|

تشدید غربالگری بیماری‌های واگیردار در فرودگاه مشهد

تشدید غربالگری بیماری‌های واگیردار در فرودگاه مشهد

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مسافران خارجی و زائران اربعین در بدو ورود به کشور و مرزهای استان خراسان رضوی در قالب مراقبت‌های «سندرومیک» به لحاظ بیماریهای واگیردار بویژه تب‌دنگی غربالگری می‌شوند.

به گزارش کن نیوز؛ دکتر زهرا نهبندانی روز جمعه افزود: با شیوع تب‌دنگی در کشورهای همسایه و افزایش ورود و خروج زائران خارجی به مرزهای خراسان رضوی برای شرکت در مراسم اربعین، ۹۱ هزار و ۳۲۷ مراقبت سندرومیک بیماری‌های واگیر در مرز زمینی دوغارون تایباد و مرز هوایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از ۱۶ تا ۲۳ مردادماه امسال انجام شده است.

وی بیان کرد: در این مدت بیش از ۳۹ هزار مورد از مراقبت‌های سندرومیک (بررسی بیماری های واگیر مانند سل،مالاریا، تب دنگی و وبا) در مرز دوغارون و ۵۲ هزار و ۲۸۶ مورد در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد صورت گرفته است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین چک حشره‌شناسی مراقبت پشه آئدس مهاجم ۲۵ اویتراپ (Ovitrap) که ابزاری جهانی در پایش و کنترل ناقلین «تب دانگ، زیکا، تب زرد و چیکن گونیا» است به صورت ماهانه و مستمر در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد در حال انجام است.

نهبندانی گفت: در مرز زمینی دوغارون تایباد خدماتی همچون مراقبت سندرومیک کلیه مسافران ورودی و خروجی، نمونه‌گیری از موارد مشکوک بیماری‌های واگیر و واکسیناسیون فلج اطفال انجام می‌شود.

وی افزود: در این مدت ۵۱ مورد نمونه‌گیری از موارد مشکوک بیماری‌های واگیر شامل ۲۳ مورد مشکوک به وبا (التور)، ۲۱ مورد مشکوک به مالاریا و هفت مورد مشکوک به سل انجام شده است که برای تمامی این افراد اقدامات درمانی و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

به گفته وی، همچنین در این مدت برای هزار و ۹۲۹ نفر از مسافران زیر ۱۵ سال در مرز دوغارون و همچنین هزار و ۱۶۸ نفر در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد واکسیناسیون فلج اطفال(پولیو) انجام شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دانشگاه پنج پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی شامل مرز لطف‌آباد با کشور ترکمنستان در شهرستان درگز، مرز باجگیران با کشور ترکمنستان در شهرستان قوچان، مرز سرخس با کشور ترکمنستان در شهرستان سرخس، مرز دوغارون با کشور افغانستان در تایباد و مرز هوایی بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد را مدیریت می‌کند.

به گفته وی، در مرز دوغارون روزانه ۲ هزار مسافر جابجا می‌شوند.

نهبندانی افزود: با شیوع تب دنگی در کشورهای افغانستان و پاکستان، تمهیدات مراقبتی در شهرستان‌های مرزی خراسان رضوی برای زائران خارجی که قصد عبور از ایران برای عزیمت به کربلا را دارند و دارای علائم احتمالی بیماری‌های سندرومیک هستند، افزایش یافته است.

«تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه "آئدس" به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر