|

هواپیمای مافوق صوت BOOM XB-1 یک گام دیگر به استفاده در فرودگاه‌ها نزدیک‌تر شد

هواپیمای مافوق صوت BOOM XB-1 یک گام دیگر به استفاده در فرودگاه‌ها نزدیک‌تر شد

بوم برای رفع مشکل ترکش‌های صوتی تصمیم گرفته است که عبور از سرعت 1 ماخ زمانی باشد که هواپیما بر فراز اقیانوس است و به اندازه‌ای دور شده باشد که ترکش‌های صوتی به خشکی نرسند.

به گزارش کن نیوز؛ بوم برای رفع مشکل ترکش‌های صوتی تصمیم گرفته است که عبور از سرعت 1 ماخ زمانی باشد که هواپیما بر فراز اقیانوس است و به اندازه‌ای دور شده باشد که ترکش‌های صوتی به خشکی نرسند.

در سال 2020 بود که شرکت Boom نخستین ورژن اثبات مفهومی از هواپیمای XB-1 خود را معرفی کرد و از هدف بلندپروازانه‌اش در بازگرداندن پرواز تجاری مافوق صوت خبر داد. به‌تازگی این شرکت دومین پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز هواپیمای مافوق صوت خود را در پایگاه هوایی و فضایی موهاوی کالیفرنیا اعلام کرد.
 
مدیرعامل بوم سوپرسونیک، گفت: «من به این تیم افتخار می‌کنم. پرواز امروز گام دیگری به سوی بازگشت سفرهای مسافری مافوق صوت است».
 
خلبان این پرواز آزمایشی توسط تریستان «ژپتو» براندنبورگ بود که وی در راس ارزیابی‌های آینده و اولین سفر مافوق صوت این هواپیما نیز خواهد بود. نقاط عطف کلیدی این دومین پرواز آزمایشی، آزمایش عملیاتی سیستم رول‌دمپر بود که به چیزی که شرکت از آن به عنوان «افزایش پایداری دیجیتال» یاد می‌کند و پس‌کشیدن-بسط‌دادن ارابه فرود متصل شده است. این شرکت همچنین توانست شاخص‌های عملکرد آیرودینامیکی مانند قدرت و جهت جریان هوا را آزمایش کند.
 
فاز بعدی پروازهای آزمایشی حیاتی خواهد بود. بوم می‌گوید برای ارزیابی کنترل و عملکرد XB-1 سد ماخ-1 را هدف قرار داده است. این ارزیابی همچنین سایر سیستم‌های حیاتی حین پرواز و نحوه کنترل میرایی سیستم در ترکیب سرعت و ارتفاع بالا را شامل می‌شود.
 


تقریباً دو دهه پس از خداحافظی کنکورد از دنیای پروازهای تجاری مافوق صوت، بوم می‌خواهد این راحتی را با کمک سخاوتمندانه فناوری مدرن برای غلبه بر بزرگترین معایب آن بازگرداند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به پروازهای مافوق‌صوت نویز است که با نام ترکش صوتی (Sonic Boom) شناخته می‌شود، اما بوم قصد دارد این دغدغه‌های صوتی را با کنار گذاشتن اتکای کنکورد به پس‌سوز (afterburners) برطرف کند. بوم برای رفع مشکل ترکش‌های صوتی تصمیم گرفته است که عبور از سرعت 1 ماخ زمانی باشد که هواپیما بر فراز اقیانوس است و به اندازه‌ای دور شده باشد که ترکش‌های صوتی به خشکی نرسند. بوم می‌گوید که بدین ترتیب خود را با الزامات سروصدایی فصل 14 ایکائو درباره محیطهای درون و اطراف فرودگاه‌ها تطبیق داده است.
 
هدف این طراحی جلوگیری از ایجاد امواج فشار شدیدی است که اغلب با پرواز سریع‌تر از صوت ایجاد می‌شوند انجام می‌شود تا به این ترتیب هوانوردی غیرنظامی با سرعت بالا را برای جوامع نزدیک فرودگاه‌ها دلپذیرتر کند. بوم با شرکت‌هایی مانند ژاپن ایرلاینز، امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز برای اورتور شراکت‌هایی را آغاز کرده است. جالب خواهد بود که منتظر بمانیم و ببینیم این غول‌های هوانوردی دقیقاً چه برنامه‌ای برای مدیریت هزینه‌های بالای سوخت و سودآور ماندن با خدمات پرواز مافوق صوت دارند

 

منبع: ایتنا

ارسال نظر