|

از سری مقالات تحلیل سوانح

چگونه بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی جان 298 مسافر را گرفت

حجم ویدیو: 18.02M | مدت زمان ویدیو: 00:00:46

سانحه پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی ایرلاینز به یکی از مرگبارترین سوانح هوایی در دنیای هوانوردی تبدیل گردیده است، سانحه ای که در آن ۲۹۸ سرنشین پرواز کشته شدند. هفدهم جولای سال ۲۰۱۴ میلادی می‌باشد.

قرار است یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هوایی مالزی ایرلاینز به همراه ۲۸۳ مسافر و ۱۵ کادر پروازی فرودگاه بین المللی آمستردام هلند را به مقصد فرودگاه بین المللی کوالالامپور در مالزی ترک نماید. خلبانان پرواز، وضعیت آب و هوایی مسیر را بررسی نموده و پس از انجام دستورالعمل‌های لازم آماده انجام پروازی طولانی مدت می باشند. پس از کسب مجوز پرواز، پرواز شماره ۱۷ فرودگاه آمستردام را ترک نموده و وارد مسیر پروازی خود می‌شود. این پرواز قرار است پس از عبور بر فراز کشورهای آلمان، لهستان و اوکراین وارد کشور روسیه شده و پس از پرواز بر فراز دریای خزر، وارد فضای هوایی ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان، تایلند و در نهایت به مقصد نهایی خود یعنی مالزی وارد شود. پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم از پرواز، هواپیما وارد فضای هوایی کشور اوکراین شده و خلبانان پرواز اقدام به برقراری ارتباط با مأمور کنترل ترافیک هوایی اوکراین می‌کنند. مامور کنترل ترافیک هوایی از خلبانان این پرواز می‌خواهد که در صورت امکان و بر اساس برنامه پروازی ارائه شده توسط کادر پروازی پیش از پرواز، به ارتفاع ۳۵ هزار پایی افزایش ارتفاع داشته باشند اما خلبانان بدون ذکر هرگونه دلیلی اعلام می‌دارند که می‌خواهند در همین ارتفاع ۳۳ هزار پایی به پرواز خود ادامه دهند. همچنین آنان درخواست تغییر مسیر جهت دوری از ابرهای کومولونیمبوسی‌‌ که در امتداد مسیر شان قرار دارد می‌کنند. پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه، مامور واحد کنترل ترافیک هوایی اقدام به برقراری ارتباط با پرواز شماره ۱۷ جهت دریافت گزارش موقعیت این هواپیما می کند، اما پاسخی را دریافت نمی‌کند. تمامی تلاش‌ها برای برقراری ارتباط بی نتیجه می‌مانند.

چندین ماه از ناپدید شدن پرواز مرموز شماره ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی ایرلاینز گذشته است و اکنون به نظر می‌رسد که یک بویینگ ۷۷۷ دیگر متعلق به این شرکت ناپدید شده است. تیم های جستجو و نجات به سرعت عازم منطقه‌ای می‌شوند که آخرین بار تماس با پرواز شماره ۱۷ در آنجا برقرار گردیده بود. پس از چندین ساعت جستجو، انتشار خبری غم انگیز باعث بهت و حیرت همگان می‌گردد. پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی ایرلاینز به همراه ۲۹۸ سرنشینش در استانی به نام دونتسک در بخش شرقی کشور اوکراین سقوط کرده است. تمامی سرنشینان پرواز کشته شده‌اند. بازرسان کشف و بررسی علل سانحه به منطقه اعزام می‌شوند. استان دونتسک شاهد درگیری‌های نظامی بین شورشیان طرفدار روسیه و دولت مرکزی اوکراین می باشد، لذا به دلیل تسلط نظامیان در منطقه سقوط هواپیما، هیچ کس اجازه ورود به این منطقه را ندارد. چندین روز از وقوع سانحه گذشته و بقایای هواپیما و اجساد سرنشینان در محل وقوع سانحه همچنان باقی مانده است. دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه یکدیگر را به سرنگونی این هواپیما متهم می‌کنند. دولت اوکراین ادعا می‌کند که بر اساس شنود ها و مکالماتی که بین فرماندهان شورشی پیش از سرنگونی پرواز شماره ۱۷ انجام شده، هواپیما هدف اصابت موشک زمین به هوای پیشرفته ای که روسیه در اختیار شورشیان قرار داده است قرار گرفته است. پس از چندین روز در نهایت بازرسان بررسی علل سوانح هوایی هلندی مجوز ورود به منطقه سقوط هواپیما را دریافت می‌کنند. آسمان اوکراین به دلیل احتمال بروز خطر دیگری برای دیگر هواپیما ها بر روی آنها بسته می‌شود. مقامات جمهوری اسلامی ایران به سازمان ایکائو اعلام می‌دارند که کشور ایران آمادگی پذیرش پروازهای عبوری را دارد. بررسی صحنه وقوع سانحه نشان از این امر دارد که هواپیما پیش از برخورد با زمین در آسمان منفجر شده و به چند تکه تقسیم گردیده است چرا که بقایای هواپیما در ۶ منطقه مختلف که با یکدیگر فاصله های زیادی دارند پیدا شده اند.

بررسی های بیشتر توسط مهندسان متالوژی تمامی حدس ها را به یقین تبدیل می کنند، هواپیما توسط یک موشک زمین به هوا به نام سام ۱۱ مورد اصابت قرار گرفته است. بازرسان متوجه می‌شوند که این موشک باعث آسیب دیدگی شدید قسمت دماغه هواپیما شده که در پی آن، به دلیل بالا بودن فشار هوای داخل کابین نسبت به فشار هوای محیط منجر به متلاشی شدن بدنه هواپیما شده است. باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده امریکا ادعا می‌کند که بر اساس مدارک موجود، این حمله تروریستی توسط شورشیان طرفدار روسیه با کمک جدایی طلبان اوکراینی صورت گرفته است اما نیروهای روسیه این اتهام را رد کرده و اعلام می‌دارند که تجهیزاتی که به وسیله آن بتوانند یک هواپیمایی را که در ارتفاع بالای ۳۰ هزار پایی در حال پرواز است مورد اصابت قرار دهند را ندارند و دولت مرکزی اوکراین را مسئول این اقدام می‌دانند. بررسی مواد منفجره به کار رفته در موشک زمین به هوایی که باعث کشته شدن ۲۹۸ سرنشین پرواز شماره ۱۷ گردید نشان می‌دهد که این موشک از نوع موشکی به نام بوک می باشد اما نکته ای که در این میان وجود دارد این می‌باشد که موشک‌های بوک ساخت کشور روسیه هستند. بررسی ها نشان می‌دهند که تنها پرتابگر این سامانه موشکی که بتواند یک هواپیما را در چنین ارتفاعی مورد هدف قرار دهد در خاک روسیه قرار دارد. موشک بوک یا همان سام ۱۱ به کار رفته در وقوع این سانحه مجهز به سیستمی به نام فیوز مجاورت بوده که که در زمان نزدیک شدن به هدف، پیش از برخورد منفجر شده و باعث آسیب رساندن و ایجاد چندین سوراخ در هدف می‌شود‌. این موشک که قابلیت پرواز تا ارتفاع ۸۰ هزار پایی را دارد پس از شلیک به سوی هواپیما و در هنگام عبور از جلوی دماغه هواپیما منفجر شده بود که باعث برخورد ۸۰۰ تکه به دماغه هواپیما گردیده بود.( موشک به طور مستقیم به هواپیما برخورد نکرده بلکه در جلوی دماغه آن منفجر شده و به مسیر خود ادامه داده است).

 در نهایت گزارش نهایی رسمی منتشر شده توسط بازرسان هلندی بررسی سوانح اعلام می‌دارد که به احتمال زیاد مقصر اصلی این تراژدی ارتش روسیه می باشد. بر اساس این گزارش، کلاهک موشک زمین به هوا در هنگام عبور از قسمت جلویی هواپیما، در بخش بالایی و سمت چپ کاکپیت هواپیما منفجر شده است. این انفجار باعث کشته شدن آنی خلبانان شده بود. در نهایت عامل اصلی وقوع سانحه و اینکه چه کسی این موشک را به سمت پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی ایرلاینز پرتاب نموده بود هیچگاه به طور قطع مشخص نگردید‌.

 

نویسنده: مهران اشرفی

ارسال نظر