قایم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد
تکذیب دور زدن قانون سن هواپیماها
قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تکذیب ورود هواپیما بدون رعایت الزامات قانونی در ارتباط با سن تقویمی گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل میشود این موضوع را به شدت رصد و کنترل میکند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار میگیرد.
چندی پیش شایعاتی در خصوص عدول سازمان هواپیمایی کشوری از تعهدات خود مبنی بر رعایت سن هواپیماها و ورود هواپیماهایی با سن بالاتر از استاندارد منتشر شد. آرش خدایی، قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، با تکذیب این شایعه توضیحاتی در این خصوص ارایه کرد و گفت: این گونه نیست که هواپیماهای بالاتر از سن استاندارد وارد کشور شود. هر چند در اصول و مقررات ضروی و اولیه بین المللی شرط سنی به عنوان سن هواپیماها درنظر گرفته نشده است با این وجود برای ارتقای سطح ایمنی ضوابط و مقرراتی برای ورود هواپیماها در داخل کشور تدوین شده است و این مقررات رعایت می شود.
وی با اشاره به این که گاهی ممکن است سوتفاهمهایی دراین زمینه به وجود بیاید، توضیح داد: ممکن است یک هواپیما پذیرش گرفته باشد اما تا زمانی که بخواهد وارد کشور یک سال طول بکشد. در واقع یک سال از عمر این هواپیما می گذرد. شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد وکنترل می کند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد مواردی که از این مقررات تخطی کرده اند بسیار محدود و برای یکسری کارایی های خاص بوده است.
رشد صنعت هوایی در شرایط تحریم
تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی توسط این صنعت انجام میشود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود
قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره حمایت دولت از صنعت هوانوردی گفت: همه فعالان این حوزه زیر یک چتر قرار دارند و برای رفع مشکلات این حوزه باید با کمک یکدیگر اقدامهایی انجام میدهند. شرکتهای هواپیمایی باید به شکل دقیق، بهره ور و خلاقانه کار کنند. ما هم به عنوان دولت باید یک حکمرانی هوشمندانه و منطبق با شرایط خودمان انجام دهیم به گونه ای که هم منافع حمل و نقل هوایی و هم منافع عموم حفظ شود تا اصل اساسی را که برقراری ارتباطات برای مردم و توسعه آن است، حفظ کنیم. تنظیم همه این موارد با یکدیگر نیاز به هوشمندی خاصی دارد و کار پیچیده ای است.
خدایی با بیان این که شعار سازمان هواپیمایی غیر نظامی، «سال ۲۰۱۹ هفتادمین سالروز اتصال کشورهای دنیا به یکدیگر» است، ادامه داد: حدود ۷۵ سال از عمر صنعت هواپیمایی غیر نظامی در ایران می گذرد و کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط تحریم به سر می برد. اگر عمرصنعت هواپیمایی را در کشور ۷۵ سال در نظر بگیریم، میتوان گفت ما نصف بیشتر این سالها را در تحریم گذراندهایم. صنعت هواپیمایی چارهای ندارد جز این که در این مسیر گام بردارد بنابراین باید مراقبت، تحمل و خلاقیت بیشتری به خرج دهیم.
وی با بیان این که در برخی بازههای زمانی شاهد افزایش فشارها براین صنعت بودهایم، تصریح کرد: گاه حتی شاهد این بودهایم که به دلیل شرایط اقتصادی، تقاضای سفر کاهش پیدا کرده و ورودی منابع با کاهش مواجه میشود. اما با وجود تمام این مشکلات، صنعت هوایی رشد طبیعی را تجربه کرده است.
استقلال صنعت هوانوردی از دولت
خدایی با اشاره به استقلال صنعت هوانوردی کشور از دولت گفت: ما نه تنها رشد کردهایم ، بلکه الگوهای مناسب فعالیت، استقلال نهادی و شفافیت را در سازمان هواپیمایی کشوری پیاده کردهایم. اکنون هیچ ردیف بودجه عمومی به صنعت هوانوردی تجاری، ، نه برای فرودگاه ها، نه برای شرکتهای هواپیمایی و نه حتی برای سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص داده نمیشود. این بدان معناست که تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی توسط این صنعت انجام میشود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود اما همان طور که گفتم صنعت هواپیمایی ما دراین شرایط روی پای خودش ایستاده است.
به گفته وی صنعت هوایی جزو معدود صنایعی است که خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه در آن رخ داده است. کسانی که با سرمایه کاملا غیر دولتی وارد این حوزه شدهاند و مشغول جا به جا کردن مسافر هستند، موفق به کسب رتبههای مناسب در این زمینه شده و از بخش دولتی جلو زدهاند.
خدایی با اشاره به این که این صحبتها به معنای نفی مشکلات نیست، تصریح کرد: خوشبختانه در ۴۰ سال اخیر به این باور رسیدهایم که حتی در شرایط بسیار سخت، پیشرفت یا پسرفت به تصمیم و عملکرد خودمان بستگی دارد. نیروی انسانی ماهر، مسافر و شهرهای دیدنی و گردشگر پذیر جزو مولفه های پایدار صنعت هوانوردی کشور ما به شمار میرود و با تکیه براین موارد میتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
ارسال نظر