ماجرای پرواز ۲۱۱ بنگلادش چه بود
گپوگفت خلبانان ۵۱ کشته برجای گذاشت

پرواز ۲۱۱ خطوط هوایی یواس-بنگلادش، یک پرواز مسافربری بینالمللی برنامهریزیشده از داکا به کاتماندو بود. این پرواز توسط یک هواپیمای Bombardier DHC-8 Q400 در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۸ انجام میشد.
به گزارش کن نیوز، هواپیما در ساعت ۶:۵۱ به وقت جهانی از داکا پرواز کرد. در ساعت ۸:۰۷، کمکخلبان با برج کنترل کاتماندو تماس گرفت و درخواست مجوز کاهش ارتفاع کرد. برج کنترل کاتماندو به هواپیما دستور داد تا به ارتفاع ۱۳,۵۰۰ پایی بیاید و در منطقه GURAS منتظر بماند. خدمه پرواز دستور HOLD را در سیستم مدیریت پرواز (FMS) وارد کردند. چند دقیقه بعد، هواپیما مجوز انجام رویکرد VOR را دریافت کرد اما هر دو خلبان به دلیل مشغول بودن به گفتوگوهای غیرضروری، فراموش کردند که دستور HOLD را در سیستم مدیریت پرواز لغو کنند.
برج کاتماندو در نهایت به خدمه هشدار داد که مجوز فرود برای باند ۰۲ صادر شده است، اما هواپیما به سمت باند ۲۰ حرکت کرد. با مشاهده مانور هواپیما در فاصله بسیار نزدیک به زمین و عدم همخطی با باند، کنترلر به سرعت مجوز فرود هواپیما را لغو کرد اما نهایتا هواپیما در فاصله ۱,۷۰۰ متری از آستانه باند ۲۰ به زمین برخورد کرد و سپس از باند خارج شد و به صورت وارونه و در حال سوختن متوقف شد. هواپیما دارای ۷۱ سرنشین از جمله ۳۳ نپالی بود که در نهایت این سانحه ۵۱ کشته برجای گذاشت و همین موضوع باعث شروع درکیری دو کشور بر سر این مساله شد.
ارسال نظر