|

آخرین وضعیت پروژه "شبیه‌ساز پرواز ۶ درجه" ساخت ایران

حجم ویدیو: 1.61M | مدت زمان ویدیو: 00:00:08

حدود ده سال پیش، پروژه‌ای مهم در حوزه فناوری هوانوردی کشور توسط یکی از اساتید دانشگاه آزاد کلید خورد. این پروژه با هدف طراحی و ساخت شبیه‌ساز پرواز کامل (Full Flight Simulator) با ۶ درجه آزادی آغاز شد؛ سامانه‌ای که می‌تواند تمامی حرکات یک هواپیما را شامل چرخش و جابه‌جایی در سه محور شبیه‌سازی کند.

در آن زمان، نیاز مبرم صنعت هوانوردی کشور به شبیه‌سازهای پروازی به دلیل تحریم‌ها و هزینه‌های بالای خرید نمونه‌های خارجی (مانند شبیه‌سازهای بوئینگ و ایرباس) مشهود بود. پروژه ایرانی در ابتدا با تمرکز بر شبیه‌سازی کابین و توسعه نرم‌افزارهای پروازی آغاز شد و به مرور با ساخت پلتفرم‌های حرکتی (Motion Platforms) بر پایه جک‌های هیدرولیکی و الکتریکی، وارد فاز توسعه سخت‌افزار نیز شد و توانست

ساخت نمونه‌های اولیه شبیه‌ساز هواپیماهای مسافربری نظیر MD و بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک را اجرایی کند.

دریافت گواهی‌های محدود از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای برخی مدل‌ها و استفاده عملیاتی در مراکز آموزشی شرکت‌های هواپیمایی داخلی مانند قشم‌ایر، هما و آسمان از دستاوردهای این پروژه بود اما کمبود تجهیزات پیشرفته و سنسورهای دقیق،

ضعف در شبیه‌سازی رفتارهای پیچیده دینامیکی پرواز و محدودیت‌های مالی و فنی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی باعث شد این پروژه چندان محبوب نباشد.

علاوه بر این پروژه دانشگاهی، شرکت‌هایی همچون صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) و چندین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز وارد عرصه ساخت شبیه‌سازهای پروازی شدند و امروز ایران توانسته است در حوزه تولید شبیه‌سازهای مقدماتی و آموزشی به دستاوردهای قابل توجهی برسد. با این حال، برای پوشش کامل نیازهای آموزش پیشرفته خلبانان، همچنان استفاده از شبیه‌سازهای خارجی ضروری است.

 

ارسال نظر