|

نگاهی بر یکی از مشکلات خدمه

تاثیرات تشعشعات خورشیدی بر روی کادر پروازی

تاثیرات تشعشعات خورشیدی بر روی کادر پروازی

تشعشعات خورشیدی و انرژی الکترومغناطیس ساطع شده توسط خورشید می‌تواند به مرور زمان تاثیرات منفی بر روی کادر پروازی داشته باشد.

تشعشعات خورشیدی و انرژی الکترومغناطیس ساطع شده توسط خورشید می‌تواند به مرور زمان تاثیرات منفی بر روی کادر پروازی داشته باشد. حدود نیمی از انرژی تابشی خورشید در طیف مرئی نیمی از آن در طیف های مادون قرمز و ماورای بنفش قرار دارد. انرژی تابشی ساطع شده زمانی به وجود می‌آید که اتم های هیدروژن با هلیوم ترکیب شده که این امر باعث ایجاد مقادیر زیادی حرارت می‌نماید. از آنجایی که تشعشعات ساطع شده توسط خورشید در مسافت بسیار زیاد و توسط فیلتر های موجود توسط لایه های کره زمین از بین می‌روند، اما همچنان انرژی کافی به شکل اشعه فرابنفش به سطح زمین نفوذ کرده که می‌تواند تاثیرات نامطلوبی را بر روی افراد بگذارد.

این تاثیرات منفی می‌تواند در مناطق استوایی، جایی که اشعه نفوذ کرده به سطح زمین شدیدتر بوده و همچنین در ارتفاعات بالاتر، جایی که فیلتر های اتمسفر کره زمین در برابر اشعه فرابنفش  به میزان کمتری می‌باشد بیشتر باشد. به طور کلی آسیب های ناشی از تشعشعات خورشیدی به دسته های مختلفی از جمله سوختگی(Sunburn)، برف‌کوری(Photokeratisis)، سرطان پوست و... تقسیم می‌گردند. آفتاب سوختگی به آسیب دیدگی اندام های بدن به خصوص پوست به دلیل بودن در معرض تابش نور خورشید(اشعه فرابنفش) به مدت طولانی گفته می‌شود. آفتاب سوختگی بسیار شدید می‌تواند باعث بستری شدن فرد در بیمارستان و حتی آسیب دیدگی سلول های دی ان ای گردد.

برف‌کوری به درد شدید چشم، به خصوص قرنیه به علت تابش نور خورشیدبه چشم ها( به طور مستقیم و یا توسط منبعی مصنوعی) گفته می‌شود. به عنوان مثال بازتاب نور خورشید توسط دانه های برف، یخ، آب و ابر می‌تواند باعث بروز برف‌کوری گردد.

کادر پروازی اعم از خلبانان و مهمانداران به علت انجام پروازهای مکرر در ارتفاعات بالا نسبت به افراد غیر پروازی در معرض خطرات و مشکلات بیشتری می‌باشند. همانطور که گفته شد، در ارتفاعات بالا فیلترهای اتمسفر کره زمین در برابر اشعه های زیان آور خورشیدی کمتر بوده و با اینکه شیشه ها و بدنه هواپیما به گونه ای ساخته می‌شوند که از ورود این تشعشعات به داخل جلوگیری به عمل آورند، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند این میزان را به صفر برسانند.

خلبانان نیز نسبت به مهمانداران به علت بزرگتر بودن شیشه های کابین بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی می‌باشند. 

راه های محافظت از پوست و اندام های بدن در برابر تشعشعات خورشیدی توسط کادر پروازی:

  1. استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب پیش از انجام پرواز
  2. اجتناب از گرفتن حمام آفتاب، چه به صورت طبیعی و چه به صورت استفاده از دستگاه های سولاریوم
  3. پوشیدن لباس به گونه ای که تمام دست ها و پاها را تا مچ بپوشاند.
  4. خلبانان در هنگام پرواز باید از عینک آفتابی با کیفیت و استاندارد استفاده نمایند.

ارسال نظر