|

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه هواپیمای ماهان در فرودگاه کرمان + تصویر

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه هواپیمای ماهان در فرودگاه کرمان + تصویر

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارشی ابعاد مختلف حادثه پیش آمده(tail strike) برای هواپیمای شرکت ماهان در فرودگاه کرمان را تشریح کرد.

به گزارش کن نیوز؛ سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه اعلام کرد: با احترام، در پی کسب اطلاع از رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنه ی هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان 

در روز پنجشنبه مورخه 28 /04 /1403 ، هماهنگی الزم برای اعزام تیم بررسی حادثه به فرودگاه مذکور صورت پذیرفته 

که گزارش مقدماتی حادثه منتشر می گردد: 

تاریخچه پرواز: 

در مورخ 28/04/1403) 2024, 18 July ،(در ساعت 8 و 20 دقیقه به وقت محلّی برابر (UTC 50:04 ،(یک 

فروند هواپیمای RJ100 Avro ،به علامت ثبت MOG-EP و شماره پرواز 1051 ، با 9 خدمه پرواز و تعداد 85 نفر مسافر )جمعاً 94 نفر سرنشین(، با هدایت کمک خلبان، خانم به شماره گواهینامه 376515);A(CPL ونظارت 

خلبان، آقا، به شماره گواهینامه 363688);A(ATPL از مبدأ فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی کرمان به پرواز درآمده است. خلبانان مسیر پروازی تهران ـ کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچگونه پیآمد مهمّی طی نموده و پس از ورود به محدوده فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، از طریق طرح ورودی 1M ALMOB ،برای انجام طرح تقرّب 34L RWY Y-VOR مجاز میگردند.

درحدود ساعت 9 و40 دقیقه، پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرّب ، کمکخلبان(PF ،(هواپیما را برای فرود بر روی باند پروازی 34 چپ فرودگاه کرمان هدایت نموده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یک صد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما)Brake Air )باز می شود.

اظهارات خلبانان نشان می دهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع 50 پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار Out Call EGPWS ،برای اعالن ارتفاع 50 ،40 ،30 ،20 و 10 پایی فعال گردیده که سرعت اعلان ارتفاعات پیشگفته، بسیار سریع بوده است، که در این هنگام و با توجّه به شرایط موجود، خلبان هواپیما هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با 

افزایش قدرت موتورها و بالا بردن سر هواپیما جهت افزایش ارتفاع، اقدام به Around Go می نماید.

با توجّه به آثار لاستیک های ارّابه های اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما بر روی باند ، در فاصله تقریبی 150 پایی از آستانه باند پروازی (threshold Runway ،(ارّابه های اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصله تقریبی 170 پایی از آستانه باند ، پوشش قرمز رنگ نشاندهنده برخورد سطح زیرین دُم هواپیما، به شدّت با سطح باند برخورد کرده و تقریباً 5/2 متر از پوسته زیرین هواپیما )40-FR35 )دچار فرورفتگی و آسیب شده و از این مقدار، تقریباً 170 سانتیمتر 

از پوسته تحتاتی بدنه دچار پارگی شده است.

پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان می دارد؛ در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام می شود و خلبان تصمیم می گیرد که ارابه های فرود را در حال باز نگه دارد و از واحد برج کنترل پرواز فرودگاه درخواست می نماید تا بازدیدی از باند پروازی 34 چپ انجام گیرد و اگر تکه های الستیک هواپیما و یا اشیاء خارجی (FOD (مشاهده گردید، ایشان را آگاه نموده و همچنین با دوربین، سلامت و شرایط ارابه‌های 

فرود را وارسی و گزارش نمایند که هیچگونه اشیاء خارجی (FOD (و یا تکه های الستیک بر روی باند پروازی یافت نمی شود و خلبان تصمیم می گیرد به صورت عادی بر روی باند پروازی فرود آید.

پس از فرود هواپیما در ساعت 9 و 58 دقیقه و استقرار هواپیما در پارکینگ و پیاده شدن مسافران ، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام نموده و متوجّه میشود که در مرحله نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به 

سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی)Strike Tail )شده است. شواهد موجود نشان از وارد شدن شتاب عمو دی زیاد به بدنه هواپیما و فرود سخت (Landing Hard ( نیز می باشد. 

شایان ذکر است، اقدامات الزم برای بررسی حادثه برابر آئیننامه مصوب بررسی سوانح و حوادث هوایی و ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو انجام شده و به طور همزمان نسبت به تهیّه اطالعیه وقوع رویداد 

(Notification (و ارسال به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO (و نهاد بررسی سوانح کشور 

انگستان (AAIB (به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما اقدام گردیده و پس از دریافت مستندات و گردآوری اطلاعات مربوطه، گزارش بررسی نهایی تهیّه و به مبادی ذی ربط ارسال خواهد شد.

Screenshot_20240720-221150_Samsung Notes

Screenshot_20240720-221151_Samsung Notes

ارسال نظر