|

در نشست معاون سازمان پدافند غیرعامل با مدیران فرودگاهی عنوان شد:

تاکید بر تدوین هرچه سریعتر طرح های عملیاتی پدافند غیرعامل فرودگاه های کشور

راه اندازی کارگروه های تخصصی برای شناسایی تهدیدها
تاکید بر تدوین هرچه سریعتر طرح های عملیاتی پدافند غیرعامل فرودگاه های کشور

معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور در ویدیوکنفرانس مدیران ستادی و فرودگاهی بر تهیه هرچه سریع تر طرح عملیاتی پدافند غیرعامل فرودگاه های کشور با اولویت مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور تاکید کرد.

سردار محسن ساسانی، در این ویدیوکنفرانس که با حضور ابراهیم مرادی، عو هیات مدیره شرکت و راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد و جمعی از معاونان و مدیران کل ستادی و فرودگاهی کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه هرچه حوادث تخصصی تر باشند، وظیفه سازمان های عمومی در مدیریت بحران کمرنگ تر می شود، با تاکید بر ضرورت آمادگی سازمان های تخصصی برای مدیریت بحران های مرتبط عنوان کرد: در بحران کرونا سازمان های مختلف از چرخه مدیریت حادثه خارج شدند و دو سازمان تخصصی یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اورژانس کشور مدیریت بحران را بر عهده گرفتند.

معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر ضرورت آمادگی فرودگاه ها برای برخورد مناسب و سریع با تهدیدهای تخصصی در حوزه های مختلف گفت: باید در فرودگاه ها مطالعه در حوزه شناسایی تهدیدها و آسیب های احتمالی انجام شود و در گام بعد به تهیه طرح های عملیاتی و ساماندهی آنها اقدام شود.

وی افزود: لازم است در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حوزه های فناوری اطلاعات، حفاظت فیزیکی، حفاظت از کارکنان و طرح پاسخ (مقابله با حادثه) برنامه و نقشه حوزه پدافند غیرعامل تدوین شود. 

سردار ساسانی توضیح داد: در حوزه فناوری اطلاعات باید پایدارسازی سیستم در برابر تهدیدهای این حوزه محور قرار گیرد و در حوزه حفاظت فیزیکی نیز باید به مصون سازی فیزیکی و تعیین مسوول حفاظت از فرودگاه اقدام شود. همچنین در طرح حفاظت از کارکنان باید مباحث حراستی، مراقبت و دستورالعمل ها، امکان دسترسی طبقه بندی و حیطه بندی برای مقابله با سرقت اطلاعات و نفوذ مورد توجه باشد.

وی با اشاره به آمادگی نسبی فرودگاه های کشور برای مقابله با حوادث گفت: این آمادگی نسبی به دلیل وجود ضوابط ایکائو و دستورالعمل ها و چارچوب های بین المللی حاصل شده است. در عین حال با مشکل تداخل مدیریتی در فرودگاه ها مواجه هستیم که باید برای آن چاره اندیشی شود. 

معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل گفت: برای دستیابی به ارتقا و تقویت آمادگی ها برای مقابله با حادثه باید پنج گام اساسی شامل سازماندهی، تجهیزات مناسب، آموزش لازم، تمرین و رزمایش را سپری کرد. 

وی همچنین تاکید کرد: کارگروهی در ستاد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای دسته بندی تهدیدها و آسیب ها بر اساس اولویت ها تشکیل شود.

سردار ساسانی همچنین بر ضرورت تهیه طرح های عملیاتی پدافند غیرعامل فرودگاه های کشور با اولویت مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور تاکید کرد و گفت: در این حوزه منع قانونی در برون سپاری وجود ندارد و شرکت های موردنظر صلاحیت سنجی می شوند.

 

ضرورت تدوین دستورالعمل برای تهدیدهای نوین پدافند غیرعامل فرودگاه ها

محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه باید در حوزه پدافند غیرعامل به گونه ای عمل شود که شاهد بروز خلل در ماموریت های اصلی شرکت در حوزه های فرودگاهی و هوانوردی نشویم، عنوان کرد: در حوزه هوانوردی بر اساس دستورالعمل ها و قوانین بین المللی و نیز دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری زیرساخت های هوانوردی فراهم شده که باید تکمیل شود.

وی افزود: طرح های پدافند غیرعامل در حوزه های هوانوردی تدوین شده و به روز رسانی شده اند ولی در قالب گنجانده نشده و سازماندهی نشده اند.

امیرانی همچنین بر ضرورت تدوین دستورالعمل های خاص برای مقابله  تهدیدهای جدید از جمله پهپادها تاکید کرد.

لحاظ الزامات پدافند غیرعامل در مطالعات طرح جامع فرودگاه ها

همچنین در این جلسه، فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سخنانی با اشاره به چالش های موجود در برون سپاری طرح پدافند غیرعامل فرودگاه ها درخواست کرد که شرکت های مشاور موثق معرفی و شناسایی شوند.

گلیج افزود: بدلیل اینکه مشاوران مورد وثوق و مسلط به امور هوانوردی و فرودگاهی و تواما با تخصص پدافند غیرعامل تاکنون معرفی نشده اند لذا مطالعات جامع در جهت شناسایی منافذ و تهدیدات بالقوه و بالفعل و همچنین سناریو های مقابله با تهدیدات نوین در شرکت فرودگاهها وجود ندارد و سازمان پدافند غیرعامل می بایست در این خصوص از تجارب و اتفاقات داخلی و خارجی که می تواند تهدید آتی برای سیستم فرودگاهی و..‌. محسوب شود به یاری شرکت فرودگاهها بیاید.

سید ضیاء یزدان کشمیری، مدیرکل حراست و امنیت فرودگاهی نیز در سخنانی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و آیین نامه اخیر مرتبط با آن فرماندهی حوزه های امنیتی فرودگاه ها بر عهده شرکت فرودگاه هاست، گفت: همه ارگان ها می بایست از این آیین نامه تبعیت کنند تا از بروز آسیب در زمان بحران جلوگیری شود.

مجید یارندی، مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی نیز بر ضرورت انسجام در نهادهای تصمیم گیر و نیز بخش های نظارتی حوزه پدافند غیرعامل تاکید کرد و عنوان کرد: باید یک مرجع واحد در این حوزه داشته باشیم.

یارندی با بیان اینکه در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با استفاده از توان شرکت های صاحب نظر معتبر به آسیب شناسی و شناسایی مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات اقدام شده است، گفت: اکنون تنها میزبان شرکت های دارای الزام امنیتی هستیم و در مباحث آموزشی خودکفا شده ایم. 

وی عنوان کرد: با وجود کارهای خوب انجام شده هنوز به توفیق صد در صدی نرسیده ایم.

عباس وفائی، مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی نیز با اشاره به پایین آمدن عمر تجهیزات فرودگاهی و آمادگی زیرساخت های موجود برای مقابله با بحران ها بر ضرورت نظارت بر بومی سازی ها و استفاده از شرکت های دارای تخصص تاکید کرد.

وفائی همچنین به تبیین مشکلاتی از جمله قطع برق فرودگاه ها و بروز مشکل استهلاک در موتورهای برق اضطراری پرداخت. 

مسعود خواست خدایی، فرمانده حوزه بسیج شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تهدیدهای فرودگاه ها بر اساس موقعیت و شرایط آنها متفاوت است، بر ضرورت درنظر گرفتن مدیریت واحد برای مقابله با بحران ها تاکید و آمادگی بسیج را برای همیاری کامل در اجرای طرح های پدافند غیرعامل اعلام کرد.

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

ارسال نظر