شستوشوی ایرباس 380 دردوران فراغت
یکی دیگر از تبعات ویروس کرونا در صنعت هواپیمایی، زمینگیر شدن هواپیماها و پارک طولانی مدت آنها در شرایط بعضا نامناسب میباشد که در این میان انجام بازرسیهای خاص توقفهای طولانی یا Preservation و نظافت دوره ای هواپیماها از جمله هزینههای پنهانی است که بر خطوط هوایی تحمیل میگردد از انجاییکه بازرسیهای خاص توقفهای طولانی برای هر هواپیما در دستورالعملهای کارخانه سازنده و اوراق بازرسی به خوبی مستند و اجرایی میگردد ؛
تلاش میشود تا در این مقاله به نحوه شستشوی هواپیماها پرداخته شود و بطور خاص در کشورهای با شرایط جغرافیای گرم و خشک و دارای صحراهای بزرگ و طوفانهای شنی , و البته کمبود آب شیرین ...... اگرچه امر نظافت هواپیما با آب و محصولات شوینده و رعایت موازین ایمنی ،به نظر کار سختی اما همین کار به ظاهر ساده نیازمند تعداد زیادی نیروی انسانی ،دستگاههای مختلف ؛ پلههای دسترسی و در بعضی کشورها نیز با استفاده از سیستمهای خودکار شستشو میباشد توانمندی که با استفاده از یک سامانه پر حجم و کم فشار پس از شستشوی هر هواپیما میتواند 80 درصد آب مصرفی را باز یافت و به چرخه مصرف مجدد گرداند.
دقت در این نکته لازم است که شستشوی هواپیما را صرفا یک امر تجاری و زیبا سازی نباید دانست زیرا نظافت هواپیما بقدری مهم است که عدم انجام بموقع آن بعضا تاثیرات مهمی بر روی آیرو دینامیک هواپیما؛ کاهش سرعت و نهایتا مصرف سوخت بدنبال خواهد گذاشت.
نگارنده به خاطر دارد که بعضا خلبانانی بودند که در کتاب گزارش اشکالات از عدم تمیز بودن بدنه هواپیما بعنوان یک اشکال یاد نموده و همکاران فنی برای پاسخگویی به آن دست به دامان واحد شستشوی هواپیما میگردیدند که تنها واحدی بود که اوقات کاری و برنامه ریزی آنها بطور مستمر از قبل برای شستشوی هواپیماهای شرکت و مشتریان ذخیره شده بود .
سیستم شستشوی خودکار ،پر حجم و کم فشار هواپیما که 80 درصد آب مصرفی را باز یافت و به چرخه مصرف مجدد برمیگرداند
شستشوی هواپیماهای کوتاه و میان برد مانند فوکر 100 ،ام دی ،ایرباس320 و بویینگ 737 و.. شاید کمتر چالش برانگیز باشد اما وقتی صحبت از غولهای آسمان به میان میاید آنگاه کمی این فرآیند ساده با چالش روبرو میگردد
براستی هواپیمای غول پیکری با 80 متر متر عرض، 72 متر طول و 24.1 متر ارتفاع، مانند ایرباس 380 چگونه شستشو میشود؟ چگونه این غول بزرگ و آهنی تحت نظافت قرار میگیرد؟ برای آشنا شدن با این امر که شاید در ابتدا بی اهمیت جلوه نمایدبه سراغ ناوگان امارات میرویم که نه تنها دارای بیشترین تعداد از این نوع هواپیما در ناوگان خود میباشد بلکه محل پارک طولانی مدت آنها نیز در صحرا قرار دارد ،جایی که بدنه عظیم و غول آسای آنها بصورت دائم در معرض طوفانهای شنی و دیگر ذرات ریز ناشی از شرایط جغرافیای خاص صحرا قرار دارد که شستشوی منظم آنها را اجباری میسازد .
چالش های شستشوی ایرباس380 امارات
بطور طبیعی شرکتی که دارای 115 قروند ایرباس380 میباشد، از مصرف صدها ساعت نیروی انسانی و 11300 لیتر آب برای یک نوبت شستشوی یک فروند هواپیمای ایرباس380 بعنوان یک چالش دائم اطلاع کامل دارد .دوبی در بیایان قرار دارد و میزان آب شیرین مورد نیاز این شهر بزرگ آنقدر نیست که براحتی برای شستشوی این همه هواپیما مورد مصرف قرار گیرد، اگرچه آب شور دریا بوفور در اختیار است اما شستشو با این آب مجاز نمیباشد زیرا اثرات مخربی را بر بدنه بدنبال خواهد داشت و باقیمانده کریستالهای نمک بر روی بدنه پس از تبخیر آب باعث بروز خوردگی میگردد .اگر هم شستشو انجام نشود و هواپیما به حال خود رها گردد مضرات بیشمار دگری بدنبال خواهد داشت بطور مثال ،لایه ای تشکیل شده از ذرات ریز شن و گرد و خاک که به مروز زمان تشکیل میگردد موجب آن خواهد شد تا سطح آیرو دینامیکی هواپیما دچار نا همواری گردیده و مصرف سوخت در حد قابل توجهی بالا رود
خشکشوییهواپیما
خط هوایی امارات از سال 2016 برای شستشوی 250 فروند هواپیمای خود از روش خشکشویی استفاده میکنند .در این روش آنها تمام سطوح هواپیما را با مایع تمیز کننده فاقد آب و بصورت دستی آغشته می نمایند.
این مایع پس از مدت کوتاهی تبدیل به یک لایه تا حدودی چسبناک میگردد.
این لایه چسبناک تمام ذرات گرد و غبار موجود را در حبابهای خود جذب میکند و سپس کارگران با پارچه های از جنس میکرو فایبر (پارچه میکروفایبر ساده و مفید یکی از بهترین چیزهایی است که در اطراف خانه نگهداری میشود. اکثر مردم از این پارچه ها برای تمیز کردن لکه ها و گرد و غبار از کامپیوتر و سایر صفحه های دستگاه برای جلوگیری از خراش شیشه استفاده می کنند و این نوع پارچه برای سطوح بزرگتر کارایی بهتری دارد.) شروع به پاک نمودن مایع مخصوص از روی بدنه مینمایند که این فرآیند علاوه بر کردن ،به صیقلی و براق شدن بدنه نیز میانجامد .برای انجام این امر15 نفر و در مجموع 180 ساعت نیروی انسانی مصروف میگردد.
بزرگترین مزیت این طرح صرفه جویی بیش از 11 میلیون لیترآب در سال میباشد و مضافا اینکه با استفاده از روش خشکشویی و اثرات مثبت آن ،تعداد دفعات شستشوی هواپیما از 6 نوبت با آب یه سه بار با مواد مذکور کاهش میابد و بدلیل اثر براق سازی این فرآیند شاهد کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان نیز خواهیم بود و امتیاز دیگر آن ،امکان اجرای امور فنی هواپیما بطور همزمان با شستشوی بدنه و نیز جلوگیری از بروز نواقص احتمالی ناشی از پاشش آب خواهیم بود. این مطلب نشان میدهد که چگونه ارزش هر کاری در صنعت هوایی بی شک در زنجیره حفظ عملکرد پروازی موثر و قابل توجه میباشد به خصوص که استفاده از بعضی از شیوه ها مشابه میتواند اثرات مثبتی برای ما در همه زمینه های شامل پرواز بهتر و محیط زیست سالم تر بدنبال داشته باشد .
قبل از خشکشویی
بعد از خشکشویی
ارسال نظر