|

با وجود سیستم‌های خودکار پیشرفته، چرا هنوز خلبان‌ها از کاکپیت حذف نشده‌اند؟

حجم ویدیو: 1.20M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30

با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده در فناوری هوانوردی، همچنان خلبان‌ها در مرکز فرماندهی هواپیماهای تجاری باقی مانده‌اند. این در حالی‌ست که سیستم‌های خودکار پیشرفته مانند خلبان خودکار (Autopilot)، مدیریت پرواز (FMS) و فرود خودکار (Autoland) توانایی هدایت هواپیما در بیشتر مراحل پرواز را دارند. اما چرا هنوز به خلبان انسانی نیاز است؟

پاسخ در یک کلمه خلاصه می‌شود: "انعطاف‌پذیری". خلبان‌ها در مواجهه با شرایط بحرانی مانند نقص فنی، آب‌و‌هوای غیرمنتظره یا تعامل فوری با برج کنترل، قدرت تصمیم‌گیری خلاقانه و لحظه‌ای دارند؛ چیزی که هنوز از عهده هوش مصنوعی خارج است. از سوی دیگر، بسیاری از مسافران هنوز به پرواز کاملاً بدون خلبان اعتماد ندارند و حضور یک انسان در کاکپیت، حس امنیت را تقویت می‌کند.

در حالی که شرکت‌هایی مانند Boeing، Airbus و استارتاپ‌هایی مانند Xwing روی توسعه هواپیماهای خودران کار می‌کنند، کارشناسان معتقدند در آینده نزدیک تنها یک خلبان در کاکپیت باقی خواهد ماند، نه هیچ‌کدام. همچنین موانع قانونی و مسئولیت‌های ایمنی فعلاً اجازه پرواز کاملاً خودکار را نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد آینده صنعت هوایی نه با حذف کامل انسان، بلکه با ترکیب خلبان و هوش مصنوعی رقم خواهد خورد؛ جایی که انسان همچنان نقش نظارتی و تصمیم‌گیرنده نهایی را ایفا می‌کند.

ارسال نظر