معاون علمی رییس جمهوری تاکید کرد
فناوری یاد گرفتنی است، نه خریدنی
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری با بیان این که صنعت هوایی به عنوان صنعتی که ۴۰ سال تحریم بوده، همچنان بر روی پای خود ایستاده است، گفت: ما برای رسیدن به چنین جایگاهی هزینه پرداخت کردهایم و باید یادمان باشد خرید تکنولوژی شوخی نیست، فناوری یادگرفتنی است نه خریدنی.
سورنا ستاری امروز در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما، توسعه صنعت هوایی کشور را مدیون تلاشهای نیروی هوایی دانست و افزود: در سالهای ۴۷ تا ۵۳ اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد و نیروی هوای کشور مسلح شد، به گونهای که بزرگترین ناوگان هوای کشور را در اختیار داشتیم و همچنین بعد از کشور آلمان بزرگترین اسکادران شناسایی در دسترس را داشتیم.
وی ادامه داد: اما پس از انقلاب اسلامی و خروج آمریکا از کشور دریافتیم که صاحب هیچ یک از فناوریهای صنعت هوایی نیستیم و زمانی که در این صنعت دانش نباشد و نتوانیم خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما را داشته باشیم، عملا هیچ چیز در اختیار نداریم.
ستاری با بیان این که در ابتدای انقلاب کل دانشجویان کشور در همه رشتهها ۱۷۰ هزار نفر بودهاند، یادآور شد: اما در حال حاضر ۴.۵ میلیون نفر دانشجو داریم و پتانسیل دانشی مناسبی در کشور ایجاد شده است.
معاون علمی و فناوری رییسجمهور با تاکید بر این که ما بابت جایگاهی که در حوزه هوا و فضا به دست آوردیم، خون دادیم، خاطر نشان کرد: هیچ گاه نمیتوان از یک خارجی تکنولوژی دریافت کرد؛ چرا که تکنولوژی یادگرفتنی است نه خریدنی.
وی با بیان این که خرید تکنولوژی یک شوخی است، اظهار کرد: اگر قرار بود کشوری با پول صاحب فناوری شود، بسیاری از شرکتهای صاحب ثروت، صاحب فناوری نیز بودند. ما برای دستیابی به فناوری تلاش و کوششهای زیادی انجام دادیم.
ستاری یادآور شد: ما برای صنعتی که ۴۰ سال تحریم بوده است، هزینه پرداخت کردیم و شاهدیم همچنان علیرغم تحریمهای ۴۰ سال روی پای خود ایستادهاند و امروزه قادریم سیستمهای راداری، دفاعی و موشکی را بسازیم.
معاون علمی و فناوری رییسجمهور با اشاره به سقوط پهپاد آمریکایی در ایران با تاکید بر این که این اقدام با سامانه اس ۳۰۰ اجرایی نبود، خاطر نشان کرد: امروزه رشد فناوری در این حوزه به گونهای شده است که از لحظهای که موشک شلیک میشود، وارد یک جنگ الکترونیک و آنلاین شدهایم.
ستاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر موقع آن فرا رسیده است که ما از این تجربیات در بخش هواپیماهای مسافربری استفاده کنیم و این همان اقدامی است که ما در گذشته انجام دادیم.
وی با اشاره به انباشت دانش در این حوزه، تاکید کرد: امروزه باید یاد بگیریم که با چه استانداردهایی وارد حوزه هواپیماهای مسافربری شویم و این اقدام نیز در ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در دستور کار قرار دارد و تلاش داریم که از سرریز دانش موجود به بخش تعمیر و نگهداری هواپیما تزریق کنیم.
ارسال نظر