شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان

طبق گفته مشاور عالی استاندار خراسان رضوی، باید شرکت فرودگاههای راه و شهرسازی مکان نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند.
به گزارش کن نیوز، سالهاست که پروژه «شهر فرودگاهی» در مشهد مطرح شده است، یعنی از اوایل دهه ۹۰، اما با فراز و فرودهای مختلف در این زمینه، سال ۹۸ دوباره این موضوع بر سر زبانها افتاد. هر بار پیگیری رسانهها درخصوص آخرین وضعیت این طرح از مسئولان، به انجام مراحلی، چون جانمایی و راهاندازی ایستگاه هواشناسی در مکان موردنظر ختم شد.
«ساخت شهر فرودگاهی، قطار سریعالسیر مشهد- تهران و آزادراه حرم تا حرم» سه پروژهای است که حتی در جلسه قرارگاه خدمات سفر سال ۱۴۰۲ نیز بر آن تأکید شد که این موضوعات جزو مصوبات سفر رئیسجمهور به استان بوده است؛ باوجوداین، اکنون ششمین سال از طرح مجدد این پروژه گذشته و اکنون گام بعدی پروژه شهر فرودگاهی مشهد در گرو تصمیم مسئولان ملی است.
«طبق آخرین پیگیریها، اکنون این موضوع در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی وزارت راه و شهرسازی است. قرار بود این شرکت براساس نتایج نهایی بازسنجی که انجام شده بود، تدقیق نقطه نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند، اما به نظر میرسد که تغییر و تحولات دولت و شرکت فرودگاهها در این زمینه قدری تأخیر ایجاد کرده است.» این را مشاور عالی استاندار و مسئول پیگیری پروژههای کلان و طرحهای ویژه خراسان به شهرآرا اعلام کرد.
جواد خدایی افزود: استاندار خراسان رضوی دستور ویژه داده است که در فروردین یا اردیبهشت ماه جاری پیگیری جدی از شرکت فرودگاهها صورت بگیرد تا مرحله نهایی انجام شود و آنزمان میتوان درخصوص این پروژه اطلاعات دقیقتری مطرح کرد.
او در خصوص اینکه آیا ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد؟ اظهار کرد: اشکالی که در یکی دو دهه گذشته وجود داشته، این بوده است که فرودگاه مشهد را توسعه ندهیم، زیرا میخواهیم یک فرودگاه جدید بسازیم و این امر موجب شده بود که محدودیتهایی ایجاد شود. به همین دلیل در زمان وزیر اسبق راه و شهرسازی، رستم قاسمی، جلسهای در استان برگزار و تصمیم بر آن شد که نباید مانع توسعه یا برآوردهشدن نیازهای فعلی فرودگاه مشهد شویم.
خدایی بیان کرد: با فرض اینکه فرودگاه جدید هم بخواهد ساخته شود، زمان زیادی لازم است بنابراین نباید طرح توسعه فرودگاه فعلی به تأخیر بیفتد بهویژه اینکه بخشی از این طرحهای توسعهای، هم جنبههای ایمنی و فنی و هم خدمات رفاهی و مسافرپذیری دارد. پس از آن نیز اتفاقات مهمی از جمله فاز دوم ترمینال مسافری یا پلهای هوایی که مسافران را بهطور مستقیم داخل هواپیما منتقل میکند، انجام شد.
مشاور عالی استاندار با اشاره به اینکه ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد، ادامه داد: باید فرودگاه جدید ساخته شود، پس از آن و در آینده تصمیمگیری شود که با توسعههای فعلی چه مواجههای داشته باشیم تا بهرهبرداری بهروزتری از آنها شود.
وی اضافه کرد: اکنون نمیتوانیم بگوییم که فرودگاه فعلی پاسخگوی نیازهای ماست، واقعا باید آینده را دید، زیرا تقاضا نیز زیاد است؛ ضمن اینکه فرودگاه فعلی آنقدر درگیر توسعه مشهد شده که خودش در مواردی مانع شده است. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی که اکنون به ثبات مدیریتی رسیده در بحث شهر فرودگاهی نیز تعیین تکلیف کند.
خدایی با اشاره به اینکه براساس مطالعات قرار است محوریت پروازهای مشهد در شهر فرودگاهی اتفاق بیفتد. گفت: مأموریت اصلی این پروژه همین است. اکنون از فرودگاه فعلی صرفا استفاده مسافری میشود، در حالی که یکی از اهداف مهم فرودگاه جادهای حمل بار یا استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی در حوزه ترانزیت است.
منبع: شهرآرا نیوز
ارسال نظر