مناقشه سازمان هوانوردی و اپراتورهای موبایل آمریکا بر سر ناامن بودن 5G برای هواپیماها
سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) از پیشنهاد اپراتورهای تلفن همراه این کشور برای کاهش خطرات بالقوه توسعه 5G در ایمنی هواپیماها استقبال کرد.
صنعت هوانوردی معتقد است سیگنالهای جدید 5G میتوانند تجهیزات ایمنی روی وسایل نقلیه هوایی را مختل کنند. این در حالی است که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) و فعالان صنعت موبایل معتقدند هیچ مدرکی دال بر وجود چنین مشکلی وجود ندارد.
AT&T و ورایزون به دنبال نگرانیهای FAA و FCC از توسعه فناوری 5G و خطراتی که برای هواپیماها به دنبال خواهد داشت، پیشنهاد دادند توان شبکه خود را کاهش دهند تا راهحل اساسی برای این مساله پیدا شود.
سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) از پیشنهاد اپراتورهای تلفن همراه این کشور برای کاهش خطرات بالقوه توسعه 5G در ایمنی هواپیماها استقبال کرد.
سازمان هوانوردی آمریکا در بیانیهای گفته است: این تصمیم یک گام مهم و دلگرمکننده است. ما مشتاقانه منتظر بررسیهای کارشناسی پیشنهادAT&T و ورایزون هستیم و حملونقل هوایی و سرویس بیسیم 5G روی باند C میتوانند با خیال راحت همزیستی داشته باشند.
این اپراتورها که سال گذشته میلیاردها دلار برای تامین فرکانس موردنیاز توسعه 5G پرداخته بودند، قصد داشتد در ژانویه سال ۲۰۲۰ سرویسهای تجاری خود را عرضه کنند که طی هفتههای گذشته با هشدار ایمنی سازمان هوانوردی برای ارایه این سرویس روی باند C مواجه شدند.
در همین راستا، این اپراتورها اعلام کردند در ماههای آینده سرویس 5G را با توان کاهشیافته ارائه خواهند داد تا ترس ایجاد شده از احتمال تداخل امواج با الکترونیک هواپیماهای جت و دیگر هواپیماها را کاهش دهند.
تصمیم اتخاذ شده، نشانه قابل توجهی از سازش پس از ماهها تنش فزاینده بین صنعت هوانوردی و اپراتورها است که بر سر استفاده از مجموعهای از امواج رادیویی در باند C با هم اختلاف داشتند.
ارائهدهندگان خدمات تلفن همراه در پاسخ به این نگرانیها پیش از این گفته بودند استفاده از امواج هوایی را یک ماه، یعنی تا اوایل ژانویه، به تعویق خواهند انداخت اما طی چند روز گذشته فراتر رفتند و با جزییات توضیح دادند که چگونه میتوانند ریسکهای بالقوه را کاهش دهند.
AT&T در بیانیهای گفته است: ما به صورت داوطلبانه با برخی از اقدامات محافظتی پیشگیرانه موافقت کردهایم. اگرچه هیچ مدرک معتبری مبنی بر تداخل وجود ندارد اما توافق کردهایم گامهایی را برای کاهش هرگونه نگرانیهای ایمنی برداریم.
کارشناسان آشنا با این موضوع پرتنش نیز معتقدند صنعت هوانوردی این اقدام را به عنوان گامی مثبت میبیند که احتمال محدودیتهای شدید پرواز را به حداقل میرساند.
پس از انتشار بیانیه سازمان هوانوردی، FCC هم در بیانیهای اعلام کرد: تعدیلهای فنی یکی از جامعترین تلاشها در جهان برای فناوریهای صنعت هوانوردی است. با در نظر گرفتن این اقدامات، کمیسون ارتباطات فدرال به اقدامات سازنده با سازمان هوانوردی ادامه خواهد داد تا شبکههای 5G هم به صورت ایمن و هم سریع مستقر شوند.
و ورایزون متعهد شدهاند به مدت شش ماه در همه جا سرویس جدید 5G را با قدرت کاهش یافته ارایه دهند. حتی در نزدیکی فرودگاهها و در امتداد باند فرود، سطح توان پایینتر و ارتفاع آنتن محدودتر خواهد بود. همچنین انتقال برای آنتنهایی که به سمت آسمان و در مکانهایی نزدیک به هلیپدهای عمومی هستند، محدود میشود.
همچنین راه را برای تمدید محدودیتها به مدت بیش از شش ماه نیز باز گذاشتهاند تا اگر شواهد معتبری ارایه شود که با وجود کاهش توان سایتها، باز هم در دنیای واقعی تداخل رخ میدهد، امکان تمدید محدودیتها وجود خواهد داشت.
در همین زمان، برخی شرکتها نیز تلاش زیادی کردند تا از برنامههای اولیه خود دفاع کنند و مکررا از تحلیل قبلی که نگرانیها درباره ریسکهای امنیتی را ایجاد میکرد، انتقاد کردند.
RTCA Inc، کمیسیون فنی رادیویی هوانوردی، که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن است و مسائل فنی هوانوردی را مطالعه میکند، سال گذشته به این نتیجه رسید احتمال تداخل امواج، خطر ایمنی را ایجاد میکند. این درحالیست که برخی کارشناسان معتقدند بدون اطلاعات دقیق درباره سطوح قدرت، نحوه قرارگیری آنتنهای سایت سلولی و تجزیه و تحلیلهای صنعت مجبور شدهاند بدترین فرضیات را داشته باشند.
الزامات دریافت گواهینامه برای ارتفاعسنجهای رادار، که برای تعیین ارتفاع هواپیما پرتوهای رادیویی را از زمین منعکس میکنند، هیچگاه انتظار ریسکهای تداخل از فرکانسهای نزدیک را نداشتند، بنابراین برخی از آنها ممکن است از امواج باند C مجاور محافظت نشوند.
ارتفاعسنجهای راداری برای هواپیماهایی که در دید کم فرود میآیند، بسیار مهم هستند و دادههایی را برای کمک به خلبانان در هنگام برخورد در هوای صاف نیز فراهم میآورند. آنها همچنین سیستمهایی را که وقتی خلبانها به کوههای پوشیده در تاریکی یا ابر نزدیک میشوند و دیگر فناوریهایی که در مورد برخورد احتمالی میان آسمان و زمین به خلبانها هشدار میدهند را به خلبانها تذکر میدهند. بعضی از هواپیماها مانند بوئینگ 737، از آنها برای تنظیم خودکار سطوح قدرت موتور جت استفاده میکنند.
موضوع تداخل ممکن است برای هلیکوپترهایی که بیشتر مواقع در نزدیکی آنتنهای موبایل و در ارتفاع پایین کار میکنند، سختتر باشد. سازمان هوانوردی استفاده از ارتفاعسنج راداری را در هلیکوپترهای تجاری و آنهایی که بیماران را در پروازهای اورژانسی حمل میکنند، ملزم میکند. خلبانهای هلیکوپتر که از عینکهای دید در شب استفاده میکنند باید ارتفاعسنج راداری هم داشته باشند.
اپراتورها با هدف برآورده کردن درخواستها، دادههایی که امکان تجزیه و تحلیل دقیقتر ریسک را فراهم میکنند را در اختیار متخصصان هوانوردی قرار خواهند داد و سازندگان ارتفاعسنج رادار باید بتوانند تعیین کنند آیا بیشتر دستگاهها در معرض آسیب هستند یا برخی از مدلهای قدیمیتر ممکن است آسیبپذیرتر باشند و ارزیابی آنها سخت باشد.
این منازعه درحالی شکل گرفته که ارائهدهندگان تلفن همراه به دنبال ارایه خدمات 5G هستند تا به میلیاردها خانه، کارخانه و ابزار، با آخرین نسل از فناوری تلفن همراه خدمات ارائه دهند. در همین زمان هر دو اپراتور AT&T و ورایزون درحالی با این چالش مواجه شدهاند که در رقابت با T-Mobile هستند و این اپراتور در استقرار شبکه 5G با استفاده از فرکانسهای دیگری که مشکوک به ایجاد تداخل نیستند، حدود یک سال جلوتر است.
گفتنی است، اپراتورهای تلفن همراه آمریکا از پنجم ماه دسامبر اجازه استفاده از فرکانس باند C را دارند و FCC طی مزایدهای در ماه فوریه، به ارائهدهندگان شبکه بیسیم حق دسترسی به باندهای رادیویی را داد.
ورایزون برای فرکانس مورد بحث حدود 45 میلیارد دلار و AT&T حدود 23 میلیارد دلار به FCC پرداختهاند.
ارسال نظر