شرکتهای هواپیمایی خصوصی و چالشهای منابع انسانی
بخش اول

صاحبان و ذینفعان کسب و کارهای شرکتهای هواپیمایی و مراکز و سازمانهای کوچک و بزرگ جدید همواره درگیر مسائلی از قبیل نقدینگی، رقابت و رشد درآمد هستند، اما در کنار اینها مسئله بسیار مهم دیگری که شاید بهتر است بگوییم مهمترین سرمایه یک شرکت در آن مستتر میشود هم وجود دارد که بسیاری از شرکتها با آن کلنجار رفته و در چالش میباشند: مدیریت منابع انسانی به خصوص منابع انسانی متخصص
این مدیریت زیر بنایی کارهای زیر را شامل میشود:
- طراحی و تحلیل و بررسی کارهای فرآیندها
- برنامه ریزی نیروی انسانی و تخصیص صحیح این منابع به کار
- آموزش و پرورش آنها در بستر صحیح فرهنگ حرفهای هوانوردی
- مدیریت عملکرد و پایش بهرهوری
- دستمزدها و مزایا و امور رفاهی کارکنان
- مسائل حقوقی و قانونی
مدیریت در چنین شرکتهایی در بخش منابع انسانی میتواند در چنین شرکتهای کوچکی حساس مشکل ساز باشد، مخصوصا آنهایی که یک دپارتمان سازمانی مجزا برای اینگونه امور بعضا پر چالش نداشته که به آن تکیه کنند. ممکن است تنها یک نماینده از منابع انسانی در اختیار داشته باشند یا حتی این کار برعهده و یا تحت اختیار مدیرعامل شرکت باشد. در هر صورت صاحبان و سیاستگذاران شرکتهای مذکور و کوچک باید از چالشهایی که پیش روی آنهاست باخبر باشند تا بتوانند در زمان وقوع مشکل، سریعا به آن رسیدگی کنند.
در ادامه به بررسی چالشهای عمدهای که در رابطه با منابع انسانی معمولا پیش میآید، می پردازیم و راه حل برطرف کردن سریع اینگونه موارد را توضیح می دهیم.
پیروی از قوانین و مقررات
قوانین اشتغال به طور پیوسته در حال تغییر هستند و همگام شدن با آنها کاری دشوار است. بسیاری از صاحبان کسب و کار خصوصی با این فرض که این قوانین به کسب و کارشان مربوط نمیشود، توجهی به آنها نمیکنند، در صورتی که با این کار خود و کسب و کارشان را در معرض حسابرسی، دادخواهی و حتی نابودی قرار میدهند.
راه حل این چالش : فرقی ندارد که کسب و کارتان در شرکت هواپیمایی بزرگ یا کوچک باشد. باید مطمئن شوید که کسب و کارتان از قوانین کار و کارگر و یا تامین اجتماعی پیروی میکند. برای هر مسئلهای مانند قراردادهای استخدام، مسئله مدیریت حقوق، امنیت محیط کار و بیمه و امور خدمات و مشکلات پرسنلی و بسیاری دیگر، مقررات به خصوصی وجود دارد که در منابع انسانی باید به تمامی آنها رسیدگی شود.
تغییرات مدیریتی و مدیریت تغییر
همراه با رشد و گسترش فعالیت و دامنه کاری یک شرکت، استراتژیها، ساختار و فرآیندهای درونی آن نیز توسعه پیدا میکند. ممکن است سازگار شدن با این تغییرات برای برخی کارکنان دشوار تر از بقیه باشد. بسیاری از شرکتها در زمان تغییر و توسعه با کاهش بازدهی و بهره وری خدمات و در کنار آن نارضایتی شغلی کارمندان خود مواجه میشوند که گاها میتواند تاثیر مستقیمی بر رضایت مشتری و کیفیت خدمات و تولید و یا ایمنی محصولات داشته باشد.
راه حل این چالش: صاحبان و مدیران ارشد و میانی شرکت وظیفه دارند که فواید این تغییرات را برای پرسنل توضیح بدهند. برای شروع برقراری جلسات پیوسته با کارکنان میتواند بسیار مفید باشد. اگر پرسنل و کارمندان شما از چرا و چگونگی تغییرات باخبر شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که از آنها حمایت کنند.
توسعه و پیشرفت راهبری
پژوهش جدیدی نشان میدهد که بیش از یک سوم شرکتها در زمینه پرورش رهبری میان مدیران و کارکنان خود، در بهترین حالت تلاش متوسطی دارند. 36 درصد شرکتهای بررسی شده پذیرفتند که در این زمینه کمتر از حد متوسط تلاش میکنند.
راه حل این چالش: توسعه و پرورش راهبری میتواند تیم مدیریتی شما را فعال نگه دارد و آنها را برای پذیرفتن مسئولیتهای بزرگتر در آینده آماده کند. برای کارمندان و یا پرسنل تخصصی خود فرصتهایی ایجاد کنید که بتوانند خودشان را بهتر کنند و نقاط قوتشان را افزایش دهند. رسیدن به اهداف مختلف باعث میشود که در آنها انگیزه ایجاد شود و تواناییهایشان را گسترش بدهند.
آموزش و پرورش نیروی کار (فرهنگ سازمانی)
سرمایه گذاری در آموزش و پرورش (ترویج فرهنگ صحیح سازمانی و حرفهای) پرسنل سطح پایین یکی دیگر از مشکلات رایج منابع انسانی است. بعضی از شرکتها، واحدهای کسب و کارها بودجه و منابع انجام این کار را ندارند. اینگونه کارکنان بیشتر از سایرین تلاش میکنند و ممکن است وقت گذراندن دورههای آموزشی را نداشته باشند.
راه حل این چالش: آموزش و پرورش در بخش ارتقای فرهنگ سازمانی وقت و هزینه زیادی نمیبرد. از مدیران شرکت بخواهید که به کارکنان زیر دست خود مشاوره بدهند. همچنین میتوانید از دورههای آموزش آنلاین استفاده کنید تا کارمندان در زمان مناسب آن را بگذرانند. همواره بر روی نیرو و تیمهای کاری خود سرمایه گذاری کرده پس همزمان با ارزیابی آنها نقاط ضعف یا قوت را شناسایی کنید و مطمئن باشید که یک تیم کارآمد و وفادار خواهید داشت.
سازگاری با نوآوریها
تکنولوژی دائما در حال تغییر و بهبود است. سازمانها باید بتوانند سریعا خودشان را با این تغییرات وفق دهند، در غیر این صورت از سایر رقیبان خود عقب خواهند ماند. یکی دیگر از چالشهای منابع انسانی و صاحبان شرکتهای کوچک و بزرگ این است که کارمندان را با این نوآوریها آشنا کننده آموزش بدهند.
راه حل چالش: برقراری ارتباط ضروری است. مطمئن شوید که تیمتان از چرا و چگونگی تغییرات مطلع است. برای تیم خود اهداف مشخصی تعیین کنید و در همین راستا آموزشهای لازم را برای آنها بصورت Competency Based متناسب با نیازمندیها در اختیارشان بگذارید تا بتوانند با پیشرفتهای تکنولوژی کنار آمده و هم راستا با اهداف و سیاستهای شرکت راندمان و بهرهوری بیشتری داشته باشند.
ارسال نظر