|

پرواز ۷۰۰ خلبان پاراگلایدر بر فراز آسمان زنجان +تصاویر

پرواز ۷۰۰ خلبان پاراگلایدر بر فراز آسمان زنجان +تصاویر

۷۰۰ خلبان پاراگلایدر در استان زنجان با فعالیت انجمن ورزش‌های هوایی با طی کردن آموزش‌های لازم در سال‌های اخیر به پرواز درآمده‌اند.

به گزارش کن نیوز؛ پرواز یکی از آرزوهای دیرین بشر از زمان خلقت تاکنون است که به انحای مختلف درصدد ساخت ابزار و تجهیزاتی برای تحقق آن بوده اند و بر همین اساس بعد از اختراع هواپیما، علاقه مندان با انواع ابزار ورزشی و تفریحی به دنبال پا کندن از زمین و رها شدن در آسمان هستند.

ورزش‌های هوایی شامل فعالیت و مسابقه در رشته های بسیار مفرح، محبوب و لذت بخش در آسمان است که موجب تقویت روح و جسم، ایجاد شور و هیجان و اقناع روحیه ماجراجویانه انسان است و اکثریت قریب به اتفاق افراد علاقه مند به آن و رها سازی جسم خود در هوا هستند.

هرچند پرواز یکی از آرزوهای دیرین انسان ها محسوب می شود اما تاریخچه ورزش‌های هوایی به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد که با پیشرفت سریع تکنولوژی هوانوردی و افزایش رقابت‌های فضانوردی، نیاز به پایه‌ریزی فدراسیونی که مسوول هماهنگی و هدایت فعالیت‌های هوانوردی باشد، احساس شد. بر همین اساس در سال ۱۹۰۵، فدراسیون جهانی هوانوردی با نام اختصاری F.A.I به طور رسمی تاسیس شد.

راه اندازی ورزش های هوایی در ایران نیز به سال ۱۳۵۰ باز می گردد که با چتربازی آغاز شد.

این فعالیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی کمرنگ و از سال ۱۳۷۲ بر تعداد ورزشکاران اضافه شد و در شهریور سال ۱۳۷۴ کمیته چتربازی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ با گسترش فعالیت کمیته چتربازی و به روی کار آمدن رشته های دیگر ورزش های هوایی به کمیته ورزشهای هوایی تبدیل شد و در سال ۱۳۷۷ این کمیته به انجمن ورزشهای هوایی تغییر یافت و دارای اساسنامه شد.

ورزش‌های هوایی ایران در سال ۱۳۷۶ با رای اکثریت اعضای فدراسیون جهانی به عضویت این فدراسیون درآمد و در همان سال اول تیم ملی پاراگلایدر و چتر بازی کشور در اولین دوره بازیهای جام جهانی که در کشور ترکیه برگزار شد شرکت کرد.

عمر این رشته ورزشی در استان زنجان نیز به حدود ۲۰ سال می رسد.

پاراگلایدر، پرواز با هواپیمای ۲ نفره، گلایدر، بالن هوای گرم، پاراسل، کایت سواری، جایرو کوپتر، پاراموتور، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و چتر بازی انواع ورزش های هوایی در دنیاست.

171495998

ورزش های هوایی شامل چه رشته هایی است؟

انجمن ورزشهای هوایی کشور در استانها با رشته های مختلفی فعال است. رشته های ورزشی این انجمن قبلا گستردگی بیشتری داشت اما به دلیل تفکیک هایی که انجام شد تعداد رشته های زیرمجموعه این انجمن کاهش یافت و هم اکنون شامل پاراگلایدر یا پرواز با چتر، رشته پاراموتور و سقوط آزاد است.

در استان زنجان از رشته های این انجمن تنها پاراگلایدر فعال است و پرواز با چتر موتوردار و سقوط های آزاد را در زنجان نداریم.

سقوط آزاد نیاز به تجهیزات خاصی دارد که ما آنها را نداریم. در رشته پاراموتور هم نیاز به تجهیزاتی است که شخص باید داشته باشد و عده ای آن را در اختیار دارند. تامین تجهیزات بال یا چتر حدود یک میلیارد ریال هزینه دارد اما هزینه پاراموتور کمی بیشتر است.

اما این هزینه ها نباید موجب دلسردی علاقه مندان به این ورزش باشد چراکه هر کسی که می خواهد وارد این رشته شود ابتدا به ساکن این تجهیزات و وسایل پروازی را خودش تامین نمی کند بلکه باشگاههای ورزشی ما این تجهیزات و ابزار را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

بر همین اساس علاقه مندان می توانند با مراجعه به باشگاهها ثبت نام و فعالیت خود را در این رشته شروع کنند.

این انجمن از سال ۱۳۸۵ به همت محرمعلی بیات فعالیت خود را آغاز کرده است در آن زمان چند وسیله پروازی برای زنجان خریداری شد که از آن جمله یک فروند هواپیمای ۲ نفره پلیکان، ۲ دستگاه کایت موتوردار و ۲ دستگاه جایروکوپتر بوده که الان هم موجود است و در سوله های فرودگاه زنجان نگهداری می شود و هم اکنون از این تجهیزات استفاه ای نمی شود و این وسایل تحت مالکیت انجمن های ورزش های هوایی است.

در سالهای اخیر تداخل وظایفی بین انجمن ورزشهای هوایی و سازمان هواپیمایی داشتیم و طی توافقی که صورت گرفت یک سری از وسایل پروازی زیر نظر انجمن ورزشهای هوایی و تعدادی نیز زیرمجموعه سازمان هواپیمایی کشور قرار گرفت.

171495975

هم اکنون ورزشهای هوایی در استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟‌

در زمان حاضر استان زنجان تنها یک باشگاه رسمی ورزش های هوایی به نام باشگاه سیمرغ دارد که از سال ۱۳۹۴ تاکنون فعالیت داشته است.

حدود ۵۰۰ خلبان شامل ۴۰۰ مرد و ۱۰۰ زن در این باشگاه تربیت شده اند. در سالهای اخیر تعداد دانشجویان این رشته ورزشی رو به افزایش است به طوریکه امسال ۱۰۰ نفر دانش آموخته رسمی در رده های مختلف سنی در این رشته داریم.

 

ایرنا:‌ آیا شروع پرواز با چتر محدودیت سنی دارد؟

در زمان حاضر رنج سنی خلبان های ما بین ۲۰ تا ۷۰ سال است خوشبختانه در این ورزش محدودیت جنسیتی وجود ندارد و در زمان حاضر خانم‌ها بیش از آقایان به این رشته علاقه مند هستند.

هم اکنون در استان زنجان ۷۰۰ نفر خلبان رسمی و غیررسمی داریم که عده ای مجوزهای خود را از انجمن ورزش های هوایی و عده ای نیز این مجوزها را از سازمان هواپیمایی دریافت کرده اند.

در مسیر بین زنجان و طارم معمولا روزهای تعطیل شاهد فعالیت ورزشکاران علاقه مند به این رشته هستیم.

 

ایرنا:‌ سایت های پروزای زنجان در کدام مناطق فعال هستند؟

در حال حاضر چند سایت پروازی در شهرستانهای مختلف استان داریم این سایت ها در زنجان شامل سایت گاوازنگ در شمال شهر و سایت بایندر در جنوب زنجان است. در شهرستان طارم شامل سایت یا علی،‌ یا زهرا، یا حسین(ع) و سیمرغ که همه در مسیر جاده طارم و در روی یک رشته کوه قرار دارند و تفاوت آنها ارتفاع نسبت به سطح زمین است.

۲ سایت دیگر در طارم شامل سایت شیت در روستای تازه کند و زرنی است که کمتر استفاده می شود. در خرمدره سایت در منطقه بیله ورین داریم در منطقه صایین قلعه نیز سایت امامزاده یعقوب را داریم.

سایت های منطقه طارم جزو سایت های کشوری و مطرح هستند. به خصوص سایت یا حسین و سیمرغ جزو سایت های خوب است که گاهی ورزشکاران زیادی از انجمن های سایر استانها در آنجا برای پرواز هماهنگ می شوند و به این ورزش می پردازند.

169805570

ایرنا :‌ آیا پرواز در همه فصول سال انجام می شود؟

عامل اصلی برای پرواز وضعیت هواست.خلبان های ما وقتی دوره های تئوری را می بییند اولین آموزش آنها هواشناسی است. سرعت وزش باد و شرایط جوی از شاخص های لازم برای انجام این ورزش است.

در زمستان هوا معمولا راکد و ساکن است که بهترین فصل برای پرواز محسوب می شود. تابستان معمولا همراه با باد است که این امر اختلالاتی را در پرواز ایجاد می کند. اگر بارندگی برف و باران و یا سرعت وزش باد از حدی بیشتر نباشد پرواز انجام می شود.

خلبانهای ما یک سری نرم افزازهای هواشناسی دارند اما چون با باشگاهها پرواز می کنند مربیان آنها را نسبت به وضعیت جوی راهنمایی می کنند.

پروزا از خلقت بشر آرزوی انسان ها بوده است و در ۱۲۰ سال اخیر با اختراع هواپیما توسط برادارن رایت در ۱۹۰۵ تا کنون وسایل پروزازی متنوع تفریحی و ورزش اختراع شد.

لذت پرواز را نمی توان با هیچ لذتی دیگر جایگزین کرد. علاقه مندان به این رشته به خصوص پاراگلایدر که شاید خیلی ها از آن بی اطلاع هستند، نیاز به تهیه چتر و یا آموزش ندارند بلکه باشگاههای رسمی ما در سراسر کشور و از آن جمله استان زنجان چترهای ۲ نفره دارند که توسط مریبان آموزش دیده هدایت می شوند و همزمان با هم پرواز می کنند.

این انجمن هم اکنون با چه چالش هایی مواجه است؟

یکی از مهمترین چالشهای که انجمن ورزش های هوایی استان با آن مواجه بوده این است که برخی از افراد نه عضویت در این انجمن و نه کارت مربیگری دارند اما به عنوان مربی در حال جذب دانشجو هستند که در سالهای اخیر چندین بار منجر به حادثه شده اند. به رغم اینکه از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به این افراد هشدار داده شده است اما آنها از طریق فضای مجازی در حال تبلیغ و جذب دانشجو هستند.

علاقه مندان به آموزش این رشته می توانند به سایت رسمی انجمن ورزش های هوایی کشور مراجعه کنند و در هر استانی که علاقه مند به آموزش این ورزش ها هستند ثبت نام کنند.

در استان زنجان ورزش های هوایی سه مربی رسمی مورد تایید انجم ورزش های هوایی کشور دارد که ۲ نفر مربوط به آموزش آقایان و یک نفر آموزش بانوان است.

 

الهام محمدی :

پاراگلایدر، مربیان خوبی در زنجان دارد و موقعیت استان شرایط قهرمانی را برای آنها ایجاد کرده به طوریکه من ۱۴ سال است که پرواز مستمر و هم اکنون مربیگری این رشته را در زنجان انجام می دهم.

استقبال خیلی خوبی از این رشته مهیج می شود تعداد بانوان علاقه مند به این ورزش نیز روز به روز افزایش می یابد. هم اکنون بستری فراهم شده است که تعداد ورزشکاران به خصوص در بین بانوان زیادتر می شود. این رشته ورزش بسیار گران قیمتی نیست. هیات و تربیت بدنی استان از باشگاههای مجاز حمایت می کنند.

دوره های اول آموزش را باشگاه برای علاقه مندان تجهیزات فراهم می کند و علاقه مندان می توانند دوره آموزشی را با حمایت پشت سر بگذارند و در این مرحله تنها هزینه دوره را پرداخت می کنند، در صورتی که می خواهند ادامه دهند و مستقل خلبان شده و پرواز کنند تجهیزات مستقل و انفرادی بر اساس وزن شخص تهیه می شود که این هم هزینه ای بین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا سه میلیارد ریال برای ورزشکار دارد.

این ورزش مانند همه ورزشها در صورتی که خود سرانه و بدون آموزش و آگاهی انجام شود ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد.

مراکز مجاز، باشگاه‌های معتبر و مربیان دوره دیده با توجه به اصولی که گذرانده اند با آموزش های لازم خطرات این ورزش را بسیار کاهش می دهند. آسیب های این ورزش حتی از فوتبال هم کمتر است.

ندیدن این ورزش ناآگاهی ایجاد می کند در حالیکه علاقه مندان به آن می توانند با غلبه بر استرس خود در مراکز استانداردی که هست با اطمینان خاطر آموزش ببینند و پرواز کنند

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر