|

در مورد سیستم Autoland هواپیما بدانید

در مورد سیستم Autoland هواپیما بدانید

سیستم Autoland به سیستمی اطلاق می گردد که انجام عمل فرود هواپیما را به طور کامل و به صورت خودکار انجام داده و تنها نیاز به بررسی و نگاه دقیق خلبانان پرواز در طول انجام عملیات دارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد این سیستم و یا بروز شرایط اضطراری به سرعت واکنش نشان داده و کنترل هواپیما را در فاز بحرانی پرواز یعنی تقرب نهایی در دست گیرند.

 برخی از هواپیماها همانند بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰ پس از تماس چرخ ها بر روی باند نیاز به کنترل فوری هواپیما توسط خدمه پروازی را دارند چرا که سیستم Autoland در این هواپیماها به سطوح کنترلی رادر(Rudder به سطحی آیرودینامیکی بر روی پایدار کننده عمودی در قسمت دم هواپیما گفته میشود و خلبانان به وسیله دو پدال قرار گرفته در زیر پاهای خود میتوانند این سطح را به راست و یا به چپ منحرف نموده و باعث گردش هواپیما حول محور عمودی و طولی گردند) متصل نمی باشد اما در هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۲۰ و خانواده ایرباس ۳۳۰ سیستم Autoland می تواند در لحظات ابتدایی فرود که سرعت هواپیما بالا میباشد توسط رادر و پس از کم شدن سرعت هواپیما بر روی باند به وسیله چرخ دماغه هواپیما را کنترل نماید و همانطور که گفته شد تنها وظیفه خلبانان بررسی و نگاه دقیق به عملکرد این سیستم در طی انجام عملیات می‌باشد.

 البته انجام این نوع فرود نیازمند نصب تجهیزات پیشرفته و لازم در فرودگاه علاوه بر خود هواپیما میباشد. سیستم Autoland شامل چندین مولفه از قبیل خلبان خودکار، نیروی پیشرانش خودکار، Radio altimeter و کنترل کننده چرخ دماغه هواپیما می باشد که به طور هماهنگ و همزمان کنترل شده و انجام یک فرود خودکار بر روی باند فرودگاه را ممکن می سازد. همچنین اغلب از سیستم ترمز خودکار نیز در این سیستم به کار گرفته می‌شود که قابلیت نگه داشتن کامل هواپیما بر روی خط وسط باند فرودگاه بدون دخالت خلبانان را دارا میباشد. 

سیستم Autoland قادر به رهگیری کامل سیستم ILS یا همان سیستم فرود با کمک ابزار و آلات دقیق، هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی می باشد. کلیه خدمه پروازی جهت پرواز با این سیستم نیازمند اموزش دقیق می باشند. از ویژگی های سیستم Autoland معمولا در شرایطی بسیار خاص همانند شرایط دید بسیار محدود و همچنین شرایط وزش باد بسیار کم استفاده می گردد(در هنگام وزش باد شدید مه به ندرت به وجود می آید) چرا که در شرایط وزش باد شدید بسیاری از خلبانان ترجیح می‌دهند که هواپیما را به صورت دستی کنترل نموده و به سیستم خلبان خودکار با تمام دقت که در پرواز دارد و اتکا نکنند.

به قلم مهران اشرفی 

ارسال نظر