مدیرکل سابق فرودگاه تهران:
با گذشت زمان ارزش باند بتنی ۲۹ راست مهرآباد مشخص میشود
مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد گفت: انتخاب روکش بتنی برای باند ۲۹ راست بهترین گزینه بوده است و ارزش این باند با گذشت زمان بیشتر مشخص میشود.
علی رستمی، معاون بهرهبرداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد که در زمان وی پروژه بازسازی باند ۲۹ راست انجام شد، در مورد دلیل انتخاب روکش بتنی برای این باند با اشاره به اینکه بیشتر فرودگاههای اروپا و روسیه بتنی هستند، گفت: در زمان تصمیمگیری برای انتخاب روکش باند با توجه به مزایای باند بتنی اجماع مسئولان بر روکش بتنی بود؛ چراکه در فرودگاهی مانند مهرآباد که ترافیک زیادی دارد میطلبد از روکشی برای باند استفاده شود که عمر بیشتری داشته باشد. باند آسفالت حدود ۳۰ سال عمر میکند در حالی که باند بتنی ۶۰ سال عمر میکند و با گذشت زمان نیز مقاومت آن افزوده میشود.
وی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارد باند ۲۹ چپ مهرآباد هم باید با روکش بتنی بازسازی شود، گفت: باند بتنی اگر درست اجرا شود بسیار خوب است و خوشبختانه در مهرآباد با توجه به تجربهای که در فرودگاههای تبریز و رامسر داشتیم و با توجه به اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی هم بخشی از نظارت را برعهده گرفت و در کل نظارت مستمر و بهتری داشتیم این پروژه به خوبی اجرا شد.
رستمی در مورد ایده ساخت روکش ترکیبی برای این باند توضیح داد: اگر باند را ترکیبی میساختیم یعنی بخشی بتنی و بخشی آسفالت نهایتاً طول عمر آن تا ۴۰ سال بالا میرفت اما هرگز دو برابر نمیشد. از طرفی هم تمام مشکل باند فرودگاه مهرآباد تنها مربوط به Tuch down zone، (محل ضربه زدن هواپیما در حین فرود) نبود که بخواهیم تنها آن بخش را بتنی کنیم. باند به طور کلی خسته بود و نقاط مختلف آن مدام دچار مشکل میشد.
وی در مورد مسئله آبهای زیرسطحی در فرودگاه مهرآباد گفت: آبهای زیرزمینی وقتی سطحش بالا بیاید برای روکش آسفالت بسیار مضر است زیرا رطوبت، آسفالت را از بین میبرد و وقتی زیرسازی انباشته از آب شود رویه زود خراب میشود. موضوع این است که بیشتر خرابی روکش باندهای فرودگاههای ما به دلیل عدم زهکشی مناسب است. در مهرآباد هم کانال زهکشی وجود ندارد ولی باند بتنی اجرا شده دارای زهکشی است و جالب این است که بتن هرچه بیشتر آب بخورد محکمتر میشود و حتی بعد از ۶۰ سال از روز اول هم محکمتر خواهد بود و به مقاومت نهایی خود میرسد.
معاون بهرهبرداری شهر فرودگاهی امام(ره) در مورد نگهداری باند بتنی مهرآباد گفت: نگهداری باند بتنی شرایط خاص خود را دارد و باید برای آن دستورالعمل نوشته شود. باند بتنی نیازمند تجهیزات خاص خود است و برای برفروبی و آب کردن یخها باید از تجهیزات و موارد مخصوص استفاده شود تا به باند آسیبی نرسد. باید درزهای باند با آیرولاستیک پر شود و به موقع آنها را تعویض کرد تا آب به زیر باند نرود، به خصوص در زمان سرما که یخ میزند و به بتن صدمه میزند.
وی با تاکید بر اینکه طول عمر باند بتنی به نگهداری درست آن بستگی دارد، گفت: تکنولوژی اصلاح و ترمیم این باند به مراتب دقیقتر از آسفالت است. ما آسفالت را باید از بازار بخریم و از کیفیت ترکیبات آن اطمینان نداریم اما در این تکنولوژی برای ترمیم، بتن با یک چسب خاص ترکیب میشود و در قسمت مورد نظر ریخته میشود که حتی از سطح باند بتنی هم محکمتر میشود.
رستمی در مورد پرهزینه بودن تجهیزات لازم برای باند بتنی گفت: مهرآباد فرودگاه پر ترافیکی است و نیازمند خرید تجهیزات لازم برای برفروبی و نگهداری باند است تا بتواند در مواقع برفی و یا آسیبدیدگی به سرعت باند را آماده عملیات کند؛ برای همین هزینه تجهیزات افزایش مییابد اما در دراز مدت این به صرفه خواهد بود و دیگر مشکلات باندهای آسفالت را نخواهد داشت.
مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد در مورد برخی نظرات در مورد سفتی باند بتن نسبت به باند آسفالت گفت: باند بتن سفتتراز باند آسفالت است اما این باعث نمیشود که از مزایای آن چشمپوشی کنیم وگرنه اروپا و روسیه هم باندهای خود را بتنی نمیکردند. ما در یک مدت زمان به صورت آزمایشی باند را عملیاتی کردیم و خلبانانی که سابقه پروازهای خارجی و تجربه نشست و برخاست بر روی باندهای بتنی را داشتند از کیفیت این باند ابراز رضایت کردند، اما برای خلبانانی که تجربه باند بتنی ندارند طبیعی است که در ابتدا با آن ناآشنا باشند که قاعدتاً پس از مدتی کوتاه به آن عادت میکنند و نحوه فرود خود را چنان تنظیم خواهند کرد که کمترین تنش برای مسافران به وجود آید.
رستمی با تاکید بر اینکه این باند سرمایه ارزشمندی برای فرودگاه مهرآباد است، ادامه داد: من چهار سال مدیرکل مهرآباد بودم و از روی علاقه این مسئولیت را پذیرفتم. در فرودگاهی که روزانه بیش از ۴۰۰ پرواز دارد اقدام به بستن یک باند و بازسازی کردن آن کار راحتی نیست در مقابل کار سادهتری بود که بخواهم در مدتی کمتر از یک ماه روکش باند را آسفالتریزی مجدد کنیم که این هرگز یک کار اساسی و بلند مدت نمیشد.
عضو هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در حین ساخت باند توجه زیادی به محیط زیست شده است، گفت: با توجه به اینکه باید اول روکش آسفالت باند کنده میشد حجم عظیمی از نخالههای آسفالت به وجود میآمد که محیط زیست را به مخاطره میانداخت. برای همین با محاسبات دقیق تراشههای آسفالت را با ترکیب با سیمان، در لایههای زیرین باند بکار بردیم که از نظر اقتصادی هم کار با صرفهای بود.
منبع : روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
سلام. از ایشان بپرسید لز باند بانی فرودگاه تبریز چه خبر؟ چقدر با این هزینه ای که شد فعال هستش. واقعا دستتون درد نکنه با این باند درست کردنتون. الان مهر آباد مدیر کل داره ایشان نظر بدهند و مصاحبه کنند بهتره
خيلي خوبه اين توضيح هم داده ميشد كه چنين تصميماتي حتي طرح ريزي نميشه مگر اينكه تمامي كارها در ستاد انجام ميشه و مدير كل تنها يك اجرا كننده هستش. خيلي خوب ميشد كه ذكر مي كردن پايه و اساس اپرون شماره يك و باند ٢٩ راست جهت بتني شدن در زمان كي استارت خود و اينكه چندين مدير كل آمدن و جرات اجرا اين طرح را نداشتن. خيلي بهتر مي شد توي قسمتي كه گفتن من ٤ سال با علاقه كار كردم توي مهرآباد مي گفتن كه با حمايت كدوم دوستان مجلسي اين پست را دريافت كردن. كاش آقاي رستمي رسم ادب و احترام به بزرگترها را رعايت مي كرد و سعي نمي كرد همه چيز را به اسم خودش تمام كنه. اميدوارم چند سال ديگه نگن ترمينال سلام را هم ايشون ايده و طرحش را دادن