نبرد هواپیماهای ترابری؛ مقایسه A350F با 777XF
چندی پیش بویینگ اعلام کرد که در حال توسعه نسخهی ترابری جدیدترین هوایمای خود یعنی 777X خود است، از طرفی قبلتر نیز رقیب فرانسوی یعنی ایرباس برنامه ساخت A350 ترابری را اعلام کرده بود. بیایید این دو هواپیمای جدید را با هم مقایسه کنیم.
ایرباس و بویینگ سالهاست که رقابت سختی را در تولید هواپیما با هم دارند که باعث شده بازار ساخت هواپیما را در دست خود بگیرند.
زمانی که صحبت از نسل بعدی هواپیماهای ترابری پهن پیکر شد، ایرباس اولین شرکتی بود که برنامههای خود را به طور رسمی اعلام کرد؛ در واقع ایرباس این کار را در جولای 2021 انجام داد، اگر چه که مفهوم هواپیمای باری A350 در اوایل سال 2007 نظرها را به خود جلب کرده بود. وقتی که یکی از این دو غول هواپیماساز یک مفهوم جدید را رو میکنند این سوال ایجاد به وجود میآید که دیگری چه خواهد کرد؛ پس در این شرایط نیز تمام صنعت هوانوردی جهان به دنبال این است که بداند بویینگ در مقابل A350Fچه خواهد کرد؟
در 31 ژانویه 2022، هواپیماساز آمریکایی تایید کرد که به صورت جدی، درحال توسعه یک رقیب برای بازار نسل بعدی هواپیماهای ترابری پهن پیکر است. طبق گفتههای بویینگ هواپیمای جدید بر اساس تغییراتی بر روی 777X ساخته خواهد شد.
شواهد و قراین حاکی از آن است که 777XF بر اساس مدل کوچکتر جدیدترین ساخته بویینگ ساخته خواهد شد و A350 ترابری از A350-1000 مشتق خواهد شد، با این حال A350F کمی کوتاهتر از A350-1000 خواهد بود تا مرکز ثقل بهتری داشته باشد.
بویینگ قصد دارد مدل 777XF را طوری طراحی کند تا این هواپیما بتواند حدود 118 تن بار را جابهجا کند که تقریبا مشابه 747-400F است. ایرباس نیز در نظر دارد که A350F حدود 109 تن بار را جابهجا کند.
این دو هواپیما از نظر برد نیز با هم طولانی متفاوت خواهند بود، خبرهای اولیه حاکی از آن است که A350F بردی معادل 8700 کیلومتر خواهد داشت و بویینگ 777XF نیز 8167 کیلومتر پرواز خواهد کرد.
بدین ترتیب A350F تقریبا از این نظر برتری خواهد داشت.
رقابت برای سفارش
نمودار سفارشهای نسل بعدی هواپیماهای پهن پیکر ترابری نشان میدهد که عرضهی زودتر A350F فرصت بیشتری را جهت جذب مشتری به ایرباس داده است.
اما 777XF هم با دریافت سفارش 34 فروندی با قابلیت اضافه شدن 16 فروند از شرکت هواپیمایی قطر زیاد از رقیب دور نمانده است.
ارسال نظر