واحد قدرت کمکی(APU) چیست؟

واحد قدرت کمکی(APU) به موتور جت کوچکی گفته میشود که در قسمت انتهایی دم تمامی هواپیماهای با قابلیت بالا نصب شده است و وظیفه آن تامین نیروی الکتریکی لازم برای تغذیه نمودن سیستمهای مختلف هواپیما و همچنین تولید هوای متراکم شده برای استفاده در سیستم تهویه و کمک به روشن نمودن موتور های هواپیما در زمانی که هواپیما به هیچ یک از واحدهای تامین قدرت زمینی متصل نشده است میباشد.
نشت میزان کمی سوخت از واحد APU امری غیر عادی نبوده و این امر در حین فرایند خاموش نمودن این واحد و پس از آن، در زمانی که نازل سوخت همچنان میزان کمی سوخت را به سمت محفظه احتراق این موتور جت کوچک هدایت میکند اتفاق میافتد، چرا که این سوخت کم در محفظه احتراق بدون این که بسوزد انباشته میشود.
محفظه های احتراق تمامی واحدهای APU مجهز به شیر تخلیه ای به نام Fuel drain valve میباشند که از طریق آنها این میزان سوخته انباشته شده بدون وجود هیچ مشکلی به محیط بیرونی هواپیما تخلیه میگردند.
در زمانی که واحد APU در حال انجام کار باشد این شیر تخلیه به دلیل تنظیم فشار داخلی محفظه احتراق بسته میگردد، اما گاهی این میزان سوخته انباشته شده به دلایل مختلفی به جای خارج شدن توسط شیر تخلیه، راه خود را به سمت خروجی مخروطی شکل واحد APU پیدا کرده و روانه این قسمت میگردد و لذا در هنگام روشن شدن مجدد واحد APU پیش از انجام پرواز بعدی، این میزان سوخت به طور ناگهانی با ایجاد جرقه ای دچار انفجار و در پی آن باعث آسیب رساندن به بخش عقبی هواپیما میگردد.
طراحان و سازندگان هواپیماها برای جلوگیری از این امر از تیغه هایی به نام Fuel drip shield در بخش زیرین خروجی مخروطی شکل واحد APU استفاده نمودهاند که به خارج کردن این سوختهای انباشته شده کمک نموده و از بازگشت مجدد آنها به واحد APU جلوگیری به عمل میآورد.
منبع: aircraftmaintenanceengineer
ارسال نظر