وزیر راه و شهرسازی:
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید با گسترش ترانزیت به هاب منطقه تبدیل شود/ ضرورت پایبندی به زمانبندیها در اجرای پروژهها
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نخستین بازدید خود از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید نگینی در منطقه باشد و پسوند "فرودگاهی" فلسفه وجودی این مجموعه است.
وی ادامه داد: در این بزرگترین مجموعه فرودگاهی، تحقق سهم مسافر و بار در شهر فرودگاهی برپایه حمل و نقل ترکیبی با محوریت حمل و نقل هوایی باید نصب العین قرار بگیرد و نباید در تحقق اهداف آن درنگ کرد.
اسلامی با اشاره به اهمیت پایبندی به زمانبندیها در تحقق اهداف گفت: اهداف فرودگاه نباید پلکانی و تدریجی محقق شود چرا که به فرموده مولا علی(ع) فرصتها همچون ابر بهاری میگذرند. اهداف کیفی و کمی باید در یک زمانبندی مشخص به نتیجه برسند. حرکت تدریجی به معنی از دست دادن فرصتها است.
وی افزود: مدلهای مالی برای سرمایهگذاری باید از طریق جذب سرمایهها به روشهای مختلف اعم از BLT، BOT، BOO یا EPCF پیش گرفته شود تا به تحقق اهداف منجر شود.
ایجاد منطقه آزاد نباید موجب ازدحام شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم جذب سرمایه در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: جذب سرمایه گذار نیز باید به گونه ای باشد تا کلیه اهداف طی زمان بندی های صورت گرفته محقق شود تا شاهد شکل گیری یک هاب قدرتمند مسافر و بار در فرودگاه امام (ره) باشیم و توانمندی پیشرفت را روزافزون کنیم.
اسلامی با یادآوری دستاوردهای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از نگاه ژرف او و معماری صورت گرفته برای ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تشکر میکنم و افتخار میکنم چنین تفکری در این مجموعه پایه گذاری شده است. مهم است که این ایدهها عملی شود.
وی در خصوص مزیت های منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت : وجود منطقه آزاد می تواند به گسترش رفت و آمدها و افزایش پروازها کمک شایانی کند و موجب توسعه بخش هوانوردی باشد. اما بارگذاری که اینجا صورت میگیرد نباید موجب ازدحام شود.
وی ادامه داد: این مجموعه باید یک اتوبان ویژه نیز داشته باشد که بتواند مسافران را سریع به مرکز شهر هدایت کند. این مسیر باید حول محور اقتصاد یک منطقه که تمرکز بر حملونقل ترکیبی با محوریت هوانوردی دارد، ایجاد شود.
ضرورت گسترش پروازهای ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت گسترش پروازهای ترانزیت در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: به موازات ساخت ترمینال سلام باید سرمایهگذاریهای مکمل برای توسعه هوانوردی در این مجموعه نیز شروع می شد. وقتی میتوان حجم جابجایی مسافر را افزایش داد که پروازهای کانکشن وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: اگرحجم ترانزیت افزایش یابد میتوان به رشد مورد نظر دست یافت. حجم ترانزیت نیز با داشتن برنامههای پابرجا، مداوم و باکیفیت و برخورداری از خدمات جامع و مکمل افزایش مییابد.
اسلامی با اشاره به برنامهریزی برای آغاز پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: اتصال پروازهای داخلی به ترمینال یک کار ارزندهای است که باید صورت بگیرد و همزمان با افزایش زیرساختها باید سطح خدمات نیز افزایش یابد.
اسلامی گفت : دولت ارائه کننده خدمات نیست بلکه باید با شناسایی محرک های اقتصادی را شناسایی کرده و فرصت آفرینی کند، که بخش خصوصی با استفاده از این فرصتها بتواند نقش خود را در توسعه ایفا کند.
اهمیت استفاده از نقدینگی موجود در جامعه برای انجام پروژهها
وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت جذب نقدینگی موجود در کشور برای اجرای پروژهها تاکید کرد و گفت: نقدینگی قابل ملاحظهای در اختیار جامعه است و با استفاده از آن میتوان پروژههای بزرگی در کشور اجرا کرد. مهم است که مزیتهای این پروژهها شناسایی و معرفی شود تا بتوان بهترین سرمایهگذاران را انتخاب کرد.
وی ادامه داد: سرمایهگذاران باید بتوانند بتوانند در زمانبندیهای مقرر اهداف را دنبال کنند و ما بتوانیم شاهد شکلگیری یک هاب قدرتمند مسافری و باری در منطقه باشیم.
اسلامی افزود: منطقه آزاد در این مجموعه کسب و کارهایی را به وجود میآورد که حول محور شهر فرودگاهی خواهد بود و میتواند مزیتهایی را ایجاد کند که به رونق رفتوآمد و توسعه هووانوردی به معنای کامل کلمه منجر شود.
وی در نهایت با تشکر از دستاندرکاران پروژههای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در هر مقطعی از تاریخ باید از زحمات پیشینیان تشکر کرد و مراقب بود که برای آیندگان تصمیم نادرست گرفته نشود تا آنها بتوانند همواره در مدار رشد و تعالی حرکت کنند و مانعی بر سر راه آنها نباشد.
منبع :وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر