|

هواپیمای Sceye HAPS اینترنت پرسرعت را به مناطق دورافتاده می برد

هواپیمای Sceye HAPS اینترنت پرسرعت را به مناطق دورافتاده می برد

یک شرکت فناوری به نام Sceye در حال ساخت هواپیماهای استراتوسفری است، که می‌توانند اینترنت پرسرعت را برای مناطق دورافتاده و کم‌دسترس فراهم کنند.

به گزارش کن نیوز؛این هواپیماها که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند، قادر به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به مناطق وسیعی بدون نیاز به زیرساخت‌های زمینی هستند.

این فناوری می‌تواند به بهبود دسترسی به اینترنت پر سرعت در سراسر جهان، به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، کمک کند.

نام این هواپیما Sceye HAPS است و از انرژی خورشیدی برای شناور شدن در استراتوسفر جو استفاده می‌کند.

Sceye یک شرکت هوافضای مستقر در رازول نیومکزیکو است، که در سال 2014 توسط میکل وسترگار فرندسن تأسیس شد.

این شرکت همچنین مالک شرکت بهداشت عمومی Vestergaard است، که دستگاه تصفیه‌کننده آب LifeStraw را می‌سازد.

Sceye HAPS یک هواپیمای بدون سرنشین پر از هلیوم به طول 65 متر است، که برای پرتاب عمودی طراحی شده است و تا ارتفاع 18288 الی 19812 متر بالا می‌رود.

این هواپیما می‌تواند در ارتفاع معین و مجموعه‌ای از مختصات GPS در جای خود شناور شود.

انرژی آن توسط سلول‌های خورشیدی سلنید گالیوم و آرسنید گالیوم تأمین می‌شود، که با فویل نقره‌ای تمام بدنه آن یکپارچه شده‌ است.

 هواپیمای Sceye HAPS اینترنت پرسرعت فراهم می‌کند

این هواپیما قادر است ماه‌ها در یک زمان بین فواصل سرویس‌ها شناور باشد و می‌تواند وظایفی مانند انتقال اینترنت با پهنای باند بالا برای جوامع محروم، نظارت بر آب و هوا و محیط زیست، همچنین تماشای آتش‌سوزی‌های جنگلی یا سایر بلایای طبیعی را انجام دهد.

این هواپیما در حال حاضر یکی از اجزای کلیدی پروژه ایالت نیومکزیکو است که در آن کنسرسیومی از شرکت‌های مخابراتی قصد دارند دسترسی پهنای باند جهانی برای ملت ناواهو (یک قلمرو شبه-خودمختار تحت کنترل سرخ‌پوستان آمریکایی است) را فراهم کنند.

همچنین این هواپیما بخشی از یک مطالعه پنج ساله آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده با هدف ردیابی و اندازه‌گیری انتشار متان است.

هواپیمای Sceye HAPS اولین پرواز خود را در سال 2021 انجام داد و به حداکثر ارتفاع 19690 متر رسید.

همچنین از یک آرایه آنتن فعال 4G و فناوری شکل‌دهی پرتو برای حفظ اتصال داده LTE OpenRAN با تلفن هوشمند روی زمین استفاده کرد که مسافت رکوردشکنی بیش از 140 کیلومتر را در بر می‌گیرد. LTE اغلب بردی در حدود 100 کیلومتر دارد.

آخرین نقطه عطف این هواپیما هفته گذشته بود، زمانی که توانایی خود را در شارژ باتری‌های خود در طول روز از طریق سلول‌های خورشیدی خود نشان داد و سپس از انرژی باتری برای ماندن در طول شب استفاده کرد.

این هواپیما در ساعت 7:36 صبح روز 15 آگوست از تأسیسات Sceye’s New Mexico به فضا پرتاب شد و به ارتفاع 18593 متر رسید و تا روز بعد در ساعت 12:21 بعدازظهر فرود نیامد.

اینترنت پرسرعت با هواپیمای Sceye HAPS امکان‌پذیر می‌شود

در حالی که هواپیما در هوا بود، توانایی خود را برای ماندن در محل یک منطقه عملیاتی و نقل مکان به منطقه دیگر را نیز نشان داد.

استفانی لونگو، رئیس عملیات این مأموریت گفت:

«این پرواز، نمایش مهمی از عملکرد و انعطاف‌پذیری پلتفرم ما بود. من مشتاقانه منتظر هستم تا با هر پروازی که در ادامه انجام می‌شود، شاهد رشد و قابلیت‌های بیشتر آن باشم.»

هواپیمای Sceye HAPS اکنون در مجموع 20 پرواز آزمایشی انجام داده و دو پرواز دیگر برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است.

گفته می‌شود که برنامه‌هایی برای ورود این هواپیما به استفاده تجاری در سال 2025 در نظر گرفته شده است.

 

 

منبع: تکنو

ارسال نظر