دفتر تحقیقات سوانح هوایی وزارت حمل و نقل اتیوپی :
اتیوپی اسرار سانحه بویینگ ۷۳۷ مکس را فاش میکند
به گزارش کن نیوز، دفتر تحقیقات سوانح هوایی وزارت حمل و نقل اتیوپی امروز گزارش تحقیقات خود را منتشر کرد، در اینجا برخی جزئیات ذکر شده است:
در ساعت 05:37:53 به وقت محلی، خدمه تیکآف خودکار را فعال میکنند، سپس مشخص میشود که کمتر از یک دقیقه بعد، در ساعت 05:38:44 کاپیتان و کمکخلبان اول، خلبان خودکار را چندینبار فعال و غیرفعال میکنند، به گونهای نوعی درگیری دیده میشود. در این زمان بود که سیستم خوانش دو سنسور Angle of Attack متفاوت بود؛ تفاوت ۵۹ درجهای. AOA سمت چپ اشتباها به ۷۴/۵ درجه رسیده در حالی که AOA سمت راست به حداکثر ۱۵/۳ درجه رسیده است.
با وجود معیوب بودن حسگر AOA مبنی بر اینکه هواپیما بیش از حد در حال صعود است، سیستم MCAS به طور خودکار به هواپیما دستور فرود میدهد، به صورتی که دماغه هواپیما رو به پایین رفته تا جلوی صعود بیش از حد را بگیرد.
در ساعت 05:43:36 EGPWS (سیستم پیشرفته هشدار به نزدیکی بیش از حد به زمین) به صدا در میآید، Pull up، Pull up؛ درست قبل از اینکه سانحه رخ دهد و مسافرین کشته شوند.
در انتهای گزارش لیست طولانی از یافته ها و پیشنهادات ایمنى قرار دارد.
طبق بررسى ها:
۱-این هواپیما دارای گواهینامه معتبر هوانوردی بوده و مطابق با مقررات و رویههای لازم نگهداری میشود.
۲-هیچ مشکلی فنی قبل از پرواز وجود نداشت.
۳-وزن هواپیما در حد عملیاتی بوده است.
۴-روند تیکآف طبیعی و عادی بوده، از جمله مقادیر AOA.
اندکی پس از تیکآف مقادیر AOA چپ و راست انحراف یافتند.
یک نکته قابل توجه این است که تفاوت آموزش بین بویینگ 737NG و بویینگ 737 مکس ارائه شده توسط سازنده، کافی نبوده است.
ارسال نظر