مدت هاست در کشور بحث توسعه ناوگان هوایی مطرح است؛ بی شک چنین طرحی می تواند با انگیزه پاسخگویی به مطالبات مردم برای استفاده از این بخش از صنعت حمل و نقل صورت گرفته باشد و لاجرم تعصب فنی و حرفه ای متخصصین صنعت مصداق این مفهوم و این احساس مسئولیت بوده است اگر چه شرکتهای خصوصی بعنوان بنگاههای اقتصادی و معادلاتی از این دست در شکل گیری طرحشان نقش آفرین است اما عرق پرواز و همانطور که در صدر نیز به آن اشاره شد لبیک به نیازها و پاسخگویی به استقبال کنندگان از حمل و نقل هوایی حرکت و جهت به این سمت را تولید کرده است.
به همین منظور مجموعه ای متعهد و مسئول گردهم آمدند و شرکتی را با مسمای قدسی و پاک پایه گذاری نمودند و آن را تابان نامیدند و ایر راه به جهت پرواز به آن افزودند با این وصف عشق پرواز و خدمتگزاری به هم آمیخت از این پس تابان ایر متولد و در لیست شرکتهای هواپیمایی فعال جایگاه خاصی یافت.
در مهر ماه 1385 اولین فروند هواپیمای این شرکت از نوع Bae146-300 با مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری وارد فضای کشور و در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به زمین نشست. هواپیماهای بعدی در آبان ماه همان سال با شعار «با آرامش در اوج» به ناوگان کشور افزوده شد که با استعانت از خداوند منان و احترام به آستان مقدس علی ابن موسی الرضا پروازهای مشهد-کیش با حضور مقامات استان از جمله استاندار و مدیر کل فرودگاه شهید هاشمی نزاد آغاز شد.
از بدو تاسیس و شروع پروازها تمامی فعالان پروازهای این شرکت توانستند زمینه پروازهای داخلی و خارجی را با قید رضایت مشتریان فراهم کنند؛ افزایش و ارتقاء ناوگان و سرویس دهی متناسب با انتظارات مسافران با هدف ارتقاء و جلب رضایت بیشتر از مشهد به نقاط مختلف انجام دهند.
ایمنی و سلامت پروازها
ایمنی و سلامت پروازها محوری ترین اصول مطرح در حمل و نقل هوایی است که صراحت مقررات ایکائو به عنوان مرجع تبیین قوانین و مقررات جهانی حمل و نقل هوایی و یاتا بعنوان مرجع گردهمایی شرکتهای هواپیمایی بر آن استوار است.فعالیت های مدیریت عالی سیستم ستادی اعم از عملیات بعنوان حساس ترین عاملان تضمین ایمنی و پشتیبانی کروی پروازی توانستند پروازهای ایمن و سلامتی را انجام دهند به گونه ای که در سخت ترین شرایط در زمان پیک پروازی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری جزء شرکتهایی که پروازهای On Time انجام داده یاد شده است.
خلبانان، کمک خلبانان و مهندسین پروازها خود را موظف به ارائه گزارش وضعیت پرواز دانسته؛ مهمانداران در پروازهای خارجی بسان سفیران فرهنگی جامعه ایرانی پاسخگو و پشتیبان و تکیه گاه تقاضاهای مسافران عمل می کنند اگر چه در این زمینه همچنان برای رسیدن به مطلوب امیدوار و از هیچ کوششی فروگذار نیستند.