تستهای مواد (بخش اول)
هر وسیلهای که در اطراف ما وجود دارد از اجزایی ساخته شده است، در ابتدای فرایند ساخت و تولید برای اطمینان از مقاوم بودن وسیله در شرایط کاری خود و بعد از آن در فرایند تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از خراب شدن وسیله بر روی آن تستهایی انجام میشود.
هر وسیلهای که در اطراف ما وجود دارد از اجزایی ساخته شده است، در ابتدای فرایند ساخت و تولید برای اطمینان از مقاوم بودن وسیله در شرایط کاری خود و بعد از آن در فرایند تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از خراب شدن وسیله بر روی آن تستهایی انجام میشود.
تستهای مواد در نگاه کلی به دو بخش مخرب و غیرمخرب تقسیم میشوند.
تستهای مخرب destructive tests:
این نوع از تستها بطوری انجام میشوند که بعد از انجام تست امکان استفاده مجدد از قطعه تست شده وجود ندارد به همین علت از این تستها در فرایند تعمیر و نگهداری استفاده نمیشود چراکه ما به دنبال آسیب رساندن به قطعه نیستیم بلکه خواهان بهبود کارکرد آن در حالتی بهینه هستیم.
این نوع تستها اغلب در شرکتهای سازنده هواپیما و متعلقات آن یا شرکتهای تعمیر و نگهداری که قصد تغییر در ساختار یک قطعه را دارند انجام میشود.
انواع تستهای مخرب:
1. تست سختی Hardness Test: این نوع تست به چهار روش کلی انجامپذیر است که سختی قطعه در روشهای brinell، Rockwell و Vickers بهواسطه مقدار فرورفتگی ساچمه فولادی یا مخروط الماسه در آن اندازهگیری میشود در حالیکه در روش seleroscope از جهش یک چکش کوچک با نوک الماسه که از فاصله و ارتفاع معینی روی قطعه میافتد برای تعیین سختی قطعه استفاده میشود.
2. تست کششTensile Test : در این تست قطعه تحت آزمایش توسط یک دستگاه مخصوص از دو طرف کشیده میشود تا به دو قسمت تقسیم شود.
3. تست فشار Compression Test: در این روش قطعه بوسیله دستگاه مخصوصی فشرده میشود تا کارایی آن در برابر نیروهای فشاری بررسی شود.
4. تست پیچش Torsion Test: در این روش قطعه توسط دو بازو در خلاف جهت پیچیده میشود.
5. تست ضربه Impact Test: در این تست یک ضربه زننده پاندول مانند از یک ارتفاع مشخص رها میشود و پس از برخورد با قطعه موجب شکست آن میشود، پس از شکست قطعه ضربه زننده از طرف دیگر بالا میرود و یک عقربه را با خود جابجا میکند بنابراین میتوان مقدار انرژی شکست را اندازهگیری کرد، تست ضربه به دو روش Charpy و Izod انجام میشود که در روش شارپی قطعه بصورت افقی و در روش آیزد قطعه بصورت عمودی درون دستگاه قرار میگیرد.
6. تست خزش Creep Test: به تغییر شکل داِئمی ایجاد شده درون ماده در اثر تنشهای استاتیکی در دماهای ّبالا خزش گفته میشود.
در این تست توسط یک کوره دمای قطعه را افزایش داده و به آن یک تنش ثابت اعمال میکنیم، در چنین شرایطی تغییرات طول قطعه اندازهگیری شده و از تقسیم تغییرات طول به طول اولیه مقادیر خزش بدست میآید.
منتظر بخش دوم این مقاله که به معرفی تستهای غیر مخرب میپردازد باشید.
نظرات شما به بهبود کیفیت مقالههای کن نیوز کمک میکند پس لطفا پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.
ارسال نظر