|

توصیه‌های ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری در پی حادثه فرودگاه کنارک

توصیه‌های ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری در پی حادثه فرودگاه کنارک

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار یک توصیه نامه نسبت به حادثه پیش آمده برای یکی تکنسین‌های خانواده هوانوردی که منجر به از دست رفتن جان ایشان شد، واکنش نشان داد.

به گزارش کن نیوز؛ در این توصیه نامه آمده است:

با احترام؛ در پی وقوع حوادث زمینی اخیر در فرودگاه های کشور و بروز خسارت های جانی و مالی به هنگام انجام خدمات فرودگاهی ، تعمیرات خط پرواز و موتور گردانی هواپیماها که ناشی از عدم رعایت مقررات فرودگاهی، شیوه نامه و دستورالعمل های مدون شرکتهای هواپیمایی و کارخانه سازنده بوده است، توصیه های ایمنی زیر به صورت  عمومی به ارائه دهندگان خدمات هوانو ردی کشور ارائه شده که ضروری است مدیران ارشد و پاسخگو، اجرای آنها را در شرکت خود پیگیری نموده تا زمینه ارتقای ایمنی در سطح فرودگاه های کشور فراهم آید:  

به کلیه شرکت های هواپیمایی: 

۱ -شیوه نامه و دستورالعمل موتورگردانی (up Run Engine ) در شرکتهای هواپیمایی تهیه شده و در آن افراد صلاحیت دار ، نحوه آموزش ، ارجاع به استانداردها و روشهای مدون کارخانه سازنده ، شرح وظائف ، نحوه مشارکت خلبانان و.... مدنظر قرار گرفته و به منظور اجرا به واحد های فنی ، عملیاتی و فرودگاهی ابلاغ گردد. 

۲ -بخش آموزش شرکت ، سیالبس ، الزامات آموزشی افراد و دوره بازآموزی موتور گردانی را تعیین و اجرا نماید. 

۳ -محدوده خطر موتورکلیه هواپیماها (Area Danger)براساس کتاب هواپیما مشخص و برای تمامی پرسنل مربوطه آموزش داده شود.  

۴ -به هنگام باز بودن پوسته موتور (Cowling ) روشن شدن موتور فقط برای ارزیابی فنی موتور و منوط به حداقل توان موتور (Idle ) گردد. 

۵ -نسبت به بازدید از رنگ آمیزی هواپیماها اقدام شده تا علائم و هشدارهای ایمنی برای نزدیکی به هواپیما از قبیل  هشدار Area Danger موتورها مشخص باشند.  

۶ -فهرست تجهیزات زمینی الزم برای کارکنان برای ارائه خدمات زمینی به هوپیماها از قبیل لوازم ارتباطی، کمربند  ایمنی کارکنان (lanyard )گوشی های حفاظتی و ... تهیه گردد. 

۷ -رویه، شرح وظائف و تفکیک مسئولیتها برای کارکنان مامور به داخل شرکت های هواپیمایی قبل از انجام ماموریت  مشخص و سپس اجرایی گردد. 

۸ -از روشن کردن موتور هواپیما با استفاده از قدرت موتور دیگر ، به هنگام جابجایی هواپیما (Towing )ممانعت بعمل آید.  

۹ -حضور مکانیک بیرون در ارتباط با اتاقک خلبان (Man Headset )در زمان تاکسی یا قدرت زیاد موتور ممنوع  گردد.

به مؤسسات تعمیر و نگهداری:  

۱ -کارکنان مربوطه مجاز به فعالیت روی هواپیماهای خاموش بوده و در صورت لزوم برای فعالیت کارکنان در خط پرواز هواپیماها ضمن اصالح دستورالعمل شرکت ودریافت مجوزهای الزم از سازمان هواپیمایی کشوری، آموزش مربوطه نیز پیش بینی گردد. 

۲ -در قرادادهای همکاری با شرکت های هواپیمایی ، شرح وظائف مامورین طرفین، مسئولیت ها برابر مقررات و شیوه نامه های مصوب تعیین گردد. 

۳ -مدیریت خستگی، برنامه ریزی ساعت کار نیروهای انسانی از اهم وظائف مؤسسه بوده و باید مورد پیگیری مدیران مربوطه باشد. 

به فرودگاه های کشور:  

۱ -موقعیت های مناسب برای موتورگردانی در فرودگاه را مشخص نموده و درصورت نیاز به شرکتهای هواپیمایی اعلام نمایند. 

۲ -تردد در محوطه پارکینگ هواپیماها در فرودگاه ها فقط با استفاده از لباس های مخصوص و شبرنگ فرودگاهی مجاز اعلام گردد.  

۳ -محدوده خطر (Area Danger )موقعیت پارک هواپیماها مشخص شده و از تجمع تجهیزات فرودگاهی در آن خودداری شود. 

به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فرودگاهی:  

۱ -باهماهنگی شرکت های هواپیمایی، کارکنان فرودگاهی با محدوده خطر (Area Danger )موتور هواپیماها آشنایی پیدا کرده و موضوع در برنامه آموزشی آنان درج گردد. 

۲ -از پیاده و سوار کردن مسافرین در مجاورت هواپیمای دیگر با موتور روشن ، ممانعت بعمل آید.  

۳ -به هنگام موتور گردانی یا انجام تعمیرات روی هواپیماها و استفاده همزمان تجهیزات فرودگاهی، مسئولیت نظارت به ایمنی اطراف هواپیما رامشخص و ابلاغ نمایند. 

۴ -ارائه خدمت جابجایی هواپیما (Towing )به هنگام روشن کردن موتور با استفاده از موتور دیگر ممنوع شود.

ارسال نظر