سقوط هواپیما به علت نقص فنی یک پیچ!

در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۰۰، پرواز شماره ۱۷ ایمری ورلد واید ایرلاینز که با هواپیمای DC-۸-۷۱F از فرودگاه ساکرامنتو به مقصد دیتون اوهایو پرواز میکرد، پس از برخاستن دچار سانحه شد و در یک زمین بازیافت اتومبیل سقوط کرد. تمامی سه خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.
به گزارش کن نیوز؛بررسیهای انجام شده توسط کمیته ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا (NTSB) نشان داد که علت اصلی سانحه جدا شدن میله کنترل بخش دم هواپیما بوده است. این مشکل ناشی از نقص در تعمیرات هواپیما بود که در آن یک پیچ اتصالدهنده به درستی سفت نشده بود. این نقص به از دست رفتن کنترل ارتفاع هواپیما و در نتیجه سقوط آن انجامید. طبق گزارش NTSB، در فرایند نگهداری هواپیما، نیروی نامناسبی بر روی پیچهای این اتصالات اعمال شده بود که منجر به جدا شدن میله کنترل شد.
علاوه بر این، تحقیقات نشان داد که خطای تعمیراتی و عدم رعایت دستورالعملهای استاندارد در نگهداری هواپیما از سوی شرکت ایمری ورلد واید ایرلاینز باعث این سانحه شد. همچنین، گزارش NTSB به بررسی وضعیت طراحی و نگهداری بالههای هواپیما و عملکرد سیستمهای کنترل نیز اشاره کرده و توصیههایی برای بهبود ایمنی هواپیماهای مشابه در آینده ارائه داده است.
نتیجه این سانحه باعث شد که شرکت ایمری ورلد واید ایرلاینز تحت بررسیهای شدید قرار گیرد و عملیات آن در ۱۳ اوت ۲۰۰۱ به حالت تعلیق درآمد. در نهایت، این شرکت در ۵ دسامبر ۲۰۰۱ تعطیل شد.
این سانحه تلخ تاکید بر اهمیت رعایت دقیق استانداردهای تعمیرات و نگهداری در صنعت هواپیمایی دارد و نشان میدهد که کوچکترین نقص در این زمینه میتواند پیامدهای جبرانناپذیری به دنبال داشته باشد.
ارسال نظر