یک مقام مسئول در شرکت فرودگاهها عنوان کرد:
روشنایی باند ۲۹ راست مهرآباد با تجهیزات روز
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی، تجهیزات روشنایی نصب شده در باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد را از انواع به روز و مدرن عنوان کرد.
عباس وفائی گفت: اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی در روند ساخت باند ۲۹ راست مهرآباد در سه زمینه نصب لایتینگ، مارکینگ و ساینینگ وارد عمل شد.
وی در این زمینه گفت: با توجه به اینکه بازسازی این باند براساسCat ۱ طراحی و اجرا شده است دیگر سیستم اپروچ قدیمی آن کارآیی نداشت و باید جمعآوری و سیستمی جدید برای آن طراحی میشد. برای این کار همکارانمان در واحد روشنایی باند ادارهکل و همکاران فنی فرودگاه مهرآباد وارد عمل شدند و با بازدیدهایی که انجام شد سعی کردیم بهترین نوع و ساختار را برای آن انتخاب و نصب کنیم.
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به اینکه اپروچ لایت این باند بر اساس ساختار کالوِرت اجرا شده است، گفت: مرحله بعدی چیدمان ساختارهای چراغها در خود باند بود که باید در حدود ۱۸ تاکسیوی و در خود باند انجام میشد. این سیستم از آخرین ورژنهای دنیا است که با توجه به اینکه باند بتنی بود در شرایط بسیار سختی انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم جدید شده بود باید مجموعه اتاق CCR که فراهم کننده برق آنها بود از نو طراحی و ساخته میشد. همچنین کابلکشی و مفصلگذاری به علاوه تجهیزات دیگر ساخته شده در خارج و داخل کشور و فراهم کردن زیرساختها، در حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه در بر داشت. البته زیرساخت و فضای لازم را طوری پیشبینی کردیم که این سامانه قابلیت سوئیچ کردن روی CAT۲ را نیز خواهد داشت.
وفائی با اشاره به نصب چراغهای پاپی که تعیین کننده زاویه فرود هواپیما بر روی باند است، گفت: این چراغ ها نیز از نو طراحی و نصب شد و چک پروازی آن توسط هواپیمایی فلایت چک انجام و تایید شد.
وی ادامه داد: در بحث مارکینگ نیز نقطهگذاریها بر اساس ایکاس ۱۱۴ و دستورالعمل باندهای بتنی انجام شد این عملیات همزمان با عملیات لایتینگ توسط تیم اجرایی این اداره کل انجام شد.
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به اینکه لایتینگها سیستم نوری کمک ناوبری بصری هستند که به خلبان کمک میکند تا با دید مستقیم بتواند بر روی باند فرود آید و برخیزد، در مورد نصب آنها گفت: برای این کار ابتدا اقدام به تعمیر و بهسازی ساینینگهای موجود خواهیم کرد و در کنار آن برنامهریزی میکنیم که آنها را با تجهیزات جدید تکمیل کنیم.
وی افزود: برای مدیریت کنترل روشنایی باند، سیستمMIMIK که یک سیستم خارجی بود را بر اساس نیازهای موجود در این ادارهکل بومیسازی کردیم و که نام آن را سامانه مدیریت کنترل روشنایی عوامل پروازی(سمر) گذاشتیم و برای اجرا در اختیار بخش خصوصی گذاشتیم و برای راهاندازی این سیستم دو دستگاه ترانسفورماتور Kw ۵۰۰ تعبیه شد و زیرساختها و مجموع سامانه روشنایی از طریق فیبرنوری به یکدیگر متصل هستند.
وفائی با اشاره به اینکه پروژه روشنایی این باند در ۵۲ روز متوالی در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال ۹۶ انجام شده است، گفت: در حالتی که فرودگاه عملیاتی بود توانستیم سیستمهای روشنایی و کمک ناوبری بصری را نصب کنیم و این در جای خود یک رکورد تلقی میشود که در این زمینه باید از عوامل عملیاتی فرودگاه مهرآباد در برج مراقبت پرواز و غیره و حتی خلبانان و ایرلاینها نیز با توجه به اینکه همکاران بر روی باند در حال کار بودند در نشست برخاست همکاری لازم را با ما میکردند، تشکر کنم.
وی در مورد ویژگی سامانه روشنایی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد گفت: خاصیت این سامانه به این شکل است که هم قابلیت کار به عنوان تاکسی وی و هم به عنوان باند را داراست. به این منظور چراغهای لازم برای این دو کار که با هم متفاوت هستند در قالب یک مجموعه ساماندهی شدند و بر اثر آن هم در هزینه اجرای کار و هم در هزینههای نگهداری صرفه جویی شده و خواهد شد. همچنین در شرایط بحرانی قابلیت کاربری برای هر دو منظور را دارد که این نوع طراحی با توجه به شرایط فرودگاه مهرآباد انجام شد و به سفارش ساخت آن به شرکت سازنده داده شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای روشنایی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد نیز برنامههایی در دست اقدام است، گفت: برای تعویض چراغهای باند ۲۹ چپ نیز پیشبینیهای لازم را انجام دادهایم و امیدواریم بتوانیم آن را نیز با چراغهای LEDجدید که از نظر دید و درخشندگی تفاوت زیادی با چراغهای هالوژن دارد تعویض کنیم.
منبع:پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر