چین به دنبال احیا گردشگری بعد از کرونا
بعد از بیماری همه گیر کرونا که هم اضطراب مسافرتی ایجاد کرد و هم محدودیت های سختی به دنبال داشت گردشگری یکی از بخش هایی بود که به شدت آسیب دید از این رو حتی در چین نیز که سخت ترین اقدامات برای کنترل این بیماری بکار گرفته شد صنعت گردشگری هنوز سرپا نشده است با این حال قدم هایی برای احیا این صنعت برداشته شده است.
چین هنوز به طور کلی ورودی های خارجی را بسته است و تنها در اواخر ماه ژوئیه بود که سفرهای داخلی بین استان ها دوباره امکان پذیر و فروش بسته های تور، بلیط هواپیما و رزرو هتل بازگشایی شد این کشور در برخورد با ویروس کرونا به صورت قاطع انواع مسافرت ها را محدود کرد اما بلافاصله قدم هایی برای کمک به فعالان صنعت گردشگری با ارائه تخفیف، حمایت های اقتصادی و از همه مهمتر ترغیب تجار در متنوع کردن فعالیت ها و مدل های تجاری خود برداشت ایجاد سکوهای آنلاین فروش سوغات و غذاهای ویژه تا ارائه تورهای مجازی و کلاس های آنلاین از جمله اقداماتی بودند که در این زمان انجام شد.
بازگشایی صنعت گردشگری در چین بسیار محتاطانه و تدریجی بود و بیشتر تمرکز بر روی مسافرت های کوتاه، تعطیلات آخر هفته و مسافرت های خانوادگی بود با این حال مسافرت های گروهی جز اولویت های دولت چین نبود تا اینکه این نوع مسافرت ها هم امکان پذیر شد و به گردشگران یادآوری شد در مسافرت های تابستانی که به مسافت های دورتر از خانه می روند ضمن تشویق و ترغیب آنها و ایجاد انگیزه، دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه به صورت قوی در دستور کار قرار گیرد این کار از طریق تب سنجی و «کیو آر» کدهای سلامتی انجام شد نمونه بارز این ابتکار عمل برای ترویج مسافرت با مسافت طولانی تر، تعدادی از شرکت های هواپیمایی بزرگی بودند که برای کمک به افزایش سفر، بسته های پرواز نامحدود آخر هفته را با قیمت مناسب ارائه می دهند.
اکنون همانطور که انتظار می رود چین گزینه گردشگری داخلی را در برنامه ترویج گردشگری فعال کرده است گردشگری داخلی در چین از جمله بزرگترین صنایع در بین گردشگری بین المللی است این کشور از این رو در تلاش است با بهینه سازی این صنعت از طریق بسته های مسافرتی، درآمد گردشگری خود را افزایش دهد با این وجود، در دراز مدت چین مسافران بین المللی را فراموش نمی کند و همچنین به فکر راه هایی است تا مسافران را به مناطقی که به طور سنتی مورد علاقه گردشگران خارجی نبوده است جذب کند و در عین حال در تلاش است انتظارات مسافران خارجی را در این مناطق براورد کند رشد پایدار، ایمنی، تنوع و تبادل بین المللی ایده ها و روش ها از جمله اهداف اعلام شده سال ۲۰۲۰ برای جذب گردشگران بین المللی در چین است.
امسال شهر یانتای در استان شاندونگ نمونه ای از عملی کردن این ایده است یانتای تاریخ بسیار جالبی دارد به عنوان یکی از اولین "بندرهای باز" چین از سال ۱۸۶۱ میلادی بین المللی شد این شهر خانه ۱۷ کنسولگری خارجی بود که بر معماری و غذاهای آن تاثیر گذاشت همچنین زادگاه کودکی هنری لوس، ناشر مجلات Time، Life و Fortune بود یانتای در سراسر چین نیز به دلیل میوه های خود (گیلاس، سیب و گلابی)، جزایر و سواحل آن و بزرگراه ۱۰۰ کیلومتری ساحلی در محدوده شهر مشهور است.
با نو آوری و بین المللی سازی، یانتای قصد دارد در بازگشایی صنعت توریسم پیشرو باشد جشنواره سالانه زندگی ساحلی همیشه دارای اهداف متعددی بوده است ارائه رویدادهای فرهنگی طولانی و سرگرمی در فصل تابستان به ساکنان محلی، ارائه اطلاعات در مورد مقصد جالب برای بازدید در داخل چین و جهان و توسعه "فرهنگ ساحلی" جهانی و مبادلات از جمله برنامه های یانتای برای بازگشایی صنعت گردشگری است.
امسال علاوه بر همه این موارد، برگزارکنندگان با انجمن روزنامه نگاران گردشگری چین همکاری کردند تا ضمن تهیه محتوای مناسبی برای گردشگری این منطقه، غذاهای محلی و نحوه ساخت آنها، سواحل دیدنی به نمایش گذاشته و افراد مشهور محلی هم به گردشگران معرفی شوند.
یانتای با شهرهایی مانند ولادی ووستوک، پوکت، سن دیگو و بسیاری از شهرهای دیگر خواهر خوانده است امسال برنامه هایی هم در این زمینه برگزار شد تا زندگی ساحلی مهیج و مکان های جالب بسیاری برای بازدید و گشت و گذار که در این شهر وجود دارد به مسافران معرفی شود.
شاید برای نخستین بار باشد که چین خود را در این جایگاه پیدا می کند همانطور که کشوری در نظر گرفته می شود که پیش از دیگر کشورها در باز کردن اقتصاد و گردشگری پیش قدم بوده است، این کشور می تواند یک رهبر فکری و تعیین کننده استاندارد برای شیوه های بازگشایی ایمن و توسعه پایدار سفر و گردشگری هم باشد اصول پیروی از چین برای سایر کشورها معقول است زیرا آنها راه هایی برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از بیماری همه گیر پیدا کرده اند.
به نظر می رسد طرح جذب گردشگر، مانند بازگشت به مسافرت های داخلی و پیشنهاد بسته های مسافرتی برای مسافران داخلی، جذاب و باعث جذب مسافران می شود همچنین دادن ارزش افزوده به محصولات مسافرتی سنتی، ترویج تجربیات فرهنگی و ارائه اطلاعات به روش های خلاقانه، ضمن برنامه ریزی برای آینده و متعهد ماندن به پایداری بلند مدت در جذب حداکثری گردشگران داخلی، موفقیت آمیز بوده است.
جشنواره زندگی در یانتای یادآور این است که گردشگری نوآورانه، ارتجاعی و با محیط قابل سازگار است و یکی از بهترین سکوها برای توسعه تبادل بین المللی ایده ها و بهترین شیوه ها، حتی در سال های اپیدمی و در میان عدم ثبات سیاست بین المللی و اقتصادی است.
ارسال نظر