کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما
فارغالتحصیل دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری
متن: سید پوریاحسینی صدا: سیدامیرحسین موسوی مقدم
ماهها پس از اینکه یونایتد ایرلاینز از لیوری جدیدش رونمایی کرد، بالاخره فرآیند اعمال تغییرات از راه فرا رسیده است. لیوری جدید که «انقلاب آبی» نام دارد، نسبت به رنگآمیزی قبل دو تغییر اساسی دارد: اول اینکه رنگ طلایی به کلی از آن حذف شده و با سایهای از آبی جایگزین شده است. تغییر دوم عنوان «United» است که اکنون بخش بزرگی از بدنه هواپیما را میپوشاند. این لیوری اولین بار به کمک هواپیمای بویینگ 738 و شماره ثبت N37267 نمایش داده شد.
سفارش و تحویل هواپیماهای تجاری بویینگ در چهارمین فصل از سال 2018 نسبت به زمان مشابه در سال 2017 افزایش داشت. ایرلاینها از نوامبر 2018 تا مارس 2019، 248 فروند از سری مکس 737 را به شرکت بویینگ سفارش دادند و همچنان به خرید این هواپیما تمایل داشتند. این شرکت حتی برای اولین بار موفق شد در مرکز مونتاژ و تحویل ژوشان چین، سری 737 مکس را کامل کند و به این صورت فصل جدیدی از همکاری خود و صنعت هوایی چین را رقم بزند. گرچه همه اینها، آرامش قبل از طوفان بود!
طبق بررسی و نظرسنجیهای اخیر، 7 نفر از هر 10 نفر علاقهمندند که در طول زندگیشان با یک هواپیمای خودکار سفر کنند. اما اوضاع در مورد هواپیمای بدون خلبان فرق میکند؛ تحقیق میدانی که از 22000 نفر در 11 کشور مختلف انجام شد، نشان میدهد شاید به این زودی نیازی نباشد که خلبانها به فکر تغییر شغلشان باشند! هرچند بیش از نصف این جمعیت، یعنی 58 درصد از آنها مشتاق بودهاند که در دهه آینده با هواپیمای خودکاری سفر کنند که اصلاً خلبان ندارد. با اینکه سازندگان هواپیما بر روی پرندههای خودکار سرمایهگذاری کردهاند، اما میگویند که هنوز سالهای زیادی مانده تا شغل خلبانی به خطر بیفتد.
شرکتهای نوپای بسیاری در حوزه هوانوردی تلاش میکنند که دوباره سفرهای هوایی فراصوتی را احیا کنند، اما پرسش اینجاست که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا پرواز مافوق صوت محکوم به شکست است؟ با نگاهی به گذشته درخواهیم یافت که کنکورد از بسیاری جهات پیشتر از زمان خودش بودهاست. گرچه سانحه ایر فرانس به سفرهای هوایی فراصوتی پایان داد، اما کنکورد به لحاظ سیاسی و اقتصادی پدیدهای شکستخورده بود. هنگامی که این هواپیما در سال 2003 زمینگیر شد، هیچکس حتی تصور نمیکرد هواپیمای مسافربری فراصوتی دیگری ساخته شود، چرا که هزینه پرواز با چنین هواپیمایی گزاف بود. علاوه بر این، نویز ناشی از انفجارهای فراصوتی دلیل مهم دیگری بود که حضور این هواپیما را در فضای هوایی اروپا و آمریکا ممنوع کرد، بنابراین تنها مسیرهای هوایی که برای پرواز هواپیماهای فراصوتی باقی ماند، فضای بالای اقیانوسها بود.
تمام غذای سرو شده در پروازهای هواپیمایی امارات در سرتاسر جهان در این کترینگ در دربی طبخ میشود. در این کترینگ روزانه 225000 وعده غذایی آماده میشود، 1800 سرآشپز هفت روز هفته و 24 ساعت شبانهروز در حال کار هستند تا سالانه 110 میلیون وعده غذایی آماده کنند.
هرچند آشناترین ستارهای که بشر میشناسد و زندگیاش به آن وابستگی دارد خورشید است، ناسا تصمیم گرفته این بار از فاصلهای نزدیک آن را مورد پژوهش قرار دهد.
هواپیما که به عنصری جداییناپذیر از صنعت حملونقل تبدیل شده، پیچیدگیهایی به دنیای امروز افزوده است. از طراحی، ساخت و تولید خود هواپیما تا پایش و کنترل ترافیک هوایی، ترمینالهای فرودگاهی، تعمیر و نگهداری، حفظ ایمنی و... همگی مفاهیمی هستند که در پی تحقق آرزوی بشر برای پرواز به دنیای امروزی پا نهادهاند.
آمریکن ایرلاینز با همراهی Southwest پروازهای 737 مکس را در دوره اوج مسافرتهای هوایی تابستانی تا میانه ماه آگوست لغو کرد. حدودا 115 پرواز در روز ملغی شده که 5/1 درصد از کل پروازهای آمریکا را به خود اختصاص میدهد. مدیر اجرایی آمریکن ایرلاینز...
با اعلام بویینگ، این شرکت از زمان سانحه لاین ایر بر روی اصلاحکردن نرمافزار سیستم MCAS کار میکردهاست. قرار بود بویینگ این اصلاحات را در ماه ژانویه اعلام کند، اما متاسفانه به علت چالشهای مهندسی و برخی اختلاف نظرها بین متخصصان ایمنی FAA و بویینگ در چگونگی بسطدادن این تغییرات این اتفاق روی نداد.
چند ماه پیش در اندونزی فاجعهای رخ داد و 189 نفر کشته شدند، همین مدل هواپیما برای دومین بار در فاصله زمانی کمتر از شش ماه سانحه داد و بیش از 150 نفر را کشت. در هر دو سانحه، هواپیما پس از برخاستن دچار مشکل شد و در سرازیری مرگ قرار گرفت. هیچ یک از سرنشینان هواپیماهای این دو حادثه زنده نماندهاند.
شاید از دیدگاه عمومی و برنامه فضایی ایالات متحده، فاجعه شاتل فضایی چلنجر مهمترین رخداد تاریخ فضاپیمایی باشد. 28 ژانویه 1986، 7 فضانورد پیش چشم خانوادهها و دوستانشان و میلیونها بیننده تلویزیون جان باختند. وسیله فضایی که به خاطر چالاکی فنیاش مورد استقبال قرار گرفته بود، 73 ثانیه پرواز کرد، ظرف چند ثانیه 2 میلیون لیتر سوخت را سوزاند و ابر بدشگونی از گاز تولید کرد که هنوز خاطر شاهدانش را مکدر میکند
یکی دیگر از ابزارهایی که بهوسیله ژیروسکوپ کار میکند، Turn Coordinator نام دارد. این ابزار در کنار Attitude Indicator، دادههایی از نرخ گردش هواپیما، میزان غلتش (Roll) و همچنین کیفیت گردش بدست میدهد و در صورت خرابی Attitude Indicator، نوعی ابزار پشتیبان است.
نشاندهنده جهت یا Heading Indicator که Directional Gyro نیز نامیده میشود، جهت هواپیما را به خلبان نشان میدهد. اگر بهدرستی تنظیم شده باشد، معیاری از جهت هواپیما است و در عین حال میزان Bank را نیز بهطور غیرمستقیم نشان میدهد (بهعلت خاصیت Precession). هرچند قطبنمای هواپیما قابل اطمینان است، اما ذاتا خطاهایی دارد (مثل میل مغناطیسی) و به همین دلیل Heading Indicator، ابزاری تکمیلی است که جهت هواپیما را به خلبان نشان میدهد.
داگلاس و لاکهید بخش اعظم بازار جامبو را به بوئینگ واگذار کردند، اما فرصتی برای برای بهرهبرداری از شکاف بین بوئینگ 707 با 169 صندلی و 747 با 380 صندلی مشاهده میشد. آنها پاسخ این را DC-10 و L1011 یافتند. ایرلاینها بهخوبی از هواپیماهای میانبرد داگلاس و لاکهید استقبال میکردند و نسخههای با بردبلند در دست ساخت بودند. بوئینگ متوجه شد باید بهسرعت این شکاف را پر کند یا اینکه تمام بازار این بخش را از دست بدهد. Joe Sutter، مهندس ارشد بوئینگ، میدانست که سریعترین و ارزانترین پاسخ به این نیاز، طراحی مجدد یکی از محصولات موجود در بوئینگ بود. این نوع تغییرات در صنعت هواپیمایی سابقه داشت. نسخههای «کشیده» هواپیماهای بوئینگ و داگلاس در همان زمان پرواز میکردند. اما Sutter روش دیگری داشت: چه میشود اگر بهجای ساخت نسخه کشیده، آن را ببریم چطور؟
آیا تا به حال اندیشیدهاید که خلبان تا چه حد از ابزارها و سامانههای کابین (همان دکمهها و صفحههای رنگارنگ روبرویش!) و تا چه حد از دید عادیاش برای کنترل پرواز استفاده میکند؟ بگذارید اینطور پاسخ بدهیم: در هوانوردی همواره قبل از هر چیز، به امکان وجود قوانینی بیندیشید که رویه کارها را معین کرده باشد. اصلا با این جمله چقدر موافقید؟ لطفا نظرات خودتان را در این مورد به ما بگویید.
مهندس آمریکایی به نام Joseph Fredrick “Joe” Sutter، مورخ 21 مارس 1921 به دنیا آمد. او مدیر تیم طراحی بوئینگ 747 بود. مجله هوافضای Smithsonian لقب «پدر 747» را به ساتر دادهاست.
هواگردها (Aircrafts) به لحاظ اینکه چطور بر نیروی جاذبه غلبه میکنند و در هوا شناور میمانند، به دو دسته تقسیم میشوند: 1. Aerostats 2. Aerodynes
پروژه لیلیوم در سال 2015 در دانشگاه مونیخ کلید خورد و در 20 آوریل 2017 اولین پرواز موفقش را حوالی مونیخ انجام داد. جت لیلیوم هوابرد سبکی است که با 36 موتور الکتریکی و توان 320 کیلووات، قادر به پرواز و نشست و برخاست عمودی است.