پرواز با سوخت هیدروژنی
۲۰ هزار پرواز روزانه چه مقدار آلودگی تولید می کند؟
همیشه متهم اصلی آلودگی هوا کارخانجات و خودروها معرفی شده اند، این در حالی است که هواپیماها هم نقش به سزایی در آلودگی هوا دارند. همین اتفاق باعث شده تا شرکت هوایی ایرباس به فکر تولید هواپیما با سوخت هیدروژنی بیفتد.
این شرکت اعلام کرده تا سال 2035 هواپیماهایی با سوخت هیدروژنی تولید می کند. امروز باهم در کنار مرور تجربه هواپیماهای هیدروژنی، درباره میزان آلودگی تولیدی هواپیماها، تعداد موجود آن ها و مشخصات هواپیماهایی که قرار است تولید شوند، نوشته ایم.
تولید 150 هزار هواپیما در طول تاریخ
یکی از موضوعاتی که همیشه ذهن افراد را درگیر می کند، تعداد هواپیماهای موجود در جهان است. حدود 100 سال از عمرپروازهای هوایی می گذرد و طبق گفته انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، هم اکنون سالانه بیش از چهار میلیارد نفر از طریق سفرهای هوایی در جهان جابه جا می شوند. به گفته تحلیل گران حمل و نقل هوایی Ascend، هم اکنون 39 هزار هواپیمای مسافربری، باربری و نظامی در جهان وجود دارد که 23 هزار و 600 فروند از آن ها مسافربری و باربری است. در ضمن بد نیست بدانید که در طول تاریخ هم بیش از 150 هزار هواپیمای مسافربری، باربری و نظامی (به جز هواپیماهای شخصی و سبک) ساخته شده است.
روزانه 20 هزار پرواز
براساس گفته های ناظران در FlightRadar24 که هواپیماهای سراسر جهان را پیگیری می کند، تعداد پرواز هواپیماهای مسافربری و باربری در جهان بر اساس ساعت، روز و شب و سال متفاوت است. ایان پتچنیک از این شرکت گفته: «اگر ما درباره پیک ترافیکی برای کل سال صحبت کنیم، در یک بعد از ظهر جمعه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ (زمان جهانی هماهنگ شده UTC) در ماه ژوئیه یا اوت شاهد کمی بیشتر از ۱۶ هزار پرواز در هوا خواهیم بود. مدت زمان مشابه در ماه ژانویه یا فوریه حدود 13 هزار پرواز در آسمان است». با این حال کارشناسان می گویند به طور متوسط روزانه بیش از 20 هزار پرواز در جهان اتفاق می افتد هر چند که این روزها به دلیل شیوع کرونا این تعداد کمی کمتر شده است.
اگزوزهواپیماها بیشتر آدم می کشد تا سقوط!
در سال های اخیر هزاران نفر به دلیل حوادث هوایی کشته شده اند در حالی که آلودگی هایی که توسط هواپیماها متوجه محیط زیست می شود، هزاران نفر را در سال به کام مرگ می فرستد. این آثار شاید مستقیم نباشند ولی روی چرخه محیط زیست به شدت تاثیرگذار است. طبق گزارش ها، بیشتر آلودگی ها در زمان بلند شدن و نشستن هواپیماها رخ می دهد. اگر تصور کنید که در طول روز چه تعداد پرواز در حال انجام است، متوجه خواهید شد با چه معضل بزرگی مواجه هستیم. طبق اظهارات سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد، آلودگی هواپیماها می تواند بیماری های قلبی عروقی و تنفسی، از جمله سرطان ریه را در پی داشته باشد و در مقیاس گسترده می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. در گزارشی اعلام شد که هر هواپیما بیش از سه هزار خودرو آلودگی تولید می کند. همچنین بنابر آمار آژانس محیطزیست اروپا، هواپیماهای فعلی هر چند تعدادشان نسبت به خودروها بسیار کمتر است اما بازهم بیش از پنج برابر بیشتر از خودروها و 10 برابر بیشتر از قطارها آلاینده کربنی وارد جو کره زمین میکنند.
سوخت سبز، راهی برای نجات
برای از بین بردن آثار مخرب آلاینده ها، صنعت خودروسازی جهان پیشرفت های چشمگیری داشته است و ما شاهد اتومبیل های برقی هستیم که آلاینده های آن ها بسیار کاهش پیدا کرده اما این موضوع برای هواپیماها کمی پیچیده تر است. با این حال شرکت ایرباس، غول صنعت هوایی از برنامههای خود برای ساخت هواپیماهایی با سوخت هیدروژنی خبر داده که آن را نخستین «هواپیماهای تجاری با آلایندگی صفر» توصیف کرده است. این هواپیماها از سوخت پاک استفاده میکنند و با وضعیت محیط زیست منطبق هستند. ایرباس میگوید، این هواپیماهای مسافربری مجهز به سوخت هیدروژنی میتوانند تا سال ۲۰۳۵ به ناوگان هوایی اضافه شوند. به گزارش یورو نیوز، مدیرعامل ایرباس در مصاحبه با روزنامه پاریزین چاپ پاریس گفته: « انتخاب و راهاندازی فناوری موردنیاز برای هواپیمای هیدروژنی پنج سال طول می کشد و باید دو سال را هم برای تهیه فهرست کارخانجات و موسسات سازنده قطعات کنار گذاشت.» گیوم فوری همچنین گفته، هواپیمای «عاری از کربن» در حدود سال ۲۰۲۸ وارد مرحله تولید می شود.
هواپیمای هیدروژنی با آلایندگی صفر
هدف از تولید همه هواپیماهای هیدروژنی به صفر رساندن میزان آلایندگی آن هاست. گولائوم فائوری مدیرعامل ایرباس تحقق این هدف را لحظهای تاریخی برای ایرباس توصیف کرده است. یکی از مدلهای این هواپیماها قادر به حمل ۱۲۰ تا ۲۰۰ مسافر است و میتواند مسیری ۳۷۰۰ کیلومتری را طی کند. هواپیمای یادشده مجهز به موتور توربینی هیدروژنی به جای موتورهای سوخت جت متداول در هواپیماهاست. مدل دوم این هواپیماها تا ۱۰۰ مسافر را حمل میکند و قادر به پیمودن مسیری ۱۸۵۰ کیلومتری است. هواپیمای مدل سوم نیز از بالهای تاشدنی برخوردار است و با حمل ۲۰۰ مسافر مسیری ۳۷۰۰ کیلومتری را میپیماید. در ضمن آزمایش موتورهای این هواپیماها ظرف چند ماه آینده آغاز و نمونههای اولیه آن ها تا قبل از پایان دهه جاری میلادی تولید خواهد شد.
هیدروژن مورد نیاز این هواپیماها برای این که جای کمتری بگیرد، در دمای منفی ۲۵۳ درجه و به حالت مایع در محفظهای ذخیره خواهد شد. هیدروژن «سبز» که برای این هواپیما به کار خواهد رفت باید از الکتریسیتهای تولید شود که به روش تجدیدپذیر تولید شده باشد.
تجربه هواپیمای هیدروژنی
ایده ایرباس در تولید هواپیمای هیدروژنی پیش از این هم مطرح شده بود و استفاده از این سوخت در صنعت هوانوردی به ایده ساخت کشتیهای هوایی در اوایل قرن بیستم باز میگردد. هرچند فاجعه سال ۱۹۳۷ مشهور به سانحه هیندنبورگ نقطه پایانی بر آن عصر بود. کشتی هوایی مسافربری هیندنبورگ سال ۱۹۳۷ از فرانکفورت آلمان به آمریکا میرفت که به علت برخورد با دکل زمینی در نیوجرسی منچستر آتش گرفت و سقوط کرد. این سانحه ۳۶ کشته به جاگذاشت. بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ هم ایرباس در پروژهای با بودجه اتحادیه اروپا مشارکت کرده بود که هدف از آن مطالعه و پاسخ به این پرسش بود که استفاده از سوخت مایع هیدروژنی در هواپیما چقدر عملی است.
ارسال نظر