شرکتهای هواپیمایی خصوصی و چالشهای منابع انسانی
بخش دوم
حقوق و دستمزد و مزایا شرکتهای هواپیمایی از اشلهای خاص خود پیروی کرده و کارکنان و به خصوص پرسنل متخصص آن همواره خود را با سایر هم رده و همتایان خود در سایر شرکتهای رقیب چه در داخل و یا خارج از کشور مقایسه کرده و انتظار دریافتیهای متناسب با این الگوها را دارند کسب و کارهای هوایی بزرگ و کوچک نه تنها باید از شرکتها و سازمانهای همرده خود برتری داشته باشند، بلکه با شرکتهای بزرگ و بودجههای حقوق و دستمزد عظیم آنها نیز در رقابتند. همچنین باید هزینه مزایا، آموزش، مالیات و سایر مسائل را هم در نظر داشته باشند که مقداری برابر با ۳ تا ۴ برابر حقوق یک کارمند است.
راه حل این چالش: با وجود اینکه حقوق و دستمزد پرداختی مهم است، اما همیشه مهمترین چیز برای یک متقاضی کار نیست. یکی از راههایی که میتوان حقوق و یا پرداختی کمتر را جبران کرد این است که سیستمی ایجاد شود که به عملکرد خوب کارمندان پاداش بدهند که دقیقا امروزه در سازمانهای حرفهای به آن ارزیابی عملکرد و یا Pay for Performance گفته میشود.
همچنین ارائه برنامههای تشویقی و انگیزشی مانند مشارکت در سود و پروژههای اجرایی و یا فصلی و دورهای میتواند یک وضعیت برد-برد را برای کارکنان و به خصوص پرسنل متخصص و شرکت هواپیمایی ایجاد کند.
مزایای رفاهی کارمندی
هزینههای رو به رشد درمان دو راه برای شرکتها باقی گذاشته است: هزینههای درمانی را بر عهده خود کارکنان بگذارند یا اینکه آن را از درآمد کل خود کم کنند. مزایای خدمات رفاهی پرسنلی، به خوبی میتواند در تصمیم متقاضیان کار بسیار تاثیرگذار باشد و به همین دلیل، درک و فهمیدن آنها برای مدیران ارشد و کارفرمایان نیز بسیار حایز اهمیت بوده و ضروری است.
راه حل این چالش: شرکتها و سازمانها و کسب و کارهای کوچک هوایی که کمتر از 50 کارمند دارند، گزینههای متعددی پیش رویشان است.
مزایای زیر هم نقش به سزایی در مدیریت منابع انسانی دارند و نباید فراموش شوند:
- مرخصی نامحدود
- زمان استراحت
- معرفی به مکانهای تفریحی و فصلی
- سفرها و یا تورهای خانوادگی و تشویقی
- بستههای معیشتی رایگان
- برنامههای سلامتی
- امکانات و سرویس رفت و آمد
این امکانات به نسبت سایران هزینه کمتری نیاز دارند و معمولا با استقبال فراوانی از نیروی کار و کارکنان در سازمانها مواجه میشوند.
استخدام افراد با استعداد و شایسته سالاری
جذب استعدادهای خلاق پرسنلی موجود در بازار کارحرفهای، سرمایه گذاری در وقت و هزینه شرکت به حساب میآید. برای کارآفرینها دشوار است که همزمان یک شرکت و یا سازمان هوایی را سرپا نگه دارند و افراد متخصص مناسب را استخدام کنند. ضمن اینکه تا زمانی که یک متقاضی کار برای مدتی نزد شما کار نکند نمیتوانید بفهمید که چگونه کارمندی است.
راه حل این چالش: یکی از بهترین راههای پیدا کردن افراد و پرسنل مناسب برای یک سازمان و شرکت هوایی این است که به سراغ شرکتهای استخدامی برود و یا حتما دستورالعمل سازماندهی شده و حرفهای جذب و استخدام داشته باشد.
حفظ کارمندان و متخصصان با استعداد و شایسته و وفادار
رقابت بر سر پرسنل با استعداد و شایسته بسیار شدید است. شرکتهای نوپا و مراکز کوچک هوایی، بودجه کافی برای برنامههای بازنشستگی و بیمه و سایر مسائل مالی را در اختیار ندارند؛ از دست دادن پرسنل متخصص میتواند بسیار هزینهبر باشد و بر رشد و اقدام بهره وری و یا کیفیت خدمات شرکت تاثیر منفی بگذارد.
راه حل این چالش: معارفه و معاشرت سازمانی برای کارمندان و متخصصان شرکت بسیار مفید است. پژوهشها نشان میدهند که در صورتی که کارکنان با یکدیگر آشنایی داشته باشند، احتمال اینکه در شرکت باقی بمانند 58 درصد افزایش مییابد.
برگزاری کارگاههای آموزشی و یا تورهای آموزشی، حفظ احترام متقابل و شئونات و صمیمیت در میان پرسنل، ایجاد فضای فرهنگی حرفهای سازمانی نیز از جمله راهکارهای موثر در حفظ و دلبستگی و وفاداری به شرکت در میان پرسنل میباشد.
تنوع در محیط کاری
عواملی مانند نسلهای متفاوت یا فرهنگها و نژادهای قومی مختلف میتواند برای شرکتهای هوایی و یا سازمانهای کوچک چالشبرانگیز باشد. احتمال اینکه آزار و اذیت روحی و حتی فیزیکی نیز صورت بگیرد و شرکت نتواند از پرسنل خود در وضعیتهایی محافظت کند نیز وجود دارد.
راه حل این چالش: به وجود آوردن فرهنگ حرفهای در محیط کار که روحیه کار تیمی و احترام متقابل را ترویج دهد، میتواند نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات منابع انسانی داشته باشد. کارفرماها وظیفه دارند که استانداردهای رفتاری به خصوصی برای محیط کار مشخص کنند. در صورتی که از ابتدای کار، این استانداردها و فرهنگها به همراه یک سیستم کنترل و ارزیابی به کار گرفته شوند، میتوان از این مشکل جلوگیری کرد.
چرا مدیریت منابع انسانی برای اینگونه شرکتها و سازمانها اهمیت بالایی دارد؟
کارکنان و پرسنل متخصص بهترین دارایی یک شرکتند.
در سازمانها و یا شرکتهای هواپیمایی که روی تیمهای کاری حرفهای خود سرمایه گذاری کنند، با رشد سریعتری مواجه میشوند و از رقیبانشان سبقت میگیرند.
آگاهی از پیچیدگی مزایای کارمندان، قوانین اشتغال، پرورش رهبری و سایر زمینهها در شرکتهای هوایی کمک میکند که از رقیبان خود پیشی بگیرند و به اهداف تجاری و سازمانی خود برسند.
ارسال نظر