|

ماهنورد جدید وایپر متعلق به ناسا از منابع طبیعی ماه نقشه برداری می‌کند

ماهنورد جدید وایپر متعلق به ناسا از منابع طبیعی ماه نقشه برداری می‌کند

ناسا قصد دارد با استفاده از ماه نورد جدید خود به نام وایپر VIPER از منابع طبیعی ماه نقشه برداری کرده و بدین ترتیب به بررسی حضور دائمی انسان در قمر زمین بپردازد.

ناسا قصد دارد با استفاده از ماه نورد جدید خود به نام وایپر VIPER از منابع طبیعی ماه نقشه برداری کرده و بدین ترتیب به بررسی حضور دائمی انسان در قمر زمین بپردازد.

 

به گزارش کن نیوز ، مراحل ساخت و آزمایش ربات ماهنورد جدید ناسا به نام وایپر در روزهای آخرین قرار دارد. این ماهنورد برای یک ماموریت ۱۰۰ روزه در اواخر سال جاری میلادی به ماه ارسال خواهد شد. این ربات قدرتمند ‌میتواند کاوش نشانه‌های حیات در ماه و جمع آوری اطلاعاتی از توزیع آب را روی سطح این قمر انجام دهد. دانشمندان می‌توانند از اطلاعات مورد نظر استفاده کرده و ضمن آشنایی با نحوه استخراج آب در سیارات از این راهکارها در ماموریت‌های فضایی دیگر مانند سفر به مریخ استفاده کنند.

 

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند تا نواحی دارای قابلیت دسترسی به آب در ماه کشف کنند. از این رو وایپر اولین رباتی است که می‌تواند نقشه برداری از منابع خارج از زمین را آغاز کند. وایپر به عنوان جدیدترین ساخته ناسا از ویژگی‌ها و توانایی‌های مورد توجهی برخوردار است. طول این ربات ۲.۵ متر و عرض آن ۱.۵ متر است. همچنین در این ربات از یک سیستم چرخ جدید استفاده شده است که باعث می‌شود بتواند از روی سطوح مختلف مانند خاک فشرده‌ و یا خاک نرم به راحتی عبور کند.

 

این ربات در زمان رسیدن به نواحی با خاک بسیار پوک می‌تواند چرخ‌های خود را همانند پا به صورت جداگانه بلند کرده و از دیگر چرخ‌ها برای حرکت روی سطوح استفاده کند. این حرکت همانند قدم زدن تشبیه شده و با استفاده از این تکنولوژی می‌توان روی نرم‌ترین قسمت خاک نیز به راحتی حرکت کرد. همچنین چرخ‌های این ربات دارای حالت تعلیق و فرمان مستقل بوده و بدین ترتیب بدون نیاز به دور زدن ماهنورد می‌تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند.

 

هدف اصلی از ساخت و ارسال ماهنورد وایپر نقشه برداری از منابع طبیعی ماه مانند آب است. آب در قمر زمین به صورت‌های مختلفی وجود دارد. از انواع آب در ماه می‌توان به کریستال‌های یخ و مولکول‌هایی که پیوند شیمیایی با دیگر مواد دارند اشاره کرد. آب می‌تواند به شکل به دام افتاده در فضای خالی خاک و یا یخبندان‌های با ضخامت ۱۰ مولکول نیز در ماه یافت شود. ناسا ماهنورد وایپر را به ابزارهای جدید و پیچیده‌ای از قبیل سیستم طیف سنج نوترون، مته یخ و رگولیت برای کاوش زمین‌های جدید و همچنین دستگاه طیف سنج جرمی برای بررسی گازهای اتمسفر مجهز خواهد کرد.

 

 

منبع: تکنا

ارسال نظر