|

چین پیشرفته‌ترین جنگنده جهان را ساخته است؟

چین پیشرفته‌ترین جنگنده جهان را ساخته است؟

یک خلبان آزمایشی جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین اخیراً فاش کرد که J-۲۰ مرتباً بروزرسانی می‌شود و انتظار می‌رود نسل بعدی این جنگنده به زودی وارد میدان شود.

به گزارش کن نیوز، لی گانگ، خلبان آزمایشی در اولین پرواز J-۲۰، تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گفت: "J-۲۰ دائماً در حال پیشرفت است، همگام با زمان است و به طور مداوم سیستم خود را برای دستیابی به اهداف رزمی مورد انتظار خود کامل می‌کند."

فو کیان شائو، کارشناس هوانوردی نظامی چین، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت:« از زمان اولین پرواز آزمایشی J-۲۰ در سال ۲۰۱۱، فناوری‌های هوانوردی چین با سرعت شگفت انگیزی پیشرفت کرده است که بسیار از سایر کشورها پیشی گرفته است.»

فو گفت که جدیدترین فناوری‌ها در J-۲۰ اعمال شده است، از جمله تغییرات طراحی آیرودینامیکی و موتورهای جدید و همچنین سیستم‌های اویونیک، سیستم‌های رادار و نرم‌افزار همه در این جنگنده بروزرسانی شده‌اند.

فو گفت که با این ارتقاء، J-۲۰ در حال حاضر با فاصله زیاد در جت‌های جنگنده پیشرفته رهبر جهان است و خاطرنشان کرد که F-۲۲ ایالات متحده از زمان توسعه خود هیچ ارتقای عمده‌ای دریافت نکرده است و فناوری‌های آن در حال منسوخ شدن هستند.

ناظران گفتند، اما چین روی J-۲۰ سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، زیرا کشورهایی مانند ایالات متحده قبلاً ساخت جت‌های جنگنده نسل ششم را آغاز کرده‌اند.

فو گفت که چین در آغاز توسعه J-۲۰ از ایالات متحده عقب بود، اما اکنون برای جت جنگنده نسل بعدی، چین یا به آمریکا رسیده است یا در جهان پیشتاز است. به گفته تحلیلگران، هواپیمای جنگی جدید احتمالاً با معماری باز ساخته خواهد شد که امکان توسعه سریع، تولید سریع و ارتقاء سریع مانند J-۲۰ را فراهم می کند.

اطلاعات بیشتری درباره نسل بعدی جت جنگنده چینی ارائه نشده است. ناظران خاطرنشان کردند که برخی از روندهای جهانی شامل ادغام هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین، موتورهای پیشرفته تر که منجر به سرعت بیشتر، آگاهی موقعیتی قوی تر، قابلیت مخفی کاری بالاتر و همچنین فرض نقش یک C۴ISR (فرماندهی، کنترل، گره ارتباطات، کامپیوتر، اطلاعات، نظارت و شناسایی) می‌شود.

منبع: جماران

ارسال نظر