمانداران زن نیز در خطوط هوایی ایران قابل توجه است.
ارسال نظر