گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه برای فوکر100 کارون
سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارشی ابعاد مختلف حادثه برای هواپیمای فوکر100 شرکت هواپیمایی کارون در فرودگاه مهرآباد را تشریح کرد.
به گزارش کن نیوز؛ متن منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه برای فوکر100 هواپیمایی کارون به شرح ذیل است:
گزارش اولیه حادثه جدی مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ هواپیمای فوکر ۱۰۰ در فرودگاه مهرآباد تهران
در روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۱، براساس گزارش دریافتی از فرودگاه مهرآباد تهران، هواپیمای F100 شرکت هواپیمایی کارون با علامت ثبت EP-AWZ و شماره پرواز ۲۶۸۱ (KRU2681)، هنگام فرود در باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد تهران، فرودی نامتعارف انجام داد که منجر به گردش شدید هواپیما روی باند شد. پس از توقف کامل هواپیما و عدم وقوع آتشسوزی، با تصمیم خلبان، مسافران از طریق پلکان هواپیما تخلیه شدند. با مشاهده شرایط غیرعادی، پرسنل ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد بلافاصله در محل حاضر شدند و نسبت به جمعآوری و انتقال مسافران به ترمینال اقدام کردند. نمایندگان دفتر بررسی سوانح نیز به محل اعزام شدند و مستندات را جمعآوری نمودند. نتایج اولیه بررسی به شرح زیر است:
تاریخچه پرواز:
این هواپیما در تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ برای یک پرواز چهارمرحلهای (تهران – سیرجان – تهران – بهرگان – تهران) برنامهریزی شده بود. در پرواز دوم با شماره ۲۶۸۱ (مسیر سیرجان–تهران)، با ۱۰۱ مسافر و ۷ خدمه، ساعت ۱۰:۰۹ به وقت محلی (۰۶:۳۹ UTC) از باند ۳۱ فرودگاه سیرجان برخاست. مسافران و خدمه با لرزش غیرعادی هواپیما مواجه شدند، اما خلبان با توجه به سرعت بالا، برخاستن را ادامه داد و به سمت تهران پرواز کرد.
پس از ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه، در ساعت ۲۲:۱۰ به وقت محلی (۱۸:۴۰ UTC)، هواپیما در باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد تهران (OIII) فرود آمد. به محض تماس ارابههای فرود با باند، لرزش شدیدی رخ داد که موجب حرکت زیگزاگی (Shimmy) هواپیما شد. خلبان با دشواری هواپیما را کنترل کرد و نهایتاً با گردش ۶۰ درجهای به سمت راست (شمال شرقی)، در انتهای سمت راست باند ۲۹ چپ و پس از تقاطع تاکسیوی «B5» (TWY “B5”) متوقف شد.
تأثیرات عملیاتی:
- باند ۲۹ چپ به مدت ۴ ساعت بسته شد و پروازها به باند ۲۹ راست منتقل گردید.
- پس از انتقال ایمن هواپیما به خارج از محدوده پروازی، باند مذکور بازگشایی شد.
بررسی سطوح پروازی فرودگاه سیرجان:
اداره کل فرودگاههای استان کرمان با بازرسی باند ۳۱ فرودگاه سیرجان، ردیابهای زیگزاگی چرخها و قطعات جداشده شامل اتصالات ترمز، پین چرخ، حسگر وزن و دماسنج ارابه فرود سمت چپ را شناسایی و به تیم بررسی تحویل داد.
میزان خسارات:
در بازدید اولیه مشاهده شد:
۱. لاستیک شماره ۱ ارابه اصلی فرود: باد کاملاً تخلیهشده.
۲. لاستیک شماره ۲: همراه با رینگ از محور جدا شده و به زیر بال سمت چپ برخورد کرده بود.
۳. صفحات ترمز: روی زمین ریخته و بهدلیل استفاده بیشازحد، کاملاً قرمز بودند.
۴. نشت روغن هیدرولیک: از بازوهای ارابههای اصلی فرود (Landing Gear Shock Strut).
۵. آسیب پوسته بدنه: نزدیک جایگاه ارابههای اصلی فرود (Main Landing Gear Wheel Well).
۶. ارابه فرود سمت راست: تغییر جهت چرخها و آسیب اتصالات بالایی بهدلیل نیروی نامتعارف.
اقدامات آتی:
- تعویض هر دو ارابه فرود اصلی.
- ارزیابی خسارات توسط متخصصان فنی شرکت هواپیمایی و بازرسان سوانح.
بازخوانی دستگاههای ثبت اطلاعات پروازی (FDR/CVR):
*در حال انجام است. گزارش نهایی پس از تحلیل کامل منتشر خواهد شد.*
پس از تحویل گرفتن دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (FDR, CVR) هواپیما توسط کارشناسان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی آنها با موفقیت صورت پذیرفت و اطلاعات مربوطه در اختیار تیم بررسی حادثه قرار گرفت. طی جلسات برگزارشده و بررسی اجمالی اطلاعات، مشخص گردید هواپیما پس از شروع به دویدن (Rolling) در باند فرودگاه سیرجان، دچار لرزش خفیفی شده که خلبانان متوجه آن نبودهاند. در ساعت ۰۵:۴۰ UTC و بعد از رسیدن به سرعت ۱۴۵ گره دریایی (۱۴۵ Kt) و سرعت تصمیمگیری (V1)، هواپیما دچار لرزش شدید در ارابه فرود سمت چپ و شتاب جانبی ۰.۲۳ G گردید. با این حال، با توجه به رسیدن به سرعت V1 و VR، تصمیم به برخاستن گرفته شد.
به دلیل آسیب به حسگر ارابه فرود سمت چپ، در فاز تقرب به فرودگاه مهرآباد تهران، خلبانان هشدارهایی دریافت کردند. پس از استفاده از فلپ (Flap) برای فرود، متوجه شدند که فلپ عمل نمیکند، اما بدون اطلاعرسانی این شرایط به برج مراقبت پرواز، اقدام به فرود بدون فلپ بر روی باند نمودند. این موضوع موجب شد چرخها با سرعت زیاد با باند ۲۹ چپ تماس پیدا کنند.
اقدامات اصلاحی اولیه:
با برگزاری جلسات با شرکت هواپیمایی (تا تکمیل بررسیها)، مقرر است اقدامات زیر درخصوص ناوگان هواپیماهای فوکر صورت گیرد:
- بازدید سطح سیال قطعه شیمی دامپر (Shimmy Damper) پس از هر پرواز انجام شود. در صورت نیاز، Refill شده و موضوع گزارش گردد و مورد پایش قرار گیرد.
- قطعه Pin ارابه فرود در فاصله ۲ «A Check» باز شده و مورد بازرسی غیرمخرب (NDT) قرار گیرد.
- هشدار ایمنی به خلبانان صادر شود تا هرگونه لرزش نامتعارف هواپیما را گزارش کنند تا مورد پیگیری فنی قرار گیرد.
مطابق با تعاریف آییننامه بررسی سوانح و حوادث هوایی مصوب هیئت محترم وزیران و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو، و با توجه به آسیب واردشده به ارابه فرود هواپیما، این رویداد در حد «حادثه جدی» ارزیابی شد. تمامی رویههای بینالمللی، از جمله ارسال اطلاعیه به ایکائو و نهاد بررسی سوانح کشور هلند (DSB) به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما، انجام پذیرفت. مقرر است با آزمایش ارابه فرود، سامانههای مربوطه و ارسال قطعات Shimmy Damper به کارگاههای مجاز، تحلیل حادثه تکمیل و گزارش نهایی بررسی رویداد مذکور متعاقباً منتشر شود.
ارسال نظر