|

آموزش متفاوت خلبانان اوکراینی در فرانسه

آموزش متفاوت خلبانان اوکراینی در فرانسه

ده خلبان اوکراینی ۲۱ تا ۲۳ سال در حال گذراندن دوره پرواز با هواپیماهای جنگی ساخت غرب در فرانسه هستند تا با ذهنیتی متفاوت‌تر از آموزه‌های شوروی پرواز با این جنگنده‌ها را بیاموزند.

به گزارش کن نیوز؛ گروهی از خلبان‌های جوان اوکراینی برای آموزش پرواز با هواپیماهای جنگی غربی در فرانسه به سر می‌برند و این روزها تلاش می‌کنند تا پرواز با جت‌ها را بیاموزند.

ده خلبان اوکراینی که ۲۱ تا ۲۳ سال دارند در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. آنها در این دوره‌ها به صورت شبیه‌سازی شده با نرم‌افزارهای کامپیوتری تحت محاصره جنگنده‌ها قرار می‌گیرند و باید اهداف شبیه‌سازی شده را بمباران کنند. اما برخی از آنها همین حالا هم تجربه پرواز با یک هواپیمای جنگی واقعی را کسب کرده‌اند.

در این دوره این خلبانان جوان آموزش می‌بینند که چطور در مدت زمانی کوتاه بتوانند تصمیم بگیرند و اهداف مورد نظر را نابود کنند.

Screenshot_20240617-185558_Gallery

خلبانان با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری در موقعیت‌های شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرند و باید اهدافی را بمباران کنند

یک برنامه آموزشی کامل

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در عرض چند روز پس از آغاز تهاجم کامل روسیه به این کشور در اواخر فوریه ۲۰۲۲، از متحدان این کشور درخواست کرد تا به کی‌یف هواپیماهای جنگی اهدا کنند و آموزش خلبانی را هم به خلبانان اوکراینی ارائه دهند.

۱۰ خلبان اوکراینی که در حال حاضر در فرانسه حضور دارند، اولین گروهی به شمار می‌روند که در دوره‌ای شش ماهه پرواز با جنگنده‌ها را تمرین می‌کنند و آن‌را می‌آموزند. این خلبانان پیشتر در بریتانیا بودند و پس از آن احتمالا برای مرحله سوم به رومانی خواهند رفت.

این جوانان در طول ۷۰ ساعت تمرینی که در بریتانیا پشت سر گذاشتند تجربیات ارزشمند پرواز با هواپیماهای GROB-115 را کسب کردند. در فرانسه، این خلبان‌ها دوره‌های آموزشی پرواز با جت‌های سبک و پیشرفته با حداکثر سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت را سپری کرده‌اند.

در رومانی هم انتظار می‌رود که این خلبانان پرواز با جنگنده‌های مافوق صوت اف ۱۶ ساخت آمریکا را تمرین می‌کنند. جنگنده‌ای که می‌تواند با سرعت ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به مدت ۶۰ ساعت در آسمان پرواز کند.

سپس آنها به خانه باز می گردند تا بتوانند از آموخته‌های خود برای جنگ با دشمن استفاده نمایند.

ذهنیت غربی در مقابل شوروی

سرهنگ یان مالارد، مدیر امور عمومی نیروی هوایی و فضایی فرانسه، در خصوص این دوره‌های آموزشی به یورونیوز می‌گوید: «این خلبانان بسیار با استعداد و با انگیزه هستند تا نکات جدیدی را بیاموزند.»

او تاکید کرد که خلبانان در این دوره‌ها خود را برای ماموریت‌هایی چون پرواز بدون جی پی اس، پرواز در ارتفاعات بسیار کم، انداختن بمب و مواردی از این دست آماده می‌کنند.

یکی از وظایف اصلی مربیان فرانسوی جایگزین کردن هر آموزه به سبک شوروی که ممکن است این خلبانان جوان دریافت کرده باشند با روش‌های عملیاتی غربی است. چرا که این خلبانان در اوکراین بر اساس آموزه‌های شوروی چنین فرآیندی را آموخته‌اند و حالا باید آن‌را کنار گذاشته و از مدل‌های غربی پیروی کنند.

یان مالارد در خصوص تفاوت‌های میان مدل شوری با مدل غربی می‌گوید: «در مدل غربی خلبان استقلال زیادی برای تصمیم‌گیری و انجام ماموریت خود دارد در حالی که در روسیه و فرهنگ شوروی چنین نیست و خلبان بیشتر باید عمل کننده دستورات باشد.»

Screenshot_20240617-185554_Gallery

یکی از وظایف اصلی مربیان فرانسوی جایگزین کردن هر آموزه به سبک شوروی که ممکن است این خلبانان جوان دریافت کرده باشند با روش‌های عملیاتی غربی است.

اینکه آیا نیروی هوایی اوکراین در نهایت این روش های عملیاتی را حفظ کند یا خیر، مسئله دیگری است و از آنجا که این برنامه آموزشی ابتدایی است، هنوز هیچ بازخورد از اوکراینی ها در دست نیست.

تاکنون کی‌یف توانسته ۹۲ هواپیمای جنگی روسیه را با موفقیت سرنگون کند و به چهار جنگنده دیگر هم آسیب رسانده است.

مالارد در ادامه می‌گوید: « ما مدل‌های مختلفی را از آموزش برای این خلبانان در نظر می‌گیریم که شامل تیراندازی به جنگنده‌های آنها نیز می‌شود. آنها باید بدانند که وقتی برای خنثی کردن دشمن فرستاده می‌شوند از نظر ذهنی آماده باشند. همچنین وقتی جنگنده شلیک می‌کند کل جت می‌لرزد و آنها باید از نظر روانشناختی آمادگی رو به رو شدن با چنین تجربه‌ای را داشته باشند.»

Screenshot_20240617-185552_Gallery

فرانسه متعهد شده به زودی هواپیماهای میراژ را به اوکراین تحویل دهد.

لهستان و اسلواکی قبلاً با اهدای چندین هواپیمای جنگی MiG-29 به بازسازی زرادخانه هواپیماهای جنگی اوکراین کمک کرده اند. بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و اکنون فرانسه همگی متعهد شده اند که هواپیماهای جنگی غربی، اف-۱۶ را برای چهار فروند اول و میراژ ۲۰۰۰ را در ادامه به اوکراین تحویل دهند.

با این حال یک منبع در نیروی هوایی فرانسه گفته است که آموزش و تحویل جنگنده‌های میراژ هنوز برنامه‌ریزی نشده اما مذاکرات میان فرانسه و اوکراین در جریان است.

تحویل این هواپیماهای جنگی می‌تواند برای ناوگان هوایی اوکراین قابل توجه شود و به نیروی هوایی این کشور امکان دهد تا حملات بیشتری را برای خنثی کردن و یا ضربه زدن به دشمن متجاوز خود در دستور کار قرار دهد.

منبع: یورونیوز

ارسال نظر