پرواز خودکار، آینده حملونقل هوایی
آیا عموم مردم از هواپیماهای بدون خلبان میترسند؟
طبق بررسی و نظرسنجیهای اخیر، 7 نفر از هر 10 نفر علاقهمندند که در طول زندگیشان با یک هواپیمای خودکار سفر کنند. اما اوضاع در مورد هواپیمای بدون خلبان فرق میکند؛ تحقیق میدانی که از 22000 نفر در 11 کشور مختلف انجام شد، نشان میدهد شاید به این زودی نیازی نباشد که خلبانها به فکر تغییر شغلشان باشند! هرچند بیش از نصف این جمعیت، یعنی 58 درصد از آنها مشتاق بودهاند که در دهه آینده با هواپیمای خودکاری سفر کنند که اصلاً خلبان ندارد. با اینکه سازندگان هواپیما بر روی پرندههای خودکار سرمایهگذاری کردهاند، اما میگویند که هنوز سالهای زیادی مانده تا شغل خلبانی به خطر بیفتد.
طبق بررسی و نظرسنجیهای اخیر، 7 نفر از هر 10 نفر علاقهمندند که در طول زندگیشان با یک هواپیمای خودکار سفر کنند. اما اوضاع در مورد هواپیمای بدون خلبان فرق میکند؛ تحقیق میدانی که از 22000 نفر در 11 کشور مختلف انجام شد، نشان میدهد شاید به این زودی نیازی نباشد که خلبانها به فکر تغییر شغلشان باشند! هرچند بیش از نصف این جمعیت، یعنی 58 درصد از آنها مشتاق بودهاند که در دهه آینده با هواپیمای خودکاری سفر کنند که اصلاً خلبان ندارد. با اینکه سازندگان هواپیما بر روی پرندههای خودکار سرمایهگذاری کردهاند، اما میگویند که هنوز سالهای زیادی مانده تا شغل خلبانی به خطر بیفتد.
به نظر میرسد شرکتهای خدمات حملونقل نظیر Uber زودتر از همه وارد بازار تاکسیهای هوایی با خلبان و سپس بدون خلبان شوند.
مردم تا چه حد از پرواز خودکار استقبال میکنند؟
مطالعات شبیهسازی جهانی وسایل نقلیه خودکار نشان میدهد که احتمالاً مردم مشکلی با وسایل پرنده بدون خلبان نداشته باشند. اگرچه این جوانترها هستند که ریسکپذیری بیشتری دارند و نسبت به افراد پیرتر (و عاقلتر!) بیشتر اشتیاق دارند که سفر با این وسایل را تجربه کنند. طبق آمار، بیش از 80 درصد افراد 18 تا 24 ساله گفتهاند که حاضرند با پرندههای خودکار پرواز کنند، در حالی که در بین افراد 65 ساله و مسنتر، این نسبت به 45 درصد کاهش پیدا میکند. البته همه گروههای سنی نسبت به نقص فناوری (65 درصد) و چگونگی پاسخ خلبان خودکار به شرایط محیط، مثل اغتشاش هوایی (57 درصد) واهمه داشتند. جالب توجه است که 71 درصد از برخاستن بدون خلبان و 76 درصد از فرود بدون خلبان ترسی نداشتهاند.
کمتر از ده درصد از این مردم میدانستند که اکنون کدام یک از هواپیماها بهطور خودکار پرواز میکنند و زمانی که شنیدند تنها 10 دقیقه ابتدا و انتهای پروازهای امروزی توسط خلبان کنترل میشود، 36 درصد گفتند که در پرواز با هواپیمای بدون خلبان احساس ایمنی بیشتری خواهند کرد!
و اما در مورد خطر هکشدن، 39 درصد مردم باور داشتهاند که هککردن یک وسیله پرنده کاملاً رایانهای بسیار دشوارتر از هککردن حساب بانکی، تلفنهای هوشمند، رایانهها و خودروهای بدون راننده خواهد بود.
خدمات حملونقل شهری مثل تاکسیهای هوایی مورد استقبال 63 درصد از این جمعیت بودهاست. به نظر میرسد پرندههای خودکار یا بدون خلبان تا دهه آینده در خدمت بشر باشند و سفرهای درونشهری و برونشهری انجام دهند.
ایرلاینهای آینده، بدون خلبان
شاید اوضاع در شرکتهای بزرگتر نظیر ایرلاینها که هواپیماهای بزرگتری دارند، مسافتهای بیشتری را میپیمایند و مسافران بیشتری را با خود حمل میکنند کمی متفاوت باشد. بررسیها نشان میدهد که احتمالاً خودکارسازی پرواز در این سناریو، همانطور که تاکنون روند افزایشی داشتهاست، ابتدا هواپیماها را از یک خلبان بینیاز میکند، چرا که عملیات کاملاً خودکار تنها با یک خلبان هم بهطور ایمن انجام خواهد شد. سپس این مسیر به سمت هواپیماهایی خواهد رفت که کاملاً مستقل از خلبان، صفر تا صد یک پرواز را بدون نقص انجام دهند.
البته چالشهایی در این راه وجود دارد، اول از همه مسافران باید پذیرای این مساله باشند. پس از آن برخی محدودیتهای فنی نظیر فناوری باتری و پیشرانش سد راه هواپیماهای بدون خلبان خواهند بود.
ارسال نظر