در سال ۲۰۱۷:
یک فروند امبرائر ERJ-190 شرکت هواپیمایی پرتغال (TAP) به رجیستر CS-TPV با شماره پرواز TP-487 از مبدا نیس فرانسه به مقصد لیسبون پرتغال به همراه ۶۱ مسافر و ۵ خدمه پرواز داشت.
خدمه پرواز تاکسیوی موازی با باند را اشتباها به عنوان باند تلقی کرده و قصد تیکآف از آن را داشتند که برج مراقبت متوجه این اشتباه شده و به خدمه دستور لغو تیکآف را میدهد.
خدمه تیکآف را در سرعت ۹۲ ناتیکال مایلی و در فاصله ۹۶۰ متری انتهای تاکسیوی متوقف میکنند.
هواپیما به محل تاکسی بازگشته و تیکآف را مجددا انجام میدهد.
امروز BEA فرانسه گزارش نهایی خود را منتشر کرد:
اشتباه راننده خودرو پوشبک تشخیص غلط تاکسیوی T به جای تاکسیوی U منجر به این اشتباه شد.
خدمه بدون آگاهی در این شرایط قرار گرفته و بدون اطمینان و نظارت کافی بر نشانههای باند تیکآف را دادهاند.
عوامل زیر میتوانند منجر به رخداد اشتباه در زمان تیکآف باشد:
- نظارت ناکافی در حین تاکسی کردن هواپیما، که منجر به اشتباه گرفتن موقعیت هواپیمای دیگری به جای این هواپیما شده است.
- تغییر چراغها، عریض بودن تاکسیویها که باعث اشتباه گرفته شدن آنها با باند فرودگاه میشود.
- تردید حین تیکآف به علت سردرگمی ناشی از چراغها، رنگها و فشار تیکآف.
- تمرکز برج مراقبت بر ترافیک هوایی به جای توجه به موقعیت هواپیمای در حال تیکآف.
ارسال نظر