سرقت از اطلاعات محرمانه ایرباس:
حمله سایبری به ایرباس و انگشت اتهام به سوی چین
شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا به تازگی اعلام کرده است که به اطلاعات کارمندان و مهندسان این شرکت حمله سایبری شده و دادههای محرمانه بسیاری از ایرباس به سرقت رفته است.
به گفته سخنگوی ایرباس هنوز انگیزه و اهداف اصلی حمله سایبری به سرورهای این غول هواپیماسازی اروپایی معلوم و مشخص نشده است ولی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که این اطلاعات از سوی شرکتهای چینی فعال در حوزه هوانوردی و تجهیزات هوایی به سرقت رفته است و بسیاری از هکرها نیز با انگیزه نامعلومی به اطلاعات شخصی و کاری کارمندان و مهندسان فعال در ایرباس و همچنین دادههای مربوط به صنعت هوانوردی این شرکت دسترسی و نفوذ یافتهاند.
در طی چهار حمله بزرگ صورت گرفته به ایرباس، چهار شرکتی که به این مجموعه خدمات فنی ارائه میدادهاند شامل شرکت مهندسی بینالمللی Assystem، شرکت موتورسازی بریتانیایی رولزرویس و دو شرکت دیگر فرانسوی که نام آنها مشخص نشده ،هدف دزدی اطلاعات قرار گرفتهاند. ایرباس پیش از این در ماه ژانویه اعلام کرده بود که بخشی از دادههای شخصی شرکتهای پیمانکارانش در بخش هواپیمایی تجاری هدف سرقت سایبری قرار گرفته است.
رومن بوتان، کارشناس امنیتی در وبسایت بوست ائرو اسپیس، میگوید: «شرکتهای بسیار بزرگ مثل ایرباس خیلی خوب محافظت میشوند و خیلی سخت است که بتوان از آنها سرقت کرد. در حالی که شرکتهای کوچک هدفهای به مراتب بهتری به حساب میآیند.» مطابق اطلاعات بدست آمده، مهاجمان در پی مدارک فنی از پروسه تست امنیتی قطعات مختلف هواپیما بودهاند.
این پروسه رسمی اجازه میدهد که مسئولان بفهمند آیا قطعات از استاندارد امنیتی لازم برخوردار هستند یا نه. همچنین گزارش شده است که عاملان حمله قصد داشتهاند اطلاعات مربوط به پیکربندی موتور هواپیمای نظامی A400M و هواپیمای تجاری A350 را بربایند.
منابع اطلاعاتی از متهم کردن رسمی چین به انجام حمله سایبری خودداری کردهاند و در این باره محتاط بودهاند. در عین حال گمان میرود این حملات توسط یک گروه هکری چینی متخصص در زمینه هوانوردی انجام شده باشد. در سال ۲۰۱۸ چندین عضو این گروه، که وابسته به وزارت امنیت داخلی چین دانسته میشود، توسط وزارت دادگستری آمریکا به اتهام دزدی اطلاعات موتور هواپیماهای تجاری از دو شرکت جنرال الکتریک و سفران تحت تعقیب قرار گرفتند.
چین چندین سال است که به دنبال تکمیل اولین هواپیمای میانبرد خود موسوم به C919 است با این حال به دلیل آنچه «ضعف در حوزه تحقیق و توسعه موتورسازی و الکترونیک هوانوردی» توصیف میشود، هنوز نتوانسته است این خط هوایی را نهایی کند. هواپیمای مسافربری تجاری C919 چین قرار است در همان سطح رقیب اروپایی خود ایرباس A350 شروع به کار کند.
ارسال نظر