با وجود سیستمهای خودکار پیشرفته، چرا هنوز خلبانها از کاکپیت حذف نشدهاند؟
با وجود پیشرفتهای خیرهکننده در فناوری هوانوردی، همچنان خلبانها در مرکز فرماندهی هواپیماهای تجاری باقی ماندهاند. این در حالیست که سیستمهای خودکار پیشرفته مانند خلبان خودکار (Autopilot)، مدیریت پرواز (FMS) و فرود خودکار (Autoland) توانایی هدایت هواپیما در بیشتر مراحل پرواز را دارند. اما چرا هنوز به خلبان انسانی نیاز است؟
پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: "انعطافپذیری". خلبانها در مواجهه با شرایط بحرانی مانند نقص فنی، آبوهوای غیرمنتظره یا تعامل فوری با برج کنترل، قدرت تصمیمگیری خلاقانه و لحظهای دارند؛ چیزی که هنوز از عهده هوش مصنوعی خارج است. از سوی دیگر، بسیاری از مسافران هنوز به پرواز کاملاً بدون خلبان اعتماد ندارند و حضور یک انسان در کاکپیت، حس امنیت را تقویت میکند.
در حالی که شرکتهایی مانند Boeing، Airbus و استارتاپهایی مانند Xwing روی توسعه هواپیماهای خودران کار میکنند، کارشناسان معتقدند در آینده نزدیک تنها یک خلبان در کاکپیت باقی خواهد ماند، نه هیچکدام. همچنین موانع قانونی و مسئولیتهای ایمنی فعلاً اجازه پرواز کاملاً خودکار را نمیدهند.
به نظر میرسد آینده صنعت هوایی نه با حذف کامل انسان، بلکه با ترکیب خلبان و هوش مصنوعی رقم خواهد خورد؛ جایی که انسان همچنان نقش نظارتی و تصمیمگیرنده نهایی را ایفا میکند.
ارسال نظر