فلر (Flare) چیست؟
جنگهای امروزی، نبردهایی هستند که در آنها پدافند و سامانههای دقیق پدافندی مشارکت جدی دارند و باید برای فرار از چنگ پدافند هوایی، جنگندهها و هواپیماهای سنگین ترابری و سوخت رسان و حتی بالگردها، راهی پیدا میکردند.
در این بین، مهمترین راه انهدام پرندهها توسط پدافندهای هوایی و جنگندههای رهگیر، استفاده از موشکهای حرارتی و موشکهای راداری است؛ البته استفاده از موشکهای دوش پرتاب حرارتی مانند استینگر (ساخت آمریکا) و ایگلا (ساخت روسیه) توسط برخی گروهکهای تروریستی در برخی کشورهای منطقه نیز، بعضا جنگندهها و خصوصا بالگردها را دچار مشکل کرده است.
بر همین اساس، استفاده از تجهیزاتی که بتواند از اصابت موشکها به هواپیماهای نظامی و بالگردها جلوگیری کند، امری ضروری و قطعی است. این فکر (مقابله با حمله موشکی به پرندههای نظامی)، با توجه به اینکه موشکها غالبا به 2 شکل "حرارتی یا راداری" فعال هستند، متخصصان را بر آن داشت که موشکها را با همان چیزی که براساس آن به دنبال هواپیما یا بالگرد حرکت میکنند، منحرف کنند لذا محفضههایی در جنگندهها، بالگردها و هواپیماهای ترابری سنگین و نیمه سنگین تعبیه شد که خلبان از این محفظهها، فِلر (Flare یا همان شراره) را برای انحراف در هدف موشکهای حرارتی پرتاب کند. کار این شرارهها و باریکهها، کاری بزرگ برای دفاع از جان خلبان در وهله نخست و حفظ هواپیما از گزند موشکها در وهله دوم بود.
در عین حال، برخی کشورها نیز برای در امان ماندن رؤسای جمهور و سران کشوری و لشکری، چف و فلر را روی هواپیماهایی که مخصوص جابجایی سران هستند، نصب کردهاند تا از گزند احتمالی مصون باشند.
ارسال نظر