|

تا بزن و از پرواز لذت ببر

تا بزن و از پرواز لذت ببر

کمتر کسی در جهان وجود دارد که در دوران کودکی با هواپیماهای دست‌ساز کاغذی بازی نکرده باشد، اما اگر بدانید که یک روز در تقویم به نام هواپیماهای کاغذی نام‌گذاری شده؛ شاید از زاویه دیگر به این اسباب‌بازی جذاب نگاه کنید.

به گزارش کن نیوز؛ «روز ملی هواپیمای کاغذی» (National Paper Airplane Day)، به منظور بزرگداشت این اسباب بازی ساده هوانوردی، هر سال در تاریخ 26 می در ایالات متحده، جشن گرفته می شود. 

در چنین روزی که برای نخستین بار در سال 2012 جشن گرفته شده بود، رویداد ها به صورت گردهمایی های اجتماعی برگزار می شوند که در آن ها، شرکت کنندگان نسبت به ساخت هواپیمای کاغذی خود اقدام می کنند و آن ها را پرواز می دهند. این رویداد ها اغلب دارای مسابقاتی، در دو دسته «مسافت» (Distance) و «زمان ماندن در هوا» (Time In Air) هستند.

IMG_20240526_221242_599

رکورد‌های عجیبی که از آنها بی‌خبر هستید

در سال 2010 فردی بنام «تاکو تودا» دارای رکورد بیشترین «زمان ماندن در هوا» با 29.2 ثانیه بود؛ از طرفی در دسامبر 2022 رکورد «مسافت» با پرواز هواپیمای کاغذی ساخته شده در طول 88.31 متر، شکسته شد.

رکورد پرواز یک هواپیمای کاغذی از بیشترین ارتفاع به ژوئن 2015، که از داخل یک بالن هواشناسی در ارتفاع 35000 متری (21.8 مایلی) پرتاب شده بود، برمیگردد. بزرگترین هواپیمای کاغذی نیز در سپتامبر 2013 به طول بال 18 متر ساخته شد و تقریبا به همان اندازه پرواز کرد.  

هواپیمای کاغذی که همچنین با عنوان «دارت کاغذی» (Paper Dart) شناخته می شود، یک هواپیمای اسباب بازی بسیار ساده است که به طور معمول از یک ورق کاغذ یا مقوای تا شده، ساخته، و برای پرواز کردن درست همانند یک دارت، به جلو پرتاب می شود. 

بر اساس شواهد و مدارک ابداع و ساخت آن به اواسط قرن نوزدهم برمیگردد؛ البته ساختار و الگوهای آن در یک کتاب کودک آمریکایی متعلق به سال 1864 نیز توصیف و دیده شده است.

نویسنده: علیرضا عشاقی

ارسال نظر