رباتهای خلبان یا خلبانهای رباتیک
یک شرکت نوآفرین جدید که رباتها را جایگزین خلبانها میکند صد میلیون دلار بودجه دریافت کرده است. استدلال «ریلایبل رباتیکس» این است که امروزه بسیاری از هواپیماها به صورت خودکار هدایت میشوند و خلبانها گرانترین بخش [هزینههای] کار حمل و نقل باری به شمار میروند. حمل و نقل بار کاری یکنواخت و خسته کننده است و در نتیجه منشاء اغلب اشتباهات نیز هست.
هدف این فناوری استفاده از آن در حرکت هواپیما روی زمین در باندهای فرودگاه [اصطلاحاً تاکسی کردن]، برخاستن هواپیما، فرود و بخشهای مربوط به پارک کردن پروازهای باری است - که خلبانان دارای مجوز این کار را از راه دور در مرکز کنترل انجام میدهند. ادعا شده است که هواپیماهای خودکار میتوانند تقریبا ۶۰ میلیارد دلار در سال [در هزینههای] شرکتهای هواییصرفه جویی کنند. این شرکت ادعا میکند که قادر است بدون نیاز به هر گونه زیرساخت اضافی، روی باندهای کوچک فرود در مناطق روستایی یا دوردست فرود خودکار انجام دهد. این کار ممکن است در آینده طوری گسترش یابد که در آن مسافران بتوانند با استفاده از هواپیماهایی که از راه دور کنترل میشوند، سفر کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ با استفاده از هواپیمای سسنا ۱۷۲ اسکای هاوک، بر فراز «منطقهای مسکونی» یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین و بدون خلبان انجام داد.
این شرکت یک سال پس از آن یک فرود کاملا خودکار از راه دور را با هواپیمای بزرگتر سسنا ۲۰۸ کاروان که میتواند تا ۱۴ نفر را با خود حمل کند انجام داد. فناوری خودروی خودران و پرواز خودکار طرفداران بسیاری دارد اما باعث نگرانی نیز شده است. در ماه آوریل (فروردین) امسال ادعا شد که فناوری خودران خودروی تسلا میتواند «به راحتی فریب داده شود» و زمانی که هیچ کسی بر صندلی راننده ننشسته است روشن شود.
سازمان ملی ایمنی حمل و نقل جادهای (NHTSA) همچنین گفته است که به طور رسمی در حال بررسی تسلا و سامانه نیمه خودکار آن است زیرا [این خودرو] در تشخیص خودروهای اورژانس از جمله آمبولانسها و ماشینهای آتشنشانی موفق نبوده است. در مورد هواپیماها اداره هوانوردی فدرال (FAA) کار نظارت بر [استارتاپ] ریلایبل و شرکتهای مشابه آن را انجام می دهد [که تاکنون] تعدادی هواپیمای بدون سرنشین آزمایشی را تایید کرده است.
ارسال نظر