خبرگزاری دولت نوشت؛
فروش بلیت هواپیما در ساعت دروغین؛ چرا کیش ایر حقوق مسافران را رعایت نمیکند؟
یکی از مسافران مسیر تهران- کیش میگوید: شرکت هواپیمایی کیش بعد از فروش بلیت، با ارسال پیامک ساعت پرواز را در یک روز چندین بار تغییر میدهد و در نهایت در ساعتی که انتخاب خود است نه مشتری، پرواز را انجام میدهد.
در حالی که یک سالی میگذرد که مسافران بخش هوایی در انتظار ابلاغ «آییننامه جدید حقوق مسافر» هستند اما برخی شرکتهای هواپیمایی در غیاب این غیبت طولانی، به تضییع حقوق مسافر ادامه میدهند.
یکی از مسافران شرکت هواپیمایی کیش اخیراً در تماس با خبرگزاری ایرنا درباره «سبد متنوع اما خیالی فروش بلیت» از سوی این شرکت در مسیر کیش گلایه کرد.
وی توضیح داد: اکثر شرکتهای هواپیمایی در مسیر جزیره کیش، روزانه یک یا دو پرواز در برنامه دارند؛ اما هواپیمایی کیش برای مشتریان پیشنهادهای زیادی را به نمایش میگذارد که در ابتدا دست شما را برای انتخاب ساعت و نوع صندلی در هر روز باز است و با خود فکر میکنید چه رقابت سالمی و چه ایرلاین بزرگی که توانسته با تامین هواپیما و ارایه بستهای از سفر در ساعات صبح، عصر و شب خدمات سفر ارایه کند، اما به روز و ساعت پرواز خود که نزدیک میشوید، حقیقت هم مشخص میشود.
وی میگوید: تصمیم گرفتم با پرواز ۱۰ صبح کیش ایر سفر خود را در یکی از روزهای آذرماه انجام دهم و بلیت را تهیه میکنم. از آنجایی که کیش ایر ساعتهای متنوعی در طول روز برای سفر به جزیره کیش پیشنهاد داده بود، در رقابت با سایر شرکتهای هواپیمایی جلب توجه کرده و موفق به جلب نظرم به عنوان مشتری و فروش بلیت شد.
این مسافر مسیر تهران- کیش اضافه کرد: اما چند ساعت بعد از خرید بلیت برایم پیامک ارسال شد که پرواز هفته آینده شما از ساعت ۱۰ صبح به ۱۵ عصر همان روز تغییر کرده است، البته این همه ماجرا نیست؛ پررنگ شدن رقابت ناسالم این شرکت هواپیمایی با فروش بلیت به مشتری در ساعتی که هیچ پروازی ندارد، زمانی آشکار میشود که تغییر ساعت پرواز برای بار دوم و سوم هم ادامه پیدا کرد. همزمان با ارسال پیامک و تغییر زمان پرواز، همچنان بلیت ساعت ۱۰ و ساعت ۸ صبح در حال فروش بود.
به گفته این مسافر رفتار کیش ایر تداعی کننده این موضوع است که این ایرلاین این استراتژی را در فروش بلیت دارد که مردم به دلیل نیاز به پرواز در ساعتهای صبح، بلیت را خریداری کنند و پس از خرید، به او اطلاع میدهد که ساعت پرواز تغییر پیدا کرده است و سفر در ساعت دیگری انجام میشود.
وی میگوید: در چند نوبت اول، تصور میکردم که این تغییرات اجتنابناپذیر است، اما به دلیل تکرار چندباره این ماجرا، متوجه شدم که ظاهراً استراتژی فروش این شرکت بر اساس تقلب و فریب برنامهریزی شده است.
چرا دست ایرلاینها برای ارسال پیامک تاخیر باز است؟
بعد از روایت این مسافر از فروش بلیت در ساعتی که پروازی از ابتدا وجود نداشت، این سوال را مطرح کرد که چرا دست ایرلاینها برای «فروش خیالی بلیت پروازها» باز است و به راحتی با ارسال یک پیامک «تاخیر» و نه «ابطال» سفر میتوانند مسافر را در ساعتی که خود میخواهند به مقصد برسانند.
پاسخ این سوال در آییننامه فعلی حقوق مسافر وجود دارد؛ جرایم تاخیر پروازی آنقدر ناچیز است که ایرلاینها را برای تضییع حقوق مسافر یاری میدهد.
پیشتر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با وعده رونمایی از آییننامه جدید حقوق مسافر به ایرنا گفته بود: سازمان هواپیمایی در آییننامه جدید حقوق مسافر با رویکرد جلب اعتماد از دست رفته مردم، جریمه ۳۰ درصدی تاخیر را به عددی افزایش داده است که اگر ایرلاینی امکان پرواز به موقع را نداشته باشد به جای اعلام تاخیری کلاً پرواز را «کنسل» کند.
منظوری وی همین ترفندی است که این روزها هواپیمایی کیش با مشتریهای خود دارد و بهجای ابطال پرواز خیالی، اعلام تاخیر میکند تا مسافر را به زمان مدنظر خود برساند.
حسن خوشخو پیشتر با اشاره تلویحی به همین ترفندها گفته بود: جریمه ۳۰ درصدی تاخیر دیگر جوابگو نیست و محاسبه درصدی هم بازدارنده نیست، عددی که در دستورالعمل فعلی پیشبینی کردیم بیشتر از ۳۰ درصد است طوری که اگر ایرلاین تشخیص دهد که امکان پرواز وجود ندارد به جای اعلام تاخیری کلاً پرواز را کنسل کند.
گویا سازمان هواپیمایی به این نتیجه رسیده است که حتما و قطعا حقوق مسافر باید بازنگری شود تا جایی که علاوه بر رسیدن به این هدف که بتواند مطابق استاندارد دنیا خدمات به مسافران ارایه دهد، بخشی از اعتماد از دست رفته مردم را جبران کند اما بعد از گذشت یکسال از پیگیری ایرنا، هنوز زمان رونمایی و ابلاغ آیین نامه جدید حقوق مسافر مشخص نیست!
ارسال نظر